אימון יתר

הבטים פסיכולוגים באימון יתר אימון יתר הוא מצב בו מתקיימים אימונים אך אין שיפור ביכולת הספורטיבית ואפילו קיימת נסיגה. הסיבות לאימון יתר הן מרובות וכוללות סיבות פיזיולוגיות, סביבתיות ופסיכולוגיות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הבטים פסיכולוגים באימון יתר

אימון יתר הוא מצב בו מתקיימים אימונים אך אין שיפור ביכולת הספורטיבית ואפילו קיימת נסיגה. הסיבות לאימון יתר הן מרובות וכוללות סיבות פיזיולוגיות, סביבתיות ופסיכולוגיות

מאת:מיכל יערון


אם פגשת ספורטאי עייף עם מצב רוח רע, תשוש מנטאלית, פיזית ורגשית, בעל דימוי עצמי נמוך מהרגיל לחוץ ומגיב שונה מתמיד, ייתכן שניצב מולך ספורטאי עם בעיה של אימון יתר.

אימון יתר (באנגלית – OVERTRAINING) הוא מצב בו מתקיימים אימונים אך אין שיפור ביכולת הספורטיבית ואפילו קיימת נסיגה. הסיבות לאימון יתר הן מרובות וכוללות סיבות פיזיולוגיות, סביבתיות ופסיכולוגיות.

על פי רב, כשספורטאי חווה חוסר שיפור או אפילו ירידה ביכולת, הפתרון המיידי הוא הגברת והעצמת האימונים. אולם יש לתת את הדעת גם למרכיב הפסיכולוגי. הסיבות הפסיכולוגיות לאימון יתר נובעות מגורמים כמו לחץ וחרדה, איום על המקום בקבוצה או על היכולת לשמור על השיא, קשיים בחיים האישיים או הבינאישיים עם המאמן והחברים לקבוצה.

במצבים מגוונים אלו, חושב הספורטאי שהגברת האימונים תפתור את הבעיות ולצערו קורה ההפך –  היכולת לא משתפרת והמצב מחמיר. כלומר, הניסיון לפתור בעיות פסיכולוגיות לגיטימיות על ידי הגברת אימונים מביא לאימון יתר.

מה עושים

1. בראש ובראשונה מודעות. על הספורטאי, המאמן והצוות המקצועי להכיר בעניין. מאמן שמכיר את הספורטאי שלו צריך לשים לב ולהיות ערני לשינויים שעוברים על הספורטאי ולא להתעלם מרמזים פיזיים. אם הוא רואה ירידה ביכולת ללא סיבה נראית לעין, ירידה בתאבון ובמשקל, עייפות וחולשה ובעיות שינה, רצוי שיקרא סימנים אילו ולא יתעלם.


" לשים לב ולהיות ערני לשינויים שעוברים על הספורטאי"



2. הקטנת נפח האימונים ועוצמתם. מפעם לפעם הגוף והנפש זקוקים למנוחה. מאמנים והורים יכולים לעיתים לחשוש לתת לספורטאי כמה ימי חופש מלאים, אך הדבר חשוב והכרחי. אם מתקיים מצב בו הספורטאי בשחיקה, הרווח ממנוחה של מספר ימים יהיה גבוה מההפסד.

3. איתור מקורות הלחץ והדחק של הספורטאי וטיפול בהם. התעלמות מהמצב הפסיכולוגי וניסיון להתחמק, מהווים טעות חמורה והעצמת הנזק.

4. ולסיום, חזרה איטית ומתונה לתוכנית האימונים תוך שימת לב אמיתית למצבו הרגשי של הספורטאי.

כדאי לזכור, אימון יתר עשוי להחמיר את הבעיות הקיימות והוא מהווה בעיה בפני עצמה. עם זאת, הוא יכול להיפתר עם התייחסות נכונה ומתאימה של הספורטאי והצוות המקצועי.

בלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות
.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג