רן מרגליות: "בספורט התחרותי משיגים תהילה רגעית בלבד – כאן משיגים משהו אחר"

רן מרגליות, האיש שיזם את קבוצת "ישראל סייקלינג אקדמי" וכבר אינו חלק ממנה, בראיון אישי בו הוא מספר כי הוא מרגיש נלהב יותר להנגיש את תרבות האופניים והשאיפה למצוינות לילדים בכפר הנוער בן שמן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חניכי האקדמיה לרכיבה על שם ג'ינו ברטלי

כשקבוצת "ישראל סייקלינג אקדמי" יצאה לדרכה ב-2014, רן מרגליות היה מהדמויות המרכזיות שליוו את האבולוציה שלה, למעשה הוא זה שיזם את הרעיון לקבוצת רכיבה ישראלית מקצוענית שתגיע עד לטור דה פראנס. בקיץ 2020 היא אכן תשתתף שם, אבל מרגליות כבר לא נמצא בקבוצה שבינתיים שינתה את שמה ל"ישראל סטארט אפ ניישן".

השביעייה שפתחה את הפרויקט | צילום: אילן שחם

עוד כתבות בנושא 
כך הציל ג'ינו ברטלי 800 יהודים בשואה 
זכרו של ג'ינו ברטלי יונצח במסע אופניים 
הקבוצה הישראלית תנסה לגנוב את ההצגה בטור אוסטרליה 

מסתבר שמרגליות מעולם לא עזב את תחום האופניים והיזמות, בעיקר השילוב בין השניים, אבל כיום הוא מאמין שהוא יכול לגרום לדברים קצת יותר מרגשים ברמה הארצית. ולכן, כחלק מעיסוקיו הוא יזם את פרויקט האקדמיה לרכיבה על שם ג'ינו ברטלי בכפר הנוער בן שמן. כאשר אני שואל אותו על ההפרדות מ"ישראל סייקלינג אקדמי" ועל ההבדלים בין שני הפרויקטים הוא אומר: "יש סיפוק מהישגים ספורטיביים, אבל הסיפוק הזה משקר", אומר מרגליות: "כי ספורטאים גדולים יכולים להיות מוצלחים בהרבה דברים בחיים כי יש להם את האופי לזה. אבל בספורט עושים את זה בשביל תהילה רגעית, וכאן זה משהו אחר. יש את מה שהאקדמי עושים שזה יפה, אבל לא באמת מוביל לשום מקום כאן בישראל, השאלה היא איזו אחיזה יש לזה בשטח? פה בפרויקט של ברטלי מדובר בילדים שמושקעים בהם משאבים. זה איך להשתמש בספורט ולהכניס אותו למערכת החינוך. החברים שלהם רואים אותם. יש ביניהם כאלה שאין שום סיכוי שהיו רוצים להיות כמוהם, אבל כשהם רואים אותם, הם רוצים".

פנימייה שמזכירה את וינגייט

אבל על מנת להבין את המעבר של מרגליות מ"ישראל סייקלינג אקדמי" לפרויקט על שם ג'ינו ברטלי נחזור להתחלה ולרעיון המקשר שבין אופניים להעצמת בני הנוער. השילוב בין כפר הנוער בן שמן לספורט הוא לא חדש. משם למעשה צמח רץ המרתון הטוב בישראל כיום, מארו טפרי, שהיה חלק מפרויקט שניהל המאמן דן סלפטר. ובספטמבר האחרון, נפתח שם המחזור הראשון של פרויקט הרכיבה, שהמטרה שלו היא לא רק ללמד נערות ונערים לרכוב על אופניים ברמות המקצועיות ביותר".

"הרעיון היה לייצר אקדמיה לפיתוח מצוינות ברכיבה ופיתוח מנהיגות חברתית, שלאו דווקא תוקדש לכאלה שמתאפשר להם", אומר רן מרגליות בראיון מיוחד לשוונג, "שתהיה מונגשת ללא כל התניה, ללא קשר לרקע סוציו-אקונומי, לאפשר לילדים כנגד כל הסיכויים, במידה רבה כל התהליך הזה הוא לא תהליך של יום אחד אלא רצון לייצר מסגרת עם מודל של פנימייה שמצד אחד היא דומה לוינגייט אבל מצד שני יש רצון לייצר מוסד למצוינות שמתחבר עם ערכים דומים. לשלב בין מנהיגות חברתית וספורט, עולמות שלא ממש קיימים בישראל. החיבור בין ספורט מקצועני למנהיגות חברתית זה ליצור יש מאין".

הרעיון הזה התגלגל בעולם האופניים וברשתות החברתיות החל מאמצע שנת הלימודים שעברה, במקביל לפתיחת תכנית ניסיונית ללימוד אופניים מאפס בכפר הנוער בן שמן. עשרות ילדים הגיעו למיונים כשכל מיון ארך יומיים ובסופם נבחרו שבע נערות ונערים שחנכו את המחזור הראשון של הפרויקט בספטמבר. כל אחד מהם זוכה לשני אימוני אופניים ביום על כל סוגי האופניים התחרותיים (כביש, הרים וסייקלוקרוס), צוות מקצועי שכולל בין השאר מאמן (רוכב העבר אביב יחזקאל שמתגורר בכפר), שני מדריכים, פסיכולוגית ותזונאית, התאמה מצד בית הספר למערכת השעות, עזרה ותגבור של הלמידה בערבים וכל מה שנדרש כדי לצאת מהתכנית הזאת לא רק עם יכולות רכיבה, אלא עם יכולות חברתיות, קשרים עמוקים שנרשמו, גישור על פערים שהיו בעבר ובעיקר יכולת מנהיגות.

"אופניים הם כלי מגשר"

"יש לנו בפרויקט רוכב ורוכבת משפרעם", מספר מרגליות, "היא מוסלמית והוא נוצרי. יש נער דרוזי מכפר מ'רר, יש בחור מההתנחלות נוקדים, יש ילד מכרם שלום שבעוטף עזה, ילדה מבאר שבע ועוד בחור מטבעון. יש הכל מהכל וזה בהחלט בא לידי ביטוי. ההגדרה כאן היא לא בהכרח נוער בסיכון או נוער למצוינות אלא שני דברים עיקריים: הראשון, אופניים יכולים להיות כלי מגשר להרבה דברים בחברה, למשל החניכים הערבים בכלל לא דיברו עברית לפני כן. ובין הילדים שלומדים יחד במסלול ארבע שנתי נוצרים קשרים חזקים. השני, להתקדם בענף שדורש המון מבחינה לוגיסטית. זה לא פשוט, אנחנו מאפשרים לילדים נגישות מצד בית ספר כדי להתאמן , יש להם מרכזי למידה בערב וזה דבר שהוא מורכב בגיל ההתבגרות".

השאיפה של רן מרגליות לעתיד הלא רחוק היא לראות 30 ילדים בפרויקט במקום השבעה שיש כיום. את התקציב הוא מגייס מתורמים שונים, ומדובר ללא ספק בתקציב מרשים. אחרי הכל הצוות המקצועי לא קטן, וכל אחד מהילדים מקבל את כל הציוד הנדרש כולל מספר זוגות אופניים לכל אחד. בין השאר, הנערות והנערים גם מתאמנים למסע הרכיבה השנתי לזכרו של ג'ינו ברטלי, מפירנצה לאסיסי באיטליה. כדי להתחבר למורשת שלו. ג'ינו ברטלי שעל שמו נקרא הפרויקט, הוא לא רק אחד הרוכבים הגדולים בהיסטוריה של ענף האופניים באיטליה, אלא חסיד אומות העולם שהציל יהודים בשואה כשהבריח על אופניו מסמכים ברחבי ארץ המגף.

פותחים כל בוקר באימון רכיבה. חניכי האקדמיה על שם ג'ינו ברטלי | צילום: אילן שחם

ומצד שני, מאותם ילדים יש ציפיות גבוהות בלימודים. בית הספר מאפשר להם להתחיל אחרי כולם בגלל אימוני הבוקר, אבל אף אחד לא ילחץ עליהם להגיע לכל אימון בוקר אם יש לחץ בלימודים, הם זוכרים במידת הצורך לעזרה בערב, לכל אחד ואחת יהיה פרויקט של מחויבות אישית בקיץ וכל אחד גם מחויב ללמוד חקלאות ברמה של חמש יחידות כי זהו אופיו של בית הספר, שלמרבה המזל המנהלת שלו גם מאוד אוהבת ספורט.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג