תסמונת הידיים הרדומות

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר שמי שגיב



תסמונת הידיים הרדומות
אחת התלונות הנפוצות ביותר והמציקות ביותר בקרב רוכבי אופניים הינה הרדמות הידיים בזמן רכיבה. תופעה זו נקראת תסמונת התעלה הקרפאלית (carpal tunnel syndrome). הרדמות וכאבים בכף היד נובעת מלחץ על עצב (median nerve) וכלי דם העוברים בתעלת שורש פרק כף היד. לחץ על עצב זה גורם לגירויים עצביים ולשיבוש בזרימת הדם לידיים. אם הלחץ נמשך, מצב זה עלול להוביל לבעיות מוטוריות בתפקוד כף היד ובמצבים כרוניים אף לניתוח. הגורם העיקרי ללחץ על שורש כף היד הינה התנוחה הארגונומית המצב הסטטי והלחץ על היד. בעולם, בעיה זו מוכרת יותר כמחלת עבודה הנפוצה בקרב קלדנים ועובדי מחשב. לכן, אם אתה רוכב וגם מבלה שעות מול המחשב, הרי שאתה בקבוצת סיכון להתפתחות בעיה זו.
כרוכבי אופניים, כאבי ישבן והרדמות הידיים הינם מובנים (built in) וחלק בלתי נפרד מ"הנאת" הרכיבה. הרדמות הידיים בזמן רכיבה הינה תופעה כל כך שכיכה, שאין רוכב שלא חווה זאת. בקרב מרבית הרוכבים הרדמות הידיים הינה זמנית וחולפת תוך שחרור הלחץ על כף היד ושינוי בתנוחת האחיזה. אך לחלק מאוכלוסיית הרוכבים בעיה זו הופכת למטרד העלול להוביל אף להפסקת פעילות הרכיבה. מעבר לכך, בעיה זו יכולה אף להטריד את שנת הלילה ולא מעט מהסובלים מתעוררים משנתם עקב כאבים וזרמים בכף היד. פגיעה מתמשכת בעצב שורש כף היד עלולה אף לגרום לבעיות מוטוריות בתפקוד היד, אי יכולת לבצע פעולות, כמו החזקה ואחיזת חפצים ביד.



תאור הבעיה – איך זה קורה?
הרדמות הידיים נובעת עקב מתח ולחץ על עצב median nerve . עצב זה מוצאו מחוליות הצוואר ועובר לאורך הזרוע, האמה ועד לכף היד. עצב זה מכיל עצבים מוטוריים הפוקדים על שרירי כף היד ועצבים סנסוריים, המשדרים גירויים תחושתיים מכף היד. עצב זה, בדרכו אל יעדו הסופי, עובר דרך שורש כף היד, בתוך התעלה הקרפאלית. תעלה זו נוצרת על ידי המבנה הקשתי של עצמות שורש כף היד ומשמשת מלבד את העצבים גם כלי דם וגידים רבים המפעילים את כף היד והאצבעות. תעלה זו אינה רחבה במיוחד, ונאלצת להתמודד עם לא מעט מרכיבים.
העצבים, כלי הדם והגידים העוברים בתוך התעלה הקרפאלית פועלים ללא לחץ במצב שבו האמה ושורש כף היד נמצאים בקו ישר. כאשר שורש כף היד נמצא במצב פשיטה, כיפוף לאחור, כמו במצב של אחיזת הכידון ברכיבה, נוצר מתח על העצבים הגידים וכלי הדם. מתח זה מוביל להתפתחות דלקת מקומית וכשהדלקת כרונית, נוצרות צלקות החוסמות עוד יותר את התעלה. מתח זה אף משבש את זרימת הדם ליד ואנו חווים בהרדמות היד, נפיחות, שינוי בצבע העור ואי יכולת להניע את היד. עצב הרבה יותר רגיש למאמץ מתיחה מאשר ללחץ ישיר וכשאנו אוחזים בכידון במצב של פשיטה נוצר מתח על העצב. המתח לאורך העצב מצטבר כאשר ישנם בעיות נוספות במרפק, בכתף ובעיקר בחוליות הצוואר. גירוי על העצב יכול להוביל לגירויים תחושתיים לא נעימים, לחוסר תחושה ואף לאובדן תפקודי בשרירי הידיים והאצבעות.
מלבד אחיזה ארגונומית לקוייה של הכידון בזמן רכיבה גורמים נוספים יכולים לתרום ללקויים בתפקוד שורש כף היד והעצבים. בנפילות מאופניים לרוב אנו בולמים ואו נוחתים על שורש כף היד ובכך יוצרים חבלה לשורש כף היד. בזמן נפילה גם הצוואר, הכתף והמרפק נפגעים ותורמים לפגיעות ולחץ המצטבר לאורך העצב. בנוסף למצב אחיזה לקוי גם מצב האחיזה הסטטית תורמת לבעיה. פעולת זרימת הדם מהידיים בחזרה אל הלב מתאפשרת בעיקר על ידי הפעילות השרירית, כיווץ והרפיית השריר, הממריצות את זרימת הדם. אך כשהידיים במצב סטטי זרימת הדם, בעיקר מהידיים בחזרה ללב, משתבשת, ובכך גורמת לנפיחות הידיים. לאלה מאיתנו המבלים שעות מול המחשב, דעו, שתסמונת התעלה הקרפאלית הינה פציעה נפוצה בקרב אוחזי העכבר והקלדנים. זאת משום הליקוי הארגונומי הנגרם לשורש כף היד אשר נאלץ לתפקד במצב של פשיטה.

כיצד ניתן להקל על הבעיה?
בזמן אחיזת הכידון וודא שהאמה ושורש כף היד בקו ישר.
החלף בין האחיזות כל מספר דקות.
פתח וסגור ידיים להזרמת דם.
וודא כי הכסא במצב מאוזן, הטיית הכסא למטה מגבירה את הלחץ על הידיים. אם אתה סובל קשות מבעיה זו, הטיה אחורית של הכסא עשויה להקל.
העבר את משקל הגוף יותר לכיוון הכסא והפדלים ופחות על הידיים.
רכב מדי מספר דקות בעמידה כדי לשחרר לחץ מהידיים.
רכב עם מרפקים מעט מכופפים ואל תנעל את המרפק.
השתמש בכפפות רכיבה מרופדות.
לאנשי המחשבים: השתמשו במקלדת ועכבר ארגונומי.



מה עושים כשכואב?
במצב אקוטי העזר בקרח, השרה את הידיים במי קרח לכ-10 דקות.
לאלו המתעוררים בלילה מכאבים: ניתן לישון עם סד לשורש כף היד המונע פשיטת היד.
תוספי ויטמינים מסדרת B2, B6.
תרגילי מתיחות לשרירי מכופפי היד וחיזוק לשרירי פושטי היד.
טיפול לשחרור חוליות הצוואר על מנת לשחרר לחץ עצבי וטיפול מנואלי לתיקון עצמות שורש כף היד.


נכון

לא נכון

נכון

לא נכון

נכון

לא נכון

נכון

לא נכון


הכותב: ד"ר שמי שגיב – כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט
M.Sc. ביומכניקה – ניתוח ואבחון תנועת כף הרגל ( Gait Analysis)


0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.