באילו חופים מותר לשחות, ומה עושים בהישמע אזעקה בזמן השחייה?

בניגוד לתחילת הלחימה, לא כל החופים אסורים לרחצה והשחיינים יכולים לשוב למים בזהירות, תוך הישמעות להנחיות. רשימת החופים המלאה בפנים. וגם: מדוע מסוכן יותר מתחת למים מאשר מעליהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הים סגור לרחצה | צילום: Shutterstock

מצב המלחמה הנוכחי קשה עבור כולנו באינספור אספקטים, פיזיים ונפשיים. עבור רבים, התרפיה הקבועה היא השחייה בים, אשר נמנעה מהם בשבועות האחרונים. בימים האחרונים, הנחיות פיקוד העורף מעט השתנו, וחלק מהחופים הותר לרחצה. זה זמן לעשות סדר – איפה מותר לשחות, מה עושים אם נשמעת אזעקה בזמן השחייה ולמה בעצם מסוכן לשחות בים בעת חירום?

האזורים המותרים
בניגוד לתחילת המלחמה, בה כל חופי הים התיכון היו סגורים לרחצה. כיום החופים הסגורים הם באזורי התגוננות 2 ו-3 (צהוב וכתום). כלומר, מאשקלון ועד הרצליה החופים סגורים ואסורים לרחצה. עם זאת, משפיים וצפונה, כולל נתניה, בית ינאי, חדרה, חיפה ועד עכו, הרחצה מותרת והחופים פתוחים לפי שעה. צפונה מעכו – חופי נהריה, אכזיב והסביבה, סגורים גם הם ומוגדרים כ"יישובי קו העימות".

גם חופי הכינרת מותרים לרחצה (לא לשכוח משקפת כמובן), וכמוהם גם חופי הים האדום באילת, המוגדרים כאזור ירוק ובהם הרחצה מותרת. שימו לב – גם בחופים הסגורים, אין הנחיה של פיקוד העורף שאוסרת לחלוטין על שחייה בים, אלא הדגש הוא על שהייה בחופים. אולם בחופים אלו אין שרותי הצלה ומעשית אסור לשחות בהם. ככלל, לא מומלץ לשחות בים באזורים בהם החופים סגורים בשל ההנחיות.

ההנחיות ל-23.10 | צילום: פיקוד העורף

מדוע הים מסוכן?
ובכן, מאז תחילת המצב באותה שבת ב-7 באוקטובר, נורו לעבר ישראל אלפי רקטות. מרביתן יורטו על ידי כיפת ברזל, וחלקן נפלו בשטח ישראל ולא יורטו, בעיקר כאלו שיועדו למה שמכונה "שטחים פתוחים". מערכת כיפת ברזל מגדירה את אותם שטחים פתוחים כשטחים שאינם מיושבים, ובהם שטחים חקלאיים, מדבריים, וגם, לפחות לפי הפרסומים בעבר – הים.

כלומר, רקטה שנורתה לכיוון ישראל והמערכת מזהה שהיא מכוונת אל עבר הים, ככל הנראה לא תיורט על ידי המערכת ולעתים כלל לא תישמע אזעקה באזור. אם ישנם שחיינים או רוחצים באזור הייעודי של נפילת הרקטה, הם חשופים לפגיעה. גם במלחמה הנוכחית, קרו מספר מקרים של נפילת רקטות בים, כולל רקטה שנפלה ממש מול חופי תל אביב לא רחוק מהחוף.

ההדף משפיע
כמו כן, לא רק פגיעה ישירה יש בה כדי לסכן את השחיינים. ההדף מפגיעת הרקטה עשוי להגיע לרדיוס של עשרות ואף כמה מאות מטרים ממקום הפגיעה הישירה (תלוי בגודל הרקטה). ההדף מתפשט בתוך המים, כך שלמי ששוחה אין למעשה שום דרך להגן על עצמו מהפגיעה. לפי הנחיות פיקוד העורף – בהישמע אזעקה במהלך שחייה בחופים המותרים לרחצה, יש לצאת במהירות מהמים ולהיכנס למרחב מוגן. אם אין אפשרות להיכנס למרחב מוגן, יש לשכב על החוף ולכסות את הראש באמצעות הידיים.

לפי עצתו של עוזר מאמן נבחרת ישראל בשחייה במים פתוחים והבעלים של "עולם המים" אורי סלע (שאינה הנחיה רשמית של פיקוד העורף כמובן), במקרה זה מומלץ לעשות שני דברים: ראשית, לנתק את מצוף הבטיחות ולהרחיקו מכם מעט (שמא יתפוצץ בעקבות הדף הפגיעה); ושנית, בניגוד לאינסטיקט, לא להכניס את הראש אל המים ו"להתכדרר", אלא דווקא לשכב על הגב, כאשר הראש והאיברים החיוניים כמה שיותר מעל המים, שכן כאמור ההדף בתוך המים הוא מסוכן יותר. סלע מציין שהתייעץ בנושא עם אורי בראון לוחם בחיל הים ועם אודי אראל, שחיין קפריסין ישראל ואיש חיל הים גם הוא.

ההנחיות מצילות חיים
הספורט חשוב לבריאותנו ושמירה על שגרה ספורטיבית תוך הישמעות להנחיות היא ודאי חשובה, אך חשוב להתעדכן כל העת בהנחיות פיקוד העורף היוצאות מדי יום לציבור בשעה 18:00 ועלולות להשתנות. חשוב מאוד – אל תסכנו את עצמכם, הישמעו להנחיות ושימרו על עצמכם. לשמחתנו השחיינים, אט אט בריכות השחייה הולכות ונפתחות מחדש גם הן, בפרט אלו הסמוכות למרחב מוגן. כך שגם אם אתם גרים באזור בו החופים סגורים, אפשר לשמור על שגרה כלשהי, גם אם לא אידיאלית עבור כולם. עדכונים שוטפים באתר פיקוד העורף, בערוץ של פיקוד העורף בטלגרם או באפליקציה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג