פחות מחודש להזנקת הטור דה פראנס, והיום (ראשון) יוצא לדרך מרוץ ההכנה העיקרי לטור, הדופינה, והשנה הוא מזמן לנו מאבק בין שלושה מהמועמדים במובילים לזכיה בטור, השלישיה הראשונה של השנה שעברה – טאדיי פוגצ'אר, יונאס וינגגור ורמקו אוונפול. פרימוז' רוגליץ', שניצח בדופינה אשתקד, לא ישתתף השנה.
לכתבות נוספות בנושא:
צפו בטריילר לעונה האחרונה של "טור דה פראנס: בלב הפלוטון", וגם: מתי תעלה לאוויר?
עצוב: הרוכב שניצח שלב בטור דה פראנס הלך לעולמו על אופניו במהלך מרוץ התרמה
חגיגה בוורוד: סימון ייטס מנצח את הג'ירו, אולב קוי חותם בניצחון ברומא
המרוץ השנה כולל שמונה קטעים, כאשר הרביעי הוא קטע נגד השעון יחסית קצר (לדאבונו של אוונפול) ושלושת הקטעים האחרונים יהיו הרריים וקשים, כולל הקול דה מדליין המוכר מהטור, ויהוו מבחן אמיתי לשלושת הגדולים, ובוסט טוב לאגו למי שינצח.
שלושת הרוכבים מגיעים למרוץ בצורה מאוד שונה. פוגצ'אר שוב נהנה מעונת קלאסיקות מצוינת, גם אם מעט פחות דומיננטית מהשנה שעברה, ומשתתף בדופינה בפעם השנייה בלבד, לאחר שבשנים קודמות העדיף להתמקד בטור של סלובניה. לדבריו, הוא החליט לשנות כדי "לא להשתעמם".
זה מרוץ הקטעים הראשון שלו מאז הטור של האמירויות בו ניצח בפברואר, ולכן ניסה מעט לצנן את ההתרגשות, כשאמר שלא נורא אם לא ינצח, וכי "הרבה פעמים ראינו שהדופינה הוא לא מדד אמיתי למקום שתסיים בו בטור". ואכן, ב-2020 סיים רביעי בדופינה לפני שהדהים את העולם בפלאנש דה בל פיל. עם זאת, ברור לכלום שפוגי בא לנצח, על הכביש ובמשחק הפסיכולוגי מול וינגגור ו-ויסמה.
הדני מתחרה לראשונה מאז שפרש מפריז-ניס לאחר שהתרסק וסבל מזעזוע מוח, וזאת עונה שניה ברציפות שההכנות שלו לטור נפגמות. לכן, במידה רבה יותר משחשוב לו לנצח, חשוב לו לא לראות את פוגי בורח פעם אחר פעם בהרים. וינגגור הוא גם אחד הרוכבים הבודדים שניצח בדופינה ובטור באותה שנה, ב-2023.
"בשנה שעברה הרגשתי שאני יכול להאבק על הניצחון (בטור), אבל בסוף היה ברור שזה לא המצב", אמר בשבוע שעבר. "השנה אני מרגיש לגמרי אחרת. זה גם איך שהגוף שלי מגיב באימונים וגם איך שאני מרגיש לגבי עצמי". עבור ויסמה מדובר לא רק במבחן למוביל של הקבוצה, אלא גם לכושר של מי שצפויים להיות שני הדומסטיקים הבכירים שלו בהרים של הטור, מתאו ג'ורגנסן וספ קוס, שלא התחרו מאז אפריל.
גם אוונפול מגיע לאחר עונה לא פשוטה. הבלגי נפצע לפני פתיחת השנה, והחל להתחרות רק באמצע עונת הקלאסיקות. הוא ניצח באופן מרשים בבברטנסה פיל, הרשים באמסטל גולד, אבל לא היו לו את הרגליים להתחרות בפוגצ'אר בפלאש ואלון ובליאז'-בסטון-ליאז'. הוא ניצח בנג"ש בטור של רומנדי, אבל לא היווה פקטור בהרים.
אוונפול, באופן קצת מפתיע, מעולם לא ניצח באחד ממרוצי הקטעים הארוכים של הסבב העולמי (לא כולל הגרנד טורים). בשנה שעברה הוא סיים שביעי בדופינה, כשלא הצליח להתמודד בהרים מול השמות הגדולים האחרים, בהם גם דרק ג'י. למרות זאת, הוא הגיע חזק לטור. חברו לקבוצת סודאל קוויק סטפ, פיטר סרי, אמר שלאחר מחנה האימונים האחרון של הקבוצה, "רמקו שוב עף". ההרים הגבוהים בקטעים האחרונים יהיו המבחן האמיתי שלו.
רוכבים אחרים שמקווים לשבוע מוצלח לפני הטור הם אנריק מאס הספרדי ממוביסטאר, שנראה טוב במרוצי הקטעים בתחילת השנה ומקווה להגיע בכושר טוב לטור. ספרדי אחר, קרלוס רודריגס מאיניוס, עוד לא מצא את הרגליים שלו העונה. הצרפתים יקוו לראות את המשך מגמת השיפור של לני מרטינז הצעיר (בחריין) ואילו בבורה יבחנו היטב את הכושר של פלוריאן ליפוויץ, שעשוי להיות מחליפו של רוגליץ' במידה והסלובני הוותיק לא יהיה כשיר לטור. השבוע גם נזכה לראות את שובו של מתייה ואן דר פול, ויש לקוות שהוא החלים מהפציעה ביד ממנה סבל לאחר שהתרסק בגביע העולם באופני הרים.
ישראל פרמייר טק תשלח לדופינה הרכב שבחלקו הגדול צפוי לרכוב גם בטור, בראשות הספרינטר המוביל שלה פסקל אקרמן, הרכש שהצטרף השנה אלכסיי לוצנקו, המטפס מייק וודס וג'ו בלקמור הצעיר. גם נדב רייסברג הישראלי יתחרה בדופינה, אולם לפי תכניות הקבוצה נראה שהוא מיועד דווקא לוולטה, ולא צפוי לזנק לטור, אולם ההחלטה הסופית בעניין טרם התקבלה.
בין לבין, הדופינה גם ייפרד מאחד הרוכבים האהובים על צרפת ועל הדבוקה, רומן בארדה. קטע מספר שלוש יוזנק מעיר הולדתו בריוד, ובסיום המרוץ הצרפתי בן ה-34 מתכוון לפרוש לאחר 14 שנים כמקצוען, ולחפש תהילה בגראבל.