רפואת ספורט | צפו: מתי לבצע אימוני גמישות?

תרגילי מתיחות עוזרים לא רק למניעת פציעות ספורט אלא לשיפור בביצועים, אבל איך נדע מתי לבצע אותם וכיצד? צפו בסרטון עם ד"ר שמי שגיב כדי לדעת ולהעמיק יותר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יוגה

כושר גופני כולל בתוכו מגוון מרכיבים שלא תמיד מודגשים בקרב ספורטאי הסיבולות , אחד מהם הוא הגמישות. לרוב, תרגילי מתיחות אינם מהווים חלק משגרת האימונים: אנשים רוצים לחסוך בזמן, אחרים לא מבינים את הערך של המתיחות או מבולבלים מהדעות בעד ונגד תרגילי הגמישות.

מנסיוני האישי כרץ מרתון ומהנסיון הקליני כד"ר לכירופרקטיקה המתמחה בטיפול ושיקום פציעות ספורט, ברור לי שתרגילי מתיחות חשובים ביותר הן במניעת פציעות ולא פחות חשוב בשיפור בביצועים.זאת משום שספורט הסיבולת ובעיקר ריצה ואופניים מתאפיינים בדפוס פעולה מונוטוני וחד גוני הנוטה, עם השנים והקילומטרים, להקשיח את הגוף ובכך פוגע בטווחי התנועה של הפרקים.

צמצום בטווחי התנועה מהווה גורם מכריע בהתפתחות פציעות ושחיקת הפרקים, פוגע בסירקולציה של זרימת הדם, מאט את יכולת ההתאוששות, ופוגע בקוארדינציה ובכוח השריר. אם אורך הצעד מתקצר ב-5 סנטימטרים, עבור רץ מרתון זה יכול להסתכם באובדן של 1,500 מטרים. ישנם סוגים שונים של תרגילי מתיחות שנועדו למטרות שונות ובסרטון המצורף אסביר ואדגים לכם על עקרונות תרגילי הגמישות ולמה נועד כל תרגיל. לפני כן, יש להבין את העקרונות והמנגנונים הפיזיולוגיים השולטים והמווסתים את הטונוס בשריר.

הטונוס של השריר
השריר, מכווץ או רפוי, נשלט על ידי מערכת חיישנים עצביים: פרופריוספטורים, השזורים בשריר ובגיד. מתפקידם של החיישנים להעביר למערכת העצבים מידע לגבי העומס (המופעל על השריר) ושינויים, וקצב השינויים באורך השריר. לדוגמה: אם נניח משקל על כף היד, החיישנים יקלטו את העומס בשריר באופן מיידי, וכתגובה מערכת העצבים תעביר פקודה מוטורית לאותו שריר להתכווץ. דוגמה נוספת: אם היציבה נוטה הצידה, סטייה זו נקלטת על ידי החיישנים העצביים ומידית מועברת פקודה אל השרירים להתכווץ כדי שלא ניפול.

חשוב מאוד, לא רק כדי למנוע פציעות אלא כדי לשפר ביצועים  | צילום: thinkstock

זו גם הסיבה מדוע שרירי היציבה, כמו שרירי עמוד השדרה, תמיד נמצאים בטונוס גבוה יותר כשלעומתם שרירי התנועה, כמו שריר ה-4 ראשי, נמצאים בין מצב של רפיון למצב של כיווץ. זה גם מסביר מדוע כשקיימים לקויות מוטוריות או מכניות, שרירי היציבה מתכווצים ושרירי התנועה נחלשים/ בנוסף יש גם להבין שלכל שריר (אגוניסט) יש שריר המבצע פעולה מנוגדת (אנטגוניסט). מה זה אומר? כששריר ה-4 ראשי (אגוניסט) מתכווץ מערכת העצבים מעבירה פקודה לשריר הדו ראשי (אנטגוניסט) להרפות. וזאת כדי לאפשר תנועה חלקה ורציפה, ובדיוק ההיפך.

מנגנון זה נקרא Reciprocal inhibition ומסביר מדוע כששריר ה-4 ראשי חזק יותר זה גורם להיחלשות שריר הדו ראשי ולפציעתו. עקרונות אלו מהווים את הבסיס לתרגילי מתיחות. קיימים מספר שיטות לתרגילי מתיחות ובגדול מסווגים כסטטיים ודינמיים.

24.8.2014

ד"ר שמי שגיב
כירופרקט ומומחה ברפואת ספורט

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='12'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.