איך לנצל את דפוסי החשיבה של הריצות הארוכות?

אם חושבים קצת מעבר להצלחה באימון או במרוץ הקרובים, אפשר לפתח שגרת אימונים שתעזור לנו בכל מטרה ארוכת טווח בחיים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רצה עייפה

וידוי: "ריצות טמפו מפחידות אותי. המאמצים הארוכים, הקשים והמתמשכים האלה תמיד נראים בלתי אפשריים כשאני מסתכלת עליהם על הנייר. הספק מתגנב. חלק מהאימונים הגרועים ביותר שלי היו בריצות טמפו (קצב). כך כתבה לאחרונה ג'ס מובולד באתר ראנרס וורלד. "אני זוכרת", היא הוסיפה, "במיוחד אחד מהם. 50 דקות מתישות בקצב מגוחך באביב 2018. ראיתי את האימון הזה בתכנית ומיד הכנתי רשימת תירוצים של למה זה לא עובד, איך זה שלא הייתי מספיק בכושר, למה אני לא אסיים, למה אכשל? עוד לא שנעלתי את הנעליים שכנעתי את עצמי שאני לא מסוגלת לעשות את זה. במקום לנצל את החימום כדי להיכנס לקצב, להתכונן לאימון מוצלח ולהתרגש מהרעיון שאני הולכת לעשות את הכי טוב שלי אימצתי את הגישה הלוזרית שהיתה לחזור על רשימת התירוצים ולמצוא את עצמי בגישה רעה".

מי לא מכיר את התחושה הזאת? | צילום: shutterstock.

עוד כתבות בנושא 
טיפים מנטליים לרצים בתקופת הקורונה
5 טיפים להתמודדות מנטלית עם המרתון הראשון
6 אסטרטגיות שישאירו אתכם בפוקוס בזמן הריצה הארוכה

איך הלך לי? את זה אתם כבר יודעים. פרשתי בקטע מנטלי עוד לפני שהתחלתי. מי יודע כמה פעמים עצרתי והפעלתי מחדש את השעון? אם תחשבו את הזמן שהעברתי ברחמים עצמיים תגיעו לאחר צהריים מאוד ארוך. למעשה האימון הזה גרם לכמה שבועות מאוד ארוכים. אימון גרוע אחד היה מוריד אותי מהפסים למשך ימים. חוסר הוודאות נשארה לאורך זמן, הטלתי ספק בכושר שלי, קיצרתי את האימונים ודי מהר הגעתי למצב שבו לא התקדמתי אלא רק הלכתי אחורה.

הבנתי שהבעיה היתה שהתייחסתי לכל תכנית האימונים שלי כמו ריצת טמפו – חזקה, מהירה, נוקשה. בריצת טמפו אם אתה לא מגיע לקצב הרצוי מהר, זה כמעט בלתי אפשרי להדביק אותו. בתכנית האימונים שלי הרגשתי שאם אני לא אכנס לאימון בשלב מוקדם אני לא אצליח לעמוד בקצב. אז איך תיקנתי את דפוס החשיבה? הבנתי שאני צריכה להתייחס לכל האימון כמו האימון האהוב עליי – הריצה הארוכה. 

אני אוהבת ריצות ארוכות, אוהבת להתעלם מהשעון ולהתכוונן על קצב נינוח, ליהנות מהמסלול ולהתמקד רק במטרה אחת שהיא לסיים. אני אוהבת את הרעיון שיתכן ויהיה לי קילומטר אחד קשה באמצע אבל אני עדיין אצליח לסיים חזק.

כיום כשאני מגדירה יעד חדש וכותבת תכנית אימונים יש את מה שאני מכנה "דפוסי חשיבה (מיינדסט) של ריצה ארוכה". אני מוצאת הצלחה וערך לאימונים שלי כי אני לא נואשת לקבל תוצאות מיידיות כמו בעבר. אכפת לי יותר מהתמונה הגדולה ומהמטרות לטווח הארוך כרצה. כמובן שעדיין יש מקום לריצות טמפו ארוכות וקשות אבל הגישה שלי כיום אומרת לחשוב גדול יותר מאשר על תוצאות לטווח הקצר ולעבוד בשביל הצלחה לכל החיים.

כשמתחילה שנה חדשה ואנחנו מעריכים, מגדירים ומתחילים לרדוף אחר יעדים חדשים, אני מזמינה אתכם להוסיף גם את דפוס החשיבה של הריצה הארוכה ולאמץ את הטיפים הדרושים כדי לשרוד לאורך זמן.

הכתיבו את הקצב שלכם 

ריצה ארוכה טובה תמיד מתחילה בקצב איטי, איטי יותר ממה שאתם חושבים. אותו הדבר לגבי אימונים. זמנים מציאותיים הם חיוניים להצלחה. התנועה קדימה במהירות שקיימת היא המפתח. למאמצים עקביים לפרק זמן ארוך יש תמורה גדולה. בתמונה הגדולה של ההצלחה לא מסתכלים על ספליט של קילומטר אחד, אלא על מה שקורה בדרך אליו.

התמקדו רק בקילומטר הבא שלכם 

קל מאוד להיות מופתעים כשאנחנו חושבים על אורך המסלול שאנחנו צריכים לרוץ. לא צריך לעשות את זה. צריך לחשוב על כל קילומטר בנפרד או על כל תרגיל בנפרד. הניצחונות הקטנים הם אלו שגורמים לנו לנוע קדימה בדרך הנכונה. מאמצים קטנים ומשמעותיים על בסיס עקבי בונים התקדמות משמעותית. אבל תוך כדי, כל מה שחשוב זה הקילומטר הבא.

כמו בחיים, תמיד כדאי שיהיה מקום ששווה לרוץ אליו | צילום: shutterstock.

מצאו את הדרך 

קילומטרים חסרי משמעות הם הקשים ביותר ולכן בריצות הארוכות אני אוהבת לרוץ לאנשהו: למקום שאוכלים בו, לדירה של חברים, למקום עם נוף מהמם. באופן כללי באימונים "למה" זו שאלה עולה כל הזמן והרעיון הוא שתהיה לזה תשובה משמעותית. בשביל מה אנחנו רצים, אורח  חיים בריא יותר? שיא אישי? נסו להבין מה הסיבה לקילומטרים הרבים האלה והם יהפכו לקלים יותר.

תדלקו את הגוף 

הדלק הוא חיוני לאורך הריצה הארוכה והוא חיוני באותה מידה גם ביומיום. אכלו בריא לאורך כל היום ואז לא תחששו לפנק את עצמכם. כל רץ יודע שאם אתה מחכה עד שתגיע לקיר כדי שיהיה איכפת לך מהתזונה, כנראה שחיכית יותר מדי זמן. היו פרואקטיבים בבחירות שלכם לחיות חיים מאוזנים ומלאי אנרגיה.

תפסיקו להסתכל לאחור 

זה גוזל זמן וארגיה מהיכולת שלכם להתקדם. תפסיקו להשוות את עצמכם לגרסה הישנה שלכם והתמקדו בדרך הפתוחה שלפניכם. דאגו פחות למה שמאחור והשקיעו זמן ומאמצים במה שלפנים. לא רק שזה יוביל לאושר גדול יותר, זה גם יקרב אתכם יותר למקום שאתם רוצים להיות בו עם מיקוד ברור קדימה.

השאירו מקום להתאמות 

צריך להתכונן נפשית ולחשוב על עקומה כי שום דבר לא מתנהל בצורה מושלמת כל הזמן וככל שתקבלו בשלב מוקדם יותר את האתגרים והתקלות שעלולים להופיע, כך תהיו מוכנים להתגבר על מכשולים בלתי צפויים. בריצה ארוכה זה יכול להיות הצורך להאט בגלל החום. באימונים זה יכול להיות הצורך לקחת הפסקה בגלל פציעה או שינוי גדול בחיים. זה בסדר לשנות יעדים באמצע הדרך.

האנשים שאתם רוצים סביבכם תמיד ישמחו לעזור | צילום: shutterstock.

שמרו על עניין  

אני מתכננת את מסלולי הריצות הארוכות שלי כדי שיהיו כיפיים, חדשים ומתגמלים. כך גם באימונים. אתם לא חייבים לרדוף אחרי שיא אישי בכל מרוץ בו אתם משתתפים. למעשה אתם בכלל לא חייבים להתחרות במרוצים. אם אתם מרגישים תקועים, שנו מסלול.

אל תעשו את זה לבד 

יהיו זמנים שבהם תזדקקו לתמיכה נוספת. אל תפחדו או תתביישו לבקש מאחרים עזרה או רק להצטרף אליכם לכמה קילומטרים של שיחה תוך כדי ריצה. אם הם באמת שייכים לעולם שלכם הם ישמחו להיות אתכם גם ברעי הקושי וגם ברגעי התגמול.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג