איזהו החכם הלומד מכל אדם

כ"אדמה פורייה, היודעת לספוג ולאגור את מי הגשמים ועל ידי כך מאפשרת לצמחים שבה לגדול ולהתפתח" מיכל יערון במאמר על חשיבות הלמידה אצל ספורטאי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כ"אדמה פורייה, היודעת לספוג ולאגור את מי הגשמים ועל ידי כך מאפשרת לצמחים שבה לגדול ולהתפתח" מיכל יערון במאמר על חשיבות הלמידה אצל ספורטאי

מאת:מיכל יערון תומר גוטמן


אחת היכולות החשובות לפרט, הרוצה להתקדם ולהתפתח הן כאדם והן מבחינה מקצועית בחייו, היא המוכנות ללמוד ולנצל את יכולות הלמידה שלו. למידה היא שינוי יחסית קבוע ועקבי של התנהגות שכולל הפנמה של מידע, הכללה והסקת מסקנות. יכולת הלמידה תלויה בכישורים מולדים וסביבתיים, כמו אינטליגנציה ורמת גירויים גבוה. אך לא פחות מכך, אולי אפילו יותר, זו המוכנות והרצון ללמוד.

כל אדם, גם המנוסה והמשכיל ביותר, כדאי ויישא עימו את הרעיון כי הוא תלמיד.
האפשרות ללמוד ולהתפתח תמיד נוכחת אך לא כל אדם פתוח מספיק לראות את ההזדמנויות האלו ולאסוף את המידע פנימה. פעמים רבות, אנשים נוטים להישאר סגורים בעמדותיהם ולא רואים אירועים שונים ורעיונות שונים (כמו גם אנשים שונים) כהזדמנויות לאיסוף מידע ולהעשרתם הפנימית.

ילדים משחקים



מה לזה ולספורט? ספורט הוא קודם כל למידה! למידה של מיומנות טכנית, מוטורית וטקטית. למידה פסיכולוגית רגשית וקוגניטיבית. ספורט הוא גם עולם של מצוינות ואחד המרכיבים החשובים של מצוינות היא הפתיחות ללמידה. תהליך הלמידה מתחיל בילדות אך לא נפסק אף פעם. ספורטאי בתחילת דרכו רוכש את הבסיס למיומנויות השונות.

שחקן כדורעף צעיר, כדוגמא, לומד את סוגי הקבלות הקיימות, מפתח אותם ולאחר מכן לומד את חילופי המקומות ואלמנטים טקטיים אחרים. בבגרותו, כשחקן מקצועי יותר, הוא לומד כל משחק ומשחק איך להשתמש נכון יותר במיומנויות שרכש לאורך ההתפתחות המקצועית שלו. הלמידה היא מהערות המאמן, מדברי השחקנים האחרים בקבוצה, מהמוביל ועד האחרון שבהם ומכל הזדמנות הנקראת בדרכו.

תהליך הלמידה לעולם לא נפסק. גם לספורטאים ולמאמנים המנוסים ביותר תמיד יש מה ללמוד ולפתח.
חשוב מאוד לא לתת לאגו לגאווה להחליש אותך ולסגור אותך לאפשרות ללמוד. פסיכולוגית, פתיחות ללמידה הינה תכונה שמעידה על בסיס אישיותי ורגשי יציב. אפשר לדמות את התכונה החשובה הזאת לאדמה פורייה, היודעת לספוג ולאגור את מי הגשמים ומאפשרת לצמחים שבה לגדול ולהתפתח באופן בריא. אדמת מדבר היא אדמה שלא מאפשרת למים לחלחל אליה ולכן כל גשם הופך לשיטפון והמים לא נאגרים בה. מכאן, שכדי להפוך את עצמנו לספורטאים ומאמנים פוריים וצומחים המאפשרים לצמיחה להתרחש בעצמם ובסביבתם כדאי שנהיה פתוחים לדעתו של אחר ולראות ביקורת כגשם מרווה ולא לחוותה כשיטפון.
 הרעיון הובע יפה בביטוי שנכתב בתהילים והושלם במסכת אבות- "מכל מלמדיי השכלתי ומתלמידי יותר מכולם".

מיכל יערוןמיכל יערון– לעוף – פסיכולוגיית ספורט מתקדמת
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג