בעקבות מסיבת העיתונאים: מיהם האתלטים הרוסים שיוכלו להתחרות בריו?

נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית, סבסטיאן קו, הודיע בסוף השבוע שההחלטה להשעות את האתלטים של רוסיה לא השתנתה. ובכל זאת, נאמרו שם כמה דברים מעניינים. אנחנו סיכמנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

במסיבת עיתונאים שערכה התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) ביום שישי האחרון, הודיע הנשיא סבסטיאן קו כי אין שום שינוי בהחלטה חסרת התקדים של הארגון שהוא עומד בראשו מלפני כחצי שנה – האתלטים הרוסים לא יתחרו השנה במשחקים האולימפיים בריו 2016 כחלק מעונש גורף שספגה התאחדות האתלטיקה הרוסית בגלל שימוש בחומרים אסורים של רבים מספורטאיה.

סבסטיאן קו נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית

נאבק ברוסים בכל הכוח. סבסטיאן קו | צילום: mohan

עוד כתבות בנושא 
אלופת העולם לשעבר ב-1,500 מטר הושעתה
גם מנכ"ל התאחדות האתלטיקה של קניה חשוד בקשר לפרשת סמים
מה עושים בעולם כדי למנוע שימוש בסמים בספורט?

ההחלטה הזאת תפסה הרבה כותרות בסוף השבוע האחרון, שכן הטענות של הרוסים ואפילו של נשיא המדינה ולדימיר פוטין היו שאי אפשר להעניש מדינה שלמה בגלל חטאם של קומץ אתלטים. אבל העובדה שהנחתה את התאחדות אתלטיקה הבינלאומית ואת הוועדה המיוחדת שמינתה לטפל בנושא, היא שלא מדובר בקומץ כי אם במספר גדול מאוד ושלפי המון עדויות ההחלטה להשתמש בחומרים אסורים לא היתה רק של הספורטאים, ובמקרים רבים היתה התערבות של גופים בכירים בספורט הרוסי כמו גם התעלמות מבדיקות חיוביות.

באתר האינטרנט Letsrun הביאו את הסיכום שלהם למסיבת העיתונאים של סבסטיאן קו ורונה אנדרסן שעמד בראש ועדת הבדיקה שמינה ה-IAAF לנושא הזה. מסיבת העיתונאים ארכה יותר משעה שלמה. אנחנו מביאים לכם את תמצית הדברים:

  1. תרבות השימוש בחומרים אסורים: רונה אנדרסן הדגיש שהבעיה הגדולה שנותרה ברוסיה זו תרבות מושרשת של סבלנות ויותר גרוע מזה למקרים של שימוש בחומרים אסורים. הוא הוסיף ואמר שמאמנים ואתלטים שלא עוברים בבוטות של החוקים נגד הסימום בספורט, לא מוכנים להודות בכך שיש ברוסיה בעיה של שימוש בחומרים אסורים. בתור דוגמה ציין אנדרסן את מאמן הנבחרת הרוסית.
  2.  לפוליטיקה לא היה תפקיד: התקשורת הרוסית טוענת שיש הרבה פוליטיקה סביב ההחלטה הזאת. סבסטיאן קו נשאל על ידי עיתונאי רוסי אם ההחלטה הזאת היא פוליטית והשיב שזו היתה הצבעה בעילום שם של הוועדה המנהלת של IAAF והיא זכתה לרוב מוחלט. קו אמר שההחלטה הזאת הגיעה מארבעת הפינות של הגלובוס כך שאפשר לומר באופן חד משמעי שלא היתה שם פוליטיקה.

    ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסיה

    לא תוכל להתחרות בריו. ילנה איסינבאייבה | צילום: André Zehetbauer

  3. לרוסים יש עוד דרך ארוכה: כפי שנמסר, הרשות הרוסית למניעת סמים בספורט (RUSADA) עדיין רחוקה ב-18 עד 24 חודשים ממצב של מילוי הדרישות הנחוצות של הרשות הבינלאומית למניעת סמים בספורט (WADA). אנדרסן אמר שבודקים של WADA עדיין נתקלים בקשיים בבדיקות של אתלטים רוסים וההתאחדות הרוסית עדיין לא מצליחה להעניש בצורה אפקטיבית.
  4. פתח קטן מאוד לאתלטים הרוסים הנקיים:  אחת ההמלצות של הוועדה היתה שאתלטים שיוכלו להוכיח באופן משכנע שהם לא "הוכתמו על ידי המערכת הרוסית" יוכלו לבקש להתחרות בריו 2016 באופן עצמאי ולא תחת דגל רוסיה. הם יקראו ספורטאים נייטראליים. בעניין הזה נשאל אנדרסן איך אפשר לדעת מי באמת נקי ואמר: "רק אתלטים שחיים ומתאמנים במדינות אחרות יענו להגדרה הזאת". כך למעשה אנדרסן הפריך את התאוריה שהקופצת במוט ילנה איסינבאייבה תוכל להשתתף בריו, מאחר והיא חיה ומתאמנת ברוסיה.
  5. מאבק בעורכי הדין: אנדרסן הוסיף ואמר שהם הוסיפו באופן חריג את עניין הספורטאים הנייטראליים כדי ששום מערכת משפטית לא תוכל להיאבק בהחלטה שלהם. הוא אמר שהדרך הקלה ביותר עבורם היתה לומר שהאתלטים הרוסים מושעים מפעילות בינלאומית ללא יוצאים מהכלל, אבל ההתגמשות היתה כתוצאה מהייעוץ המשפטי שקיבלו כדי ששום דבר לא ישנה את אותה החלטה. אחרי הכל, צריך לזכור שהרוסים יוכלו לערער על ההחלטה של ה-IAAF בבית הדין הבינלאומי לבוררות בספורט (CAS).
  6. גם ה"מלשנים" יוכלו להתחרות: ההמלצה האחרונה שעליה דיברו במסיבת העיתונאים היתה חוק החושפים (או מלשנים), שלפיו אתלטים שהיתה להם תרומה משמעותית למלחמה נגד הסמים בספורט ברוסיה יוכלו להתחרות כ"ספורטאים נייטראליים". אחת כזאת היא הרצה למרחקים בינוניים, יוליה סטפנובה, שחשפה יחד עם בעלה שעבד ברשות הרוסית למניעת סמים בספורט – כמה מהשיטות של "המערכת הרוסית".

    יוליה רוסנובה סטפנובה אתלטית רוסיה

    אחת ה"חושפות". האם בתור מתנה היא תוכל להשתתף בריו? יולליה סטפנובה (לשעבר רוסנובה) | צילום: Erik van Leeuwen

  7. האם הוועד האולימפי יתערב בהחלטת ה-IAAF? עוד אפשרות שדובר עליה בימים האחרונים בעקבות פרסומים שונים היא שבוועד האולימפי הבינלאומי לא יקבלו החלטה גורפת להשעות ספורטאים, מה שאומר שיש ספורטאים חפים מפשע שלא יוכלו להתחרות במשחקים האולימפיים. השבוע אפילו צפויה להתקיים פגישה בנושא בין אנשי ה-IAAF לוועד האולימפי. בעניין הזה אמר סבסטיאן קו: "צריך להבהיר משהו, רק אנחנו מחליטים אם אתלטים יכולים להשתתף בתחרויות בינלאומיות".

צילום עמוד הבית: André Zehetbauer; בתמונה: קופצת המוט הרוסית, ילנה איסינבאייבה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג