איך ומתי להשתמש בשורפי שומן?

קפאין, תה ירוק וחומרים אחרים יכולים לסייע את שריפת השומן, אבל הם לא שווים כלום ללא אימונים נכונים ותפריט מותאם. ד"ר איתי זיו וגל ציון פור עושים לכם סדר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איך ומתי להשתמש בשורפי שומן?

קפאין, ל-קרניטין, אפדרין ותה ירוק מהווים רק רשימה חלקית של שורפי שומנים שנעשה בהם שימוש על בסיס קבוע.  מדובר על תוספים שכיחים מאוד לשימוש בקרב נשים וגברים כאחד. חלקם אסורים לשימוש על ידי מרבית ארגוני הבריאות בעולם, ביניהם משרד הבריאות הישראלי (לדוגמה אפדרין).

קפאין בפעילות גופנית

עד היום קיימים חילוקי דעות לגבי הקפאין | צילומים: thinkstock

נציין ונאמר שהסיבות השכיחות לשימוש באותם שורפי שומן הן בעיקר:

  1. הפחתת השומן התת עורי תוך פגיעה מינימלית במסת הגוף הרזה. שיפור אסתטי כולל שעשוי להתבטא ב"חיטוב הגוף".
  2. ירידה במשקל הגוף הכללי.
  3. שיפור הכוח היחסי (מסת השומן לעומת מסת השריר). אגב, בחלק מסוגי האימונים הדבר הנו קריטי. למשל ספורטאים אירוביים (בעיקר בריצה), מטפסי הרים, קרוספיט ועוד, אצלם אחוזי שומן נמוכים עשויים להוביל לשיפור ממשי בתוצאות.
  4. הפחתת שומן נקודתית? לא ממש. אך חשוב לציין שהפחת שומן כוללת תביא גם לשינוי לטובה של אזורים בהם יש ריכוז שומן שאינו אסתטי. הפחתת שומן נקודתית תעשה באמצעות קביעת תור אצל פלסטיקאי והורדת השומן באזור זה או אחר באמצעים כירורגיים.

מעניין לראות שחלק מהמתאמנים עושים שימוש רב בשורפי שומן שונים, אך לא ממש מקפידים על עקרונות האימון החשובים, לא מבצעים היקפי אימון מספקים ועוד. לכן, ייתכן שהם משיגים תוצאות מסוימות אך הן רחוקות מלהשביע את רצונם. במקרים אחרים מדובר על בזבוז כסף לריק. הרי שימוש בשורף שומן זה או אחר לא ממש יסייע במידה והתפריט התזונתי לא מאוזן והאדם נמצא בעודף קלורי. שימוש בתוספים שונים לא ממש יועיל להשגת המטרה אם ההתנהלות לא נכונה ומתאימה.

אילו חומרים מסתתרים בתוך שורפי השומן הנפוצים בישראל?
קפאין (Caffeine)
קפאין נחקר במשך עשרות שנים בהקשר להשפעתו על תרמוגנזה (יצירת חום באמצעות תהליכים פיזיולוגיים בגוף האדם). עד היום קיימים חילוקי דעות בספרות המדעית לגבי שאלת יעילותו של קפאין בהגברת ההוצאה האנרגטית (Energy Expenditure) והפחתת הצריכה הקלורית (Food Intake).

לקפאין יש בעיה אחת מרכזית: הגוף שלנו מסתגל אליו במהירות (לאחר מספר ימי שימוש) ולכן השפעתו פוחתת. על פי רוב המחקרים, על מנת ליהנות מהשפעת הקפאין לאורך זמן, יש לבצע הפסקה בשימוש מדי כמה ימים.

אפדרין (Ephedrine)
אפדרין הוא חומר שנמצא בצמח האפדרה (Ephedra).  צמח האפדרה מצוי באופן נרחב בסין ומונגוליה, שם שימש מאות ואלפי שנים כחומר ממריץ. נציין שכיום אפדרין אינו מאושר לשימוש על ה-FDA (food and drug administration) ומרבית ארגוני הבריאות בעולם, כולל בישראל, בגלל תופעות הלוואי שלו.

מחקרים מצאו ששימוש באפדרין, ובמיוחד שילוב אפדרין/קפאין יכול להעלות בעקביות את לחץ הדם, להגביר את קצב הלב, להעלות את ריכוז הגלוקוז ולהפחית את ריכוז האשלגן בזרם הדם.  לכל אלה יש השפעות שעלולות לסכן את המערכת הקארדיוואסקולרית בגוף האדם.  בנוסף, שימוש באפדרין נמצא קשור לסימפטומים פסיכיאטרים, שיבושים במערכת העצבים, ובמערכת העיכול העליונה.

שורפי שומן תה ירוק

שורף שומן קלאסי. תה ירוק

 ל-קרניטין
חומצת האמינו ל-קרניטין מצויה בכמות מסוימת על גבי הממברנה (המעטפת) של אברון חשוב מאוד בתוך התא – המיטוכונדריה. תפקידה של המיטוכונדריה הוא לייצר אנרגיה בצורת ATP על מנת לספק לתא את הדרוש לו לקיומו.  על מנת לייצר אנרגיה בתוך המיטוכונדריה, יש להכניס אליה חומרי גלם (גלוקוז, חומצת אמינו, חומצת שומן). כאן נכנסת לתמונה חומצת האמינו ל-קרניטין, שתפקידה העיקרי הוא להכניס את חומצות השומן לתוך המיטוכונדריה בכדי לייצר מהן אנרגיה.

כל התוספים המבוססים אך ורק על חומצת האמינו ל-קרניטין, כנראה שאינם יעילים כלל בהגברת תהליך הכנסת חומצות השומן למיטוכונדריה ושריפת השומנים בגוף האדם ולרוב מוצר זה יהיה בזבוז כסף טוטאלי.

Capsaicin
Capsaicin הוא החומר הפעיל בפלפל אדום חריף.  הוא אחראי על הטעם החריף/צורב של הירק, ומסתבר שהוא משפיע בצורה כלשהי על התרמוגנזה בגוף.

מחקרים במכרסמים ובבני אדם, מצביעים על הגברת ההוצאה האנרגטית (דרך הגברת התרמוגנזה), בעקבות שימוש ב-Capsaicin (למשל לאחר אכילת פלפל אדום חריף).

ציטרוסאורנטיום (C.Aurantium), סינפרין (Synephrine) ואוקטופאמין (Octopamine)
ציטרוסאורנטיום או בשמו האחר "תפוז מר" (Bitter Orange), הנו פרי שכמעט ואינו משמש למאכל אדם בגלל טעמו החזק והמריר.  בכמה מקומות בעולם כמו אירן ומקסיקו מבשלים אותו ומכינים ממנו תבלינים ורטבים מסוימים.  השימוש הנפוץ בציטרוסאורנטיום הוא בתכשירים רפואיים שונים, ביניהם תוספים כמו שורפי שומן.  הפרי עצמו מכיל בתוכו חומרים שונים שחלקם דומים מבחינה כימית לאדרנלין* נוראדרנלין* ואפדרין.  שניים מהחומרים הנמצאים בתוך ציטרוסאורנטיום נקראים סינפרין (דומה במבנהו לאדרנלין) ואוקטופאמין (דומה במבנהו לנוראדרנלין), ובתכשירים מסוימים תוכלו למצוא אותם באופן עצמאי ומבודד.

סינפרין מצוי באופן טבעי בבלוטת יותרת הכליה (האדרנל) בגוף האדם. אוקטופאמין מצוי במערכת העצבים בגוף האדם.

עוד כתבות בנושא 
המחיר הגבוה של גוף חטוב במיוחד או רזון קיצוני 
האמונות השגויות בתחום האימון או אורח החיים הבריא 
גורמים המשפיעים על מצב השובע והשפעתם הגופנית 

תה ירוק (Green Tea)
תה ירוק מכיל כמויות גבוהות של חומרים הנקראים פוליפנולים, או נכון יותר – תת-משפחה שנקראת קטכינים (Catechins).  לקטכינים בתה ירוק יש השפעה מגבירת תרמוגנזה בגוף האדם.  תה ירוק מכיל גם קפאין, שבעצמו משפיע על תרמוגנזה כפי שתואר קודם לכן.

חדר כושר

כדי להפחית את אחוזי השומן באופן משמעותי חייבים לבצע אימוני כוח

 

למה לשים לב כשעושים שימוש בשורפי שומן שונים לשם השגת מטרה מסוימת?

  1. ביצוע פעילות אירובית בהיקף ועצימות מתאימים – גם ריצות ארוכות ואף מרתון מספר פעמים בשנה לא יבטיחו ירידה במשקל ובאחוז השומן אם לא תינתן חשיבה ותכנון של התפריט התזונתי ולא רק – גם תכנית האימונים צריכה להיות מתאימה. היקפים גדולים של אימון אירובי קשורים בהופעת בעיות אחרות לעתים כמו: חסרים תזונתיים, ירידה ב- BMR ועוד.  בעת שימוש בשורפי שומן ייתכן שיש צורך לבצע האימון בעצימות מתאימה ולאו דווקא גבוהה מדי כך שנעשה בה שימוש רב בגליקוגן ופחות בשומן.
  2. עיתוי השימוש במהלך היום והשבוע בשורפי השומן – חשוב מאוד ויש להקפיד על ההנחיות של היצרן או איש מקצוע. אחרת ייתכן שאפקט האימון לא יהיה רב דיו וחבל.
  3. המצב הבריאותי – חשוב מאוד להתייחסות. אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, לא מומלץ שיעשו שימוש בחלק משורפי השומן. לכן יש צורך להתייעץ עם איש מקצוע בנושא בטרם משתמשים.
  4. היעילות של המוצר – עבור חלק מהמוצרים אין אסמכתא או מחקרים תומכים. למרות זאת לעתים נעשה בהם שימוש רב. בנוסף, יש לבדוק מידת ההלימה של מוצר זה או אחר למשתמש עצמו. שורף שומן לאישה בת 62 לא בטוח שיהיה זהה למוצר מאותה משפחה של שורפי שומן עבור בחור בן 20 שמטרתו הנה פיתוח גוף.
  5. אימוני כוח – על מנת למקסם היכולת הגופנית ולהפחית אחוז השומן באופן משמעותי חשוב עד מאוד לשלב גם אימוני כוח אפקטיביים. כך משפיעים לחיוב על חילוף החומרים הבסיסי , תורמים לשימוש רב יותר בשומן כמקור אנרגיה ועוד. חשוב לבצע לא רק אימונים לחיזוק השרירים המייצבים (למשל עם אביזרי כושר שונים כמו: פיטבול, בוסו, TRX ועוד) , אלא גם תרגילי בסיס המפעילים באופן משמעותי את השרירים התנועתיים. תרגילים לדוגמה: לחיצת חזה באופנים שונים, סקוואט, דד ליפט, מתח ועוד.
  6. אימוץ תפריט היפו קלורי מושכל – חשוב עד מאוד להשגת מרבית מטרות חיטוב הגוף או ירידה במשקל ואחוז השומן. גריעה של מספר הקלוריות היומי והגברה של הפעילות הגופנית בכלל והאירובית בפרט. נציין ונאמר שלעתים אין ברירה ויהיה צורך לתגבר את הפעילות האירובית באופן משמעותי וזאת בשל אי יכולת של המתאמן לשלוט בחשקים למזון מסוים בכלל או בשעות מסוימות (למשל, שוקולד בשעה מסוימת במהלך היום, גלידה וכדומה).
  7. איזון נכון של אבות המזון בתפריט – חשוב מאוד להבין שאם התפריט היומי בנוי לא נכון, כך יחול שינוי שלילי בהרכב הגוף, או שלא יחול שינוי כלל.קרי, לא רק מספר הקלוריות היומי חשוב אלא גם היחס בין אבות המזון (שומנים, חלבונים ופחמימות).
  8. התאוששות לוקה בחסר – תהליכי פיצוי היסף (בנייה מחדש) הנם קריטיים וחיוניים כאחד להשגת מטרות האימון השונות. אי לכך,יש צורך להקפיד על התאוששות מתאימה בין אימונים מכיון שהמוסיף, ברוב המקרים, גורע. או אז גם שימוש בשורפי שומן לא ממש יעזור.

כאשר אנו שומרים על ההנחיות הנ"ל, יתכן ותהיה יעילות מסוימת בשימוש בשורפי שומן, בעיקר להגברת האנרגיה, הריכוז בזמן האימון, היכולת לעבוד תחת תפריט היפו-קלורי תוך שיפור יעילות האימון.

לסיכום, שימוש בשורפי שומן בהחלט יכול לזרז ולסייע להגיע למטרת האימון שנקבעה מראש. עם זאת, חשוב לבדוק היטב עם איש מקצוע באיזה שורף שומן נעשה שימוש, האם הוא מתאים בכלל למתאמן מסיבות שונות ואולי אף מדובר על בזבוז כסף?


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א

גל ציון-פור | דיאטן קליני וספורט, מרצה לתזונה ותוספים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג