בעקבות בודפשט 2022: הערות והארות על השחייה התחרותית

אליפות העולם בשחייה הסתיימה והגיע הזמן לבדוק מה המגמות, מה התופעות ולאן יש להסתכל קדימה. במבט אישי, מסכם חגי אשלגי בסדרת כתבות קצרה את מה שראו עיניו - מלפני הקלעים ומאחוריהם. כתבה ראשונה בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גרגוריו פלטריניירי | צילום: shutterstock

פרק 1 – שילוב בריכה ומים פתוחים הוא השינוי המנצח של בודפסט 2022. מי שלא מיישם אותו, כבר בפיגור.

1. פאבריציו – מכירים? כנראה שלא. הגיע הזמן להכיר. פאבריציו אנטונלי, איטלקי. הגיע הזמן להכיר גם את ברנד ברקאן, גרמני. שני מאמנים אירופאים אלו כנראה אחראים ליותר תוצאות טופ 5 באליפות העולם בשחייה בודפשט 2022, מכל מאמן אחר.

2. הסוד של שניהם – הם הפכו את השחייה בבריכה והשחייה במים פתוחים, לבלתי נפרדות זה מזה. לא כתחביב, ולא כתוספת נעימה, אלא חיבור הרמטי, הדוק ובלתי נתיק. אצלם, המים הפתוחים הם המשך של הבריכה, והבריכה היא ההמשך של המים הפתוחים. החיבור הזה, הניב את אחד מרצפי ההישגים המדהימים ביותר שעברו מתחת למכ"ם באליפות העולם בודפשט 2022. רוצים נתונים? בבקשה.

3. חניכיו של אנטונלי לקחו לא פחות מ-9 מדליות (מהן ארבע זהב, ושלוש כסף) והגיעו באליפות עולם למקומות הבאים בין החמישה הראשונים בעולם:

א. גרגוריו פלטריניירי – זהב ב-1,500 מ' בריכה, זהב ב-10 ק"מ, כסף ב-5 ק"מ, ארד בשליחים מים פתוחים (4 X 1.5 ק"מ) מקום 4 ב-800 מ' בריכה.

ב. דומניקו אצרנזה – כסף ב-10 ק"מ, ארד בשליחי המים הפתוחים, מקום 4 ב-5 ק"מ;

ג. לאוני בק – כסף ב-10 ק"מ, זהב בשליחי המים הפתוחים, מקום 4 ב-5 ק"מ;

ד. מארק אנטואן אוליבייה – מקום 4 ב-10 ק"מ, מקום 5 ב-5 ק"מ;

ה. דאריו וראני – זהב במשחה ל-25 ק"מ

4. חניכיו של ברקאן לקראת אליפות העולם הנוכחית לקחו לא פחות מ-10 מדליות באליפות הנוכחית (מהן 3 זהב) וגם הם כיכבו בתוך חמשת הראשונים בעולם כמה וכמה פעמים:

א. פלוריאן וולברוק – זהב ב-5 ק"מ מים פתוחים, זהב בשליחים מים פתוחים, כסף ב-800 מ' בריכה, ארד ב-1,500 מ' בבריכה, ארד ב-10 ק"מ מים פתוחים (וולברוק יצא עם מדליה מכל משחה אליו זינק למים);

פלוריאן וולברוק | צילום: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Florian_Wellbrock_Titze-Cup_2017.jpg#/media/File:Florian_Wellbrock_Titze-Cup_2017.jpg

ב. שרון ואן רוונדל – זהב ב-10 ק"מ מים פתוחים, ארד ב-25 ק"מ מים פתוחים;

ג. לוקאס מרטנס – כסף ב-400 מ' חופשי בבריכה;

ד. מיכאילו רומנצ'וק (בתקופה קשה של מלחמה בארצו אוקראינה) – ארד ב-5 ק"מ מים פתוחים, ארד ב-800 מ' בבריכה, מקום 5 ב-1,500 מ' בבריכה.

מיכאלו רומנצ'וק | צילום: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Swimmer_Mykhailo_Romanchuk_with_President_of_Ukraine_Volodymyr_Zelensky.jpg

5. רק כדי להבין את השליטה של שני המאמנים הללו, אפשר לציין שאם שניהם ביחד היו נספרים כ"מדינה" אחת, 19 המדליות בהן זכו שחייניהם (מהן 7 מוזהבות), היו מעמידות אותם במקום השני בטבלת המדליות הכללית מבין המדינות באליפות. כל אחד מהם בנפרד, אילו היה מדינה, היה מציב את שחייניו במקום 3-4 מבין המדינות שלקחו חלק באליפות.

6. אצל הגברים, התמונה קיצונית עוד יותר – בכל ארבעת משחי ה"מרחקים" של הגברים, מ-800 מ' בבריכה ועד 10 ק"מ במים פתוחים, לקחו שחיינים המתאמנים אצל שני אנטונלי וברקאן 10 מתוך כל 12 המדליות בהן אפשר היה לזכות; וניצחו בשלושה מתוך ארבעת המשחים מ-800 מ' ועד 10 ק"מ (היחיד שלקח מדליות ולא מתאמן אצלם הוא בובי פינק עם שתי מדליות – אחת זהב ואחת כסף).

7. אבל העומק לא מסתיים שם – למעט פינק, שחייניהם של פאבריציו אנטונלי וברנד ברקאן השתלטו באופן מוחלט על כל 4-5 המקומות הראשונים בכל אחד מארבעת המשחים מ-800 מ' ועד 10 ק"מ. עליונות מוחלטת, שנובעת משילוב מכוון ומתוכנן היטב בין שחייה (אימון ותחרות) בבריכה לבין שחייה (אימון ותחרות) במים פתוחים. התוצאות יותר ממדברות בעד עצמן.

8. חריגה לא פחות העובדה, שההישגים והמיקומים לא מתרכזים כולם אצל שחיין אחד או שניים – גם אם חלקם בולטים יותר מאחרים – אלא מתפזרים על כ-10 שחיינים ושחייניות במרחקים השונים. מדובר בשיטה, והוכח שהיא עובדת. אדרבא, אליפות בודפשט 2022 עשויה להיזכר כקו פרשת מים תודעתי בשיטות האימון בענף השחייה.

9. בראיון שקיימנו איתו באפריל השנה, כחודשיים לפני אליפות העולם, טרח גרגוריו פאלטריניירי לציין שלושה דברים בבהירות מפורשת –

א. השילוב בין שחיית בריכה לשחיית מים פתוחים משפר את היכולות שלו;

ב. השחייה במים הפתוחים מייצרת אצלו גמישות מחשבתית ומנטאלית לקראת ובמהלך המשחה (דברים שהיו ניכרים לכל עין גם בגמר ה-1,500 וגם בגמר ה-10 ק"מ);

ג. האימונים במים הפתוחים מהנים יותר (וכשנהנים באימון – יודע כל מאמן – אפשר להשיג בו יותר).

10. בדיוק כמו שבריצה, רצי 800 מ' ומעלה לעולם יתאמנו גם בכביש וגם בשטח; וכמו שברכיבת אופניים על המסלול, הרוכבים לעולם יתאמנו גם על הכביש; כך מעתה חייבים שחיינים ומאמנים חפצי התקדמות במרחקים מ-100 מ' ומעלה, לשלב בלו"ז גם אימוני מים פתוחים. בין אם לצרכים של LSD (long slow distance), בין אם לתרגול קצבי טמפו לאורך זמן, בין אם לחיזוק שרירים פריפראיליים ששחייה ימית מביאה איתה בהכרח, בין אם ליכולת לייצר פריצות קצב והסתגלות לפריצות קצב, ובין אם לצרכים פסיכולוגיים-מנטליים של גיוון מסגרות ושחייה בטבע.

11. המסקנה ברורה ומהדהדת: השילוב התכליתי והיעיל בין שחיית בריכה לשחיית מים פתוחים איננו עוד מותרות לבחירה או דבר לדחות למתישהו בעתיד. מדובר בשילוב נדרש עבור מי שמעוניין להתקדם. מי שלא התאים את עצמו, כבר נמצא בפיגור. טוב יעשו כל השחיינים ומאמני השחייה אם ילמדו ויפנימו היטב את השיעור שנתנו פאבריציו אנטונלי וברנד ברקאן בבודפסט 2022.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג