לקראת מרתון שיקגו || בחזרה לעתיד: בקלה וקיפצ'וגה שוב ביחד

בשנת 2003 נפגשו שני צעירים, קנניסה בקלה האתיופי ואליוד קיפצ'וגה הקנייתי, באצטדיון סאטד דה פראנס בפאריס. היום הם יחדשו ימיהם כקדם ויתחרו ראש בראש במרתון שיקגו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליוד קיפצ'וגה
אליוד קיפצ'וגה

בשנת 2003 אליוד קיפצ'וגה מחבל נאנדי בקניה עוד לא היה בן 19. הוא הגיע לאליפות העולם באתלטיקה בפאריס כשעל גבו אחת הגופיות הכבדות והמחייבות ביותר בעולם הריצה – זו שנושאת את דגל קניה. אבל את המטלה שהוטלה על אליוד הצעיר צריך היה לתייג כ"משימה בלתי אפשרית".

אליוד קיפצ'וגה

התמודד בריצת ה-5,000 מ' מול שניים מטובי הרצים בכל הזמנים | אליוד קיפצ'וגה

הוא התמודד בריצת ה-5,000 מ' מול שניים מטובי הרצים בכל הזמנים. האחד, קנניסה בקלה האתיופי שהיה אז בן 21 וכבר חשף לעולם את כלי הנשק הקטלניים שלו בריצות המרחקים. השני, הישאם אל גארוז' המרוקאי שעד היום מחזיק בשיאי העולם למרחקים של 1,500 מ' ומייל.

האיכויות של שני הכוכבים הגדולים סגרו על סיכוייו של קיפצ'וגה הצעיר כמלקחיים. מצד אחד, קנניסה בקלה שבשתי העונות שחלפו התייצב ללא בושה ומורא על אדמת הקודש של הקנייתים (אותה אפילו היילה גברסילאסי הגדול לא הצליח לפרוץ) – אליפות העולם בריצות שדה. עד תחילת 2003, בקלה הצעיר כבר הספיק לפתוח בריצות השדה כיתות אמן ולפרק לגדולי הרצים של קניה את הצורה שנתיים ברציפות גם במסלול הקצר וגם במסלול הארוך – ארבע השפלות ברצף חילק בקלה לקנייתים בריצות השדה, באליפויות עולם דאבלין ועד לוזאן. על המסלול, האגדה של בקלה כבר החלה להיכתב: שבוע לפני גמר ה-5,000 מ' הוא גבר על הגדול מכולם כשניצח את גברסילאסי ב-10,000 מ' (בזמן של 26:49 דקות) והשפיל שוב את קניה כשגבה מהקנייתי הקרוב ביותר למעלה מחצי דקה. בקלה הגיע לגמר ה-5,000 מ' עם תארי אלוף עולם בכיסו, עוצמה שאין כמותה במרחק הכפול, וסיומת של 250 מ' אחרונים ששברה אפילו את הקיסר גברסילאסי. בריצה מהירה של קצב ועוצמה, מי יוכל לו?

מנגד, לריצה טקטית, מעבר לכלי הנשק של בקלה עצמו, התייצב הישאם אל גארוז'. הרץ המהיר בעולם למרחקים הבינוניים שהחליט לעלות מדרגת מרחק אחת למעלה לריצת ה-5,000 מ' כפי שעשו כמה רצי מרחקים בינוניים גדולים שקדמו לו, החל מדייב מורקרופט הבריטי, דרך סעיד אוויטה המרוקאי ועד ונוסטה ניונגאבו מבורונדי. היכולת של אל-גארוז' להתמודד עם קצב מהיר לאורך 5,000 מ' לא היתה ידועה, אבל הסיומת שלו בריצה טקטית לא היתה מוטלת בספק.
במוקדמות רץ קיפצ'וקה לאט אחרי בקלה. הוא סיים שני במקצה שלו ועלה לגמר עם הזמן התשיעי בטיבו. שיא האליפות העולם ל-5,000 מ' עמד על 12:58 דקות. קיפצ'וגה אפילו לא הוזכר כבכיר הרצים של קניה. הוא בכלל לא נספר.

קנניסה בקלה

הגיע לגמר ה-5,000 מ' עם תארי אלוף עולם בכיסו. קנניסה בקלה

בקלה פתח בטירוף עם הקפה ראשונה של 60 שניות במטרה לנסות לשבור את אל-גארוז' ולהכתיב קצב שיגרום למתחריו לנשור. למרוקאי היתה טקטיקה פשוטה – להיצמד לבקלה. שלוש הקפות לסיום הקצב הואט כשהתברר שיהיה קשה לקלף רצים לאחור. נוצרה דבוקה של שמונה רצים. קיפצ'וגה חסר הניסיון עבר להוביל כשבקלה ואל-גארוז' אחריו.

שתי הקפות לסיום אל-גארוז' לקח את העניינים לידיים ועבר קדימה. בקלה ישר זינק אחריו. קיפצוג'ה ירד למקום השלישי כשעוד שלושה קנייתים צמודים אליו ונאבקים איתו על מיקום. 450 מ' לסיום פתח קיפצ'וגה הצדה כדי להתרחק מבן ארצו אברהם צ'ביי שהפריע לו, והחל לעקוף מהצד החיצוני גם את בקלה. את צלצול הפעמון להקפת הסיום הוא שמע שני. ראשון שמע אותו אל-גארוז' שמיד התחיל לחרוך את המסלול להקפה אחרונה כמו שרק הוא ידע לייצר. 200 מ' לסיום לאל-גארוז' כבר נוצר יתרון של כמה מטרים. קיפצ'וגה שני ובקלה שלישי. המרוץ נראה גמור. אבל בישורת הסיום התפוצצו קיפצ'וגה ובקלה ופתחו לרוחב המסלול. ה-5,000 מ' יוכרעו בספרינט של ה-100 מ' אחרונים. 30 מ' לסיום קיפצ'וגה דחף ואל-גארוז נחלש. בקלה מהצד המשיך לרדוף. המרוץ הסתיים בזריקת החזה לקו. קיפצ'וגה בן ה-18 ניצח! הוא הקדים את אל-גארוז' ב-4 מאיות שנייה ואת בקלה ב-33 מאיות שנייה. הילד הקנייתי בן ה-18 הביס שניים מגדולי הרצים בכל הזמנים והפך לאלוף העולם.

קיפצ'וגה-אל-גארוז'-בקלה בגמר אליפות העולם ל-5,000 מ', 2003 (פאריס)

בחלוף 11 שנים
עבור אליוד קיפצ'וגה זה יהיה בסך הכל מרתון רביעי. הוא רץ מרתון ראשון באפריל 2013 בהמבורג וקבע 2:05:30 שעות. במרתון השני שלו בברלין הוא כבר עשה 2:04:05 אחרי שיא העולם שהושג על ידי וילסון קיפסאנג 42 שניות לפניו.

לפני חצי שנה באביב, הפער בין קיפצ'וגה לבקלה – כל אחד בריצת מרתון בעיר אחרת – שוב היה אפסי עם יתרון בטל לקיפצ'וגה. קיפצ'וגה רץ 2:05:00 שעות ברוטרדם בעוד שבקלה רץ 2:05:04 שעות בפאריס.

היום הם ייפגשו על קו הזינוק פעם נוספת. חיזוי תוצאת הסיום נועד למהמרים כבדים בלבד. דבר אחד בטוח: החברים בקלה וקיפצ'וגה יגיעו לכבישי שיקגו כששוב הם אינם המועמדים היחידים לניצחון, וכשאליפות העולם בפאריס 2003 עדיין מהדהדת בראשם. לנגד עיניהם יהיה גם שיא המסלול של 2:03:45 שעות שנקבע על ידי שיאן העולם הטרי, דניס קימטו, לפני שנה על המסלול בשיקגו; וכן הזיכרון שמסלול המרתון בשיקגו אירח כבר ארבעה שיאי עולם.

ינסו לסכן אותם: פאיסה לילסה וטדסה טולה האתיופים, ברנרד קואץ', סאמי קיטווארה, ודיקסון צ'ומבה הקנייתים.

בקלה השבוע על השאלה האם אדם יכול לרוץ מרתון בפחות משעתיים

מחסום השעתיים
במסיבת העיתונאים החלו עיתונאי הספורט להשתעשע, ושאלו את שאלת מחסום השעתיים – מתי ירוץ אדם מרתון בפחות משתי שעות. פער נרשם בין המענה של יוס הרמנס (המנהל ההולנדי המיתולוגי של קנניסה בקלה והיילה גברסילאסי) לבין המענה של קנניסה בקלה. עבור הרמנס, זו רק שאלה של זמן (הוא מעריך 20 שנה). עבור קנניסה בקלה, מדובר במדע בדיוני. תשובתו של שיאן העולם המכהן בריצות ל-10,000 מ' ול-5,000 מ' היתה פשוטה: "אולי בעתיד, כשהמדענים ייצרו אדם מסוג אחר…" כשנאמר לו שמנהלו חושב שמרתון בפחות מ-2 שעות זה דבר אפשרי הוא השיב: "הוא צריך להביא אדם חדש. אדם חדש שייוולד. בן אדם לא יכול לעשות את זה."

מרוץ נשים
בין הנשים נראה שוב את ריטה ג'פטו בת ה-33 שניצחה בשיקגו אשתקד ובבוסטון לפני חצי שנה. קשה יהיה לנצח את הקנייתית המוכשרת, בייחוד כאשר ניצחון יבטיח לה לא פחות מ-600 אלף דולר (חצי מיליון עבור ניצחון בסדרת ה-World Marathon Majors ועוד 100 אלף דולר עבור ניצחון במרתון שיקגו עצמו).


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אלון הגיב:

    אולי שווה כבר לקחת כותבים איכותיים כמו נחשון שוחט?

  • גברה גברה הגיב:

    אלון, יש לי רעיון בשבילך. בקש חזרה את הכסף ששילמת כדי לקרוא את זה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג