אגדת ריצה: סיפורו של ציון חצרוני שנהרג בתאונת דרכים

סיפור חייו של הרץ ציון חצרוני, שהיה אלוף ישראל לשעבר בריצות למרחקים ארוכים ושחייו נגדעו בשבוע שעבר לאחר שנפגע קשה בתאונת דרכים ונפטר מפצעיו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

דיווח: ציון חצרוני נהרג בתאונת דרכים

ציון חצרוני נולד בשנת 1945 וגדל ברעננה, אז מושבה קטנה בשרון. כבר מגיל צעיר בלט בכישרונו הטבעי לריצה, כשרון שהביא אותו לשרות צבאי כמדריך ספורט. חצרוני החל להתאמן בסוף שנת 1967 תחת הדרכתו של מאמן האתלטיקה הצעיר והמבריק עמיצור שפירא מאגודת הפועל תל אביב. כבר בתחילת דרכו הספורטיבית בתוך חודשיים סופרים בלבד הגיע להישגים מרשימים בכל קנה מידה בזכות אימוניו וכשרונו הטבעי. במרוץ הקפת התבור בשנת 1968 סיים במקום השני. הוא המשיך את התנופה באותה שנה וקבע מספר תוצאות מעולות בריצות בריצת 3000 מטר תוצאה של 9:02 דקות. בריצת 800 מטר תוצאה של 2:03 דקות.

ציון חצרוני מרוץ גלעד 2007 צילום: עופר ביידה

במרץ 1969 זכה חצרוני למרות שהתקשה להתאמן בצורה סדירה, במקום הראשון באליפות ישראל במרוצי שדה למרחק של 7 ק"מ. שבוע לאחר הזכייה באליפות הוא השתתף במרוץ הקפת התבור לצד האלוף האולימפי הטרי האתיופי מאמו וולדה שניצח בריצת המרתון האולימפית במקסיקו בקיץ 1968. חצרוני סיים את הריצה במקום הרביעי ראשון מבין הרצים הישראלים לאחר מאמו וולדה ושניים מחבריו לאימונים.

היעד המרכזי של חצרוני באותו קיץ היה תחרות המכבייה השמינית, שבה נטל חלק במקצה לריצת 10 ק"מ. הריצה, שהתקיימה באצטדיון רמת גן לעיני עשרות אלפי צופים רבים נלהבים התנהלה עבור חצרוני בדיוק לפי התכניות הוא הוביל לאורך רוב שלבי הריצה, אלא שאז בישורת האחרונה לפני סיום חלף על פניו אורי דייג, רץ מצטיין בפני עצמו שסיים בתוצאה 32:09 דקות. חצרוני הסתפק במדליית הכסף המכובדת בתוצאה של 32:11 דקות. בהדרכת מאמנו עמיצור שפירא הוא החל באימונים מוגברים לאתגר הגדול ביותר לרוץ ריצת מרתון בתוצאה איכותית.

ציון חצרוני במרתון טבריה 2011 לקראת מקצה 10 ק"מ | צילום: עופר ביידה

שיא ישראלי במרתון

באותם שנים כמעט ולא נערכו ריצות מרתון בישראל. ריצת מרתון טבריה שהזניקה את הענף, החלה רק כעבור מספר שנים. שישה רצים התייצבו ב-23 לינואר 1971 בנקודת ההזנקה לריצת המרתון שהתחילה מצומת צמח לכיוון מחולה שבבקעה. חצרוני, שרץ למעשה לבדו בכל מהלך הריצה ניצח וקבע הישג של 2:29:15 שע', הישג שהיה שיא ישראלי חדש במרתון, ושיפור של 38 שניות לשיא הקודם שנקבע על ידי דוד שמחוני. המרתון בצפון היה נקודת פתיחה לסדרה שלמה של ארבע מרתונים שאותם רץ חצרוני בתקופה קצרה. באפריל 1971 קבע הישג מכובד במרתון אתונה כשסיים בחום כבד במקום ה-15 מבין 77 רצים בתוצאה 2:41:46 שע'.

חודש לאחר מכן במאי 1971 השתתף ב"מרתון איש בנימין" במסלול קשה ותלול שבו ניצח בתוצאה 2:43:55 שע' תוך שהוא קובע שיא מסלול חדש. בחודש נובמבר 1971 ניצח חצרוני 2:43:21 שע' במרתון שיצא מהמוחרקה לעפולה. הוא חלם על מרתון אולימפי במינכן 1972 אך לא השיג את המינימום האולימפי, ייתכן שדווקא העובדה שלא הצליח להגיע למשחקים האולימפיים הללו הצילה את חייו. זאת נוכח פעולת הטרור האכזרית של מחבלי "ספטמבר השחור" שחטפו ורצחו 11 אנשים מהסגל האולימפי הישראלי וביניהם גם את מאמנו של עמיצור שפירא.

המשיך לרוץ גם לאחר הקריירה הענפה. ציון חצרוני | צילום: עופר ביידה

בשנת 1973 קצר חצרוני הישגים רבים, ביוני של אותה שנה, במסגרת אליפות ישראל זכה בריצת חמישה קילומטרים במקום הראשון בתוצאה 15:06 דקות. במשחקי המכביה התשיעית בקיץ, סיים במקום השלישי בריצת 10 קילומטרים בתוצאה מעולה של 31:51 דקות. בספטמבר הגיע לשיא בריצת מרתון בהולנד, כששבר את שיאו האישי שהיה גם שיא ישראל, וקבע תוצאה של 2:28:43 שע' וסיים במקום ה-19. תוצאה שנכון להיום מדרגת אותו במקום ה-46 מבין כל תוצאות המרתון שהושגו על ידי ישראלים בכל הזמנים.

כדאי לקחת בחשבון את שיטות האימונים באותה תקופה ואת התנאים שבהם רצים כמו חצרוני התאמנו ביחס לתנאים ולהשקעה של רצים כיום. אפשר רק לדמיין מה היו הישגיו אם היה רץ מקצועי בתקופה הנוכחית. חודשיים לאחר ריצת המרתון זכה חצרוני לכבוד רב כשנשא את דגל המשלחת הישראלית באליפות אסיה באתלטיקה שהתקיימה במנילה. בשנת 1974 זכה שוב בתואר אלוף ישראל בריצת שדה ובריצת 10 ק"מ, כשקבע תוצאה של 31:14 דק'. בשנת 1977 זכה במקום הראשון בריצת שעה לזכרו של אליהו כץ. שנה לאחר מכן, השתתף במרתון בבאר טוביה אך נאלץ לפרוש בשל כאבים. מתקופה זו החל מתמקד בעיקר בריצות למרחקים קצרים של 5-10 ק"מ.

ציון חצרוני במרוץ חולון 2015 במקצה 10 ק"מ | צילום: עופר ביידה

חצרוני היה יוצא דופן בכך שהמשיך להתאמן ולהתחרות כל חייו גם לאחר שפרש מריצה מקצועית כביכול, הוא המשיך לקבוע תוצאות מעולות גם בגיל מבוגר באופן חסר תקדים. הוא ניצח כמעט תמיד את בני גילו ואף צעירים רבים שחלמו לקבוע תוצאות איכותיות כפי שקבע. בשנת 1989 והוא בן 44 קבע תוצאה של 32:39 דק' בריצת 10 ק"מ במרוץ נס ציונה. באותה שנה סיים במקום ה-16 במרתון טבריה בתוצאה מצוינת של 2:32:33 שע'. בגיל 52 עדיין היה מסוגל לקבוע בריצת 10 ק"מ בהרצליה 33:58 דק'. ובגיל 55 השיג תוצאה של 35 דק' במרוץ רמת השרון.

בגיל 60 עדיין כוחו במותניו, קבע תוצאה בלתי נתפסת בריצת 5 ק"מ 18:35 דק' במרוץ גלעד. בגיל 65 עדיין ירד במרוצים רבים מארבעים דקות ב-10 ק"מ תוצאת השיא שלו באותה שנה היתה במרוץ הרצליה עם 38:52 דק'. בגיל 70 קבע תוצאה של 41:34 דק' במרוץ חולון. גם בגילו המופלג, 74, עדיין התחרה והצליח לקבוע תוצאות דמיוניות שלא נראו בארץ בגילאים כאלו לפניו וספק שיראו גם בעתיד. במקביל לקריירה הספורטיבית הענפה הוא עבד כמורה לחינוך גופני בעיר מגוריו בת ים, הקים משפחה לתפארת והיה דמות השראה ודוגמה אישית לאלפי תלמידיו וחניכיו, תמיד בשקט ובצניעות.

ביום שני כידוע, בשבוע שעבר, פגע בו רכב במהלך אימון בוקר שגרתי וציון חצרוני הרץ האגדי המורה הנערץ ואיש המשפחה למופת הלך לעולמו.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שרי בני אלונה ודיאנה הנסיכה הגיב:

    מצטרף לסמי שמעיה בטש האגדי שגם נפטר כתוצאה מרכב שפגע בו.
    יהיה זכרם ברוך

  • יעקב הגיב:

    שמו ניצנץ לאורך עשרות!! שנים במרוצים… דמות מופת! ז"ל

  • אחד העם הגיב:

    יהי זכרו ברוך.
    לא הכרתי את שמו אבל מהכתבה למדתי על ספורטאי מעולה.
    תודה על הכתבה.

  • ר הגיב:

    הוא היה מורה נערץ בראשון לציון בבית ספר המעיין ולא בבת ים…

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג