אני לא לאנס ארמסטרונג

השחיין מרטין ואן דר וייג’דן ההולנדי הינו הדוגמא הקלאסית לרוח האיתנה של ספורטאי בעל רצון ברזל, אשר אין שום מכשול שיכול לעצור אותו, גם לא מחלת הסרטן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השחיין מרטין ואן דר וייג'דן ההולנדי הינו הדוגמא הקלאסית לרוח האיתנה של ספורטאי בעל רצון ברזל, אשר אין שום מכשול שיכול לעצור אותו, גם לא מחלת הסרטן

מאת:דניאל קציר

מאמר קודם של דניאל קציראסטרטגיות שחיה במים פתוחים

מרטין בן ה-31 מתנשא לגובה של 2.03 מטר. בנעוריו נחשב לכישרון מבטיח בעולם השחייה והיה אלוף הולנד בשחיית חתירה למרחק 1,500 מטר בבריכה אולימפית של 50 מטר ובבריכות קצרות של 25 מטר בין השנים 1998-2000. מרטין גם היה האלוף בסגנון חתירה למרחק 400 מטר ובשחיה במים פתוחים למרחק 5 ק"מ. 


הקריירה המבטיחה שלו נגדעה באחת כאשר ב-2001 נתגלתה בגופו מחלת הלוקמיה (סרטן הדם) והיה נדמה כי זה סוף הסיפור מבחינתו בעולם השחיה. במשך שנתיים רצופות מרטין נלחם על חייו במחלה, כשבשלב מסוים הרופאים לא האמינו שהוא יצליח לשרוד. כנגד כל הסיכויים הוא הצליח להתאושש ולהחלים ממחלתו בעקבות תרומת מח עצם שקיבל.



חשיבה חיובית? זה לא מה שעזר
על תקופת התמודדותו עם מחלת סרטן הדם הוא אומר: "לאנס ארמסטרונג נהג לומר שאם אתה חושב באופן חיובי ומתעסק הרבה בספורט, זה יכול להציל אותך. אני לא מסכים לכך. לדעתי זה אפילו מסוכן לומר זאת, כי אם אינך חושב בצורה חיובית על מחלתך ניתן להבין מכך שתפסיד בהתמודדות עם המחלה. לא רק המחשבה החיובית והספורט הצילו את חיי, אלא הרופאים, הטיפול הכימותרפי והשתלת מח העצם, וזה סוד ההצלחה. המחלה לימדה אותי להיות סובלני ולחשוב תמיד צעד אחר צעד. כשאתה שוכב במיטתך בבית החולים וסובל מכאבים חזקים בכל חלקי גופך, אתה לא חושב מה יקרה לך בחודש הבא אלא רק כיצד לעבור בשלום את השעה הקרובה… זו האסטרטגיה שאימצתי לעצמי כשאני מתמודד בתחרות שחיה ומחכה להזדמנות שלי לפרוץ קדימה בתחרות. אני מודה לכל האנשים שתרמו כספים לחקר מחלת הסרטן כי התרומות שלהם הצילו את חיי".

בשנת 2003 חזר מרטין ואן דר וייג'דן לשחות פעם נוספת. הוא קבע את הקריטריון לאליפות העולם בברצלונה במים פתוחים וגם זכה באליפות הולנד למשחים של 800 מטר ב-1,500 מטר בחתירה. במים פתוחים הוא הגיע שביעי באליפות העולם למרחק 10 ק"מ וגם למרחק 25 ק"מ. מרטין זכה בפרס של 50,000 יורו שאותם תרם למכון לחקר הסרטן.



בשנים 2005 ו-2006 הוא המשיך להתחרות במים פתוחים למרחקים של 10 ק"מ ו-25 ק"מ וזכה במדליית כסף באליפות אירופה במים פתוחים למרחק של 10 ק"מ.

מדליית זהב בבייג'ין
מרטין המשיך בסדרת ניצחונותיו גם בשנת 2008, כשזכה במדליית ארד בסיביליה באליפות העולם במים פתוחים למרחק 5 ק"מ, ואף הפתיע את כולם ששחה בזהב במשחה המשני עבורו של 25 ק"מ. "הדובדבן שבקצפת" היה כשמרטין זכה במדליית הזהב במים פתוחים במשחה ל-10 ק"מ במשחקים האולימפיים באולימפיאדת בייג'ין ב-2008, כשהצליח לגבור על המועמדים לניצחון, השחיין הבריטי דיויד דויויס והשחיין הגרמני תומאס לורץ ממש בדקות האחרונות של המשחה. לאחר ניצחונו של אוסמה מלולי באולימפיאדה נהיה מאוד אופנתי לומר שכדי להיות שחיין טוב מים פתוחים טוב, צריך להיות קודם כל שחיין בריכה מצוין. 

יש לציין שגם דיויד דיויס וגם תומאס לורץ, שהפסידו למרטין במשחקים האולימפיים, היו שחייני בריכה ברמה גבוהה בהרבה מזו של מרטין ובכל זאת לא הצליחו לנצח אותו באולימפיאדה. 



למרטין היתה אסטרטגיה קבועה בכל המשחים והיא לשחות בסוף הדבוקה הראשונה לפחות חצי מהמשחה ולאחר מכן להתחיל להתקדם ולשפר את המיקום שלו במשחה ורק ב-100 המטר האחרונים לתת ספרינט חזק, כאשר אף שחיין אחר לא מסוגל לסיים את המשחה בקצב מהיר כמוהו וזה מה שנתן לו את הניצחון פעמים רבות.

לסיום ובנימה אופטימית – שיאו האישי של מרטין ואן דר וייג'דן חלש בכמעט חצי דקה ב-1,500 מטר חתירה מהשיא הישראלי למרחק הנ"ל ושיאו האישי ב-400 מטר חתירה בקושי מדרג אותו במשחה הגמר בישראל, אך יחד עם זאת הוא אלוף אולימפי בעל מדליית זהב במשחה ל-10 ק"מ בבייג'ין…

21.11.2012


דניאל קציר – מייסד מרכז השחיה easy swim, חלוץ מדינת ישראל בשחיה במים פתוחים למרחקים ארוכים. מקום תשיעי באליפות העולם במשחה למרחק 25 ק"מ בשנת 2008. אחד מ- 25 השחיינים הטובים בעולם למרחק 10 ק"מ שקבעו את הקריטריון הבינלאומי לאומיפיאדת בייג"ין כשבפעם הראשונה ענף זה הוכנס למשחקים האולימפיים. הישראלי היחיד שהשתתף בתחרות גביע העולם הארוכה ביותר בעולם למרחק 57 ק"מ. אלוף ישראל במים פתוחים. הקבוצה של דניאל קציר במדור הקבוצה שלנו בשוונג- כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג