פציעות: איך מטפלים בתסמונת הכתף אצל ספורטאים?

הפיזיותרפיסטית ג'ודי הורוויץ מסבירה מהי תסמונת הכתף הנפוצה המוכרת לשחיינים וכיצד ניתן לטפל בה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

 טיפול בתסמונת הכתף הנפוצה ביותר- RCRSP 

כשמדובר בכאב בכתף מדובר על תלונה שנחשבת לנפוצה והיא מופיעה בקרב ספורטאים בכלל וגם בקרב שחיינים. למעשה, לפי מחקר שנערך לאחרונה, זוהי תלונת השריר-שלד השלישית הנפוצה ביותר בקרב מטופלים המגיעים לרופאי המשפחה. אנשים עם כאבי כתף בדרך כלל בוחרים לפנות לרופאי משפחה או אורתופדים על מנת לטפל בכאב, אולם ברוב המקרים פיזיותרפיסט הוא איש המקצוע המצויד בסל הכלים הרחב ביותר בשביל לעזור למטופלים עם כאבי הכתף. לפיזיותרפיסטים יש את היכולת המקצועית להעריך, לאבחן ולטפל בכאבים הללו, ולעזור למטופלים לחזור לפעילות שגרתית ללא כאב.

תלונת השריר-שלד השלישית הנפוצה ביותר בקרב מטופלים | צילום: shutterstock

 הערכת מטופלים עם כאבי כתף 

הדבר הראשון שפיזיותרפיסט צריך להגדיר במטופל עם כאבי כתף, הוא הסיבה. לאחר תשאול סובייקטיבי (ושלילת מצב מסכן חיים/פתולוגיה חמורה), הפיזיותרפיסט יהיה מסוגל לקבוע אם:
1. הסיבה לכאבי הכתף היא אכן הכתף (לפעמים כאב בכתף יכול להיות מושלך ממבנים אחרים כמו הצוואר למשל)

2. הכאב מיוחס לכתף נוקשה (כתף קפוא Frozen Shoulder וארטריטיס-Arthritis בכתף מתאימים לקטגוריה זו)

3. הכאב מיוחס לכתף לא יציבה (פריקה ותת-פריקה)

4. הכאב מיוחס לרקמות רכות בכתף (RCRSP- כאב כתף המיוחס לשרירי השרוול המסובב)

5. יש אוסף של גורמים נוספים שמעורבים

תסמונת הכתף הנפוצה שקיימת אצל מטופלים עם כאבי כתף היא מספר 4, כאב כתף המיוחס לשרירי השרוול המסובב-RCRSP. תסמונת זו נמצאת בקרב 80% מהמטופלים עם כאבי כתף.

RCRSP הוא מונח נפוץ שהוטבע וכולל את כל הפגיעות ברקמות הרכות שמסביב לכתף, בתוכן כאב סאב-אקרומיאלי, תסמונת התפס, דלקת בבורסה, דלקת גידים של השרירי השרוול המסובב/קרעים וכן דלקת גידים של השריר הדו- ראשי (ראה 1).

מטופלים עם RCRSP בדרך כלל חווים לפחות אחד מהסימפטומים הבאים:
1. כאב באזור שריר הדלתויד (Deltoid) של הכתף, כמו בתמונה 1. הכאב יכול גם להופיע לאורך הזרוע אם המצב אקוטי.

כאב באזור שריר הדלתויד (תמונה 1) | צילום: ג'ודי הורוויץ

2. כאב שנוטה להתגבר בזמן הרמת הזרוע הצידה.

3. כאב בזמן שכיבה על הכתף

מבדקים אובייקטיביים המאששים RCRSP:
ישנם מעל 70 מבדקים מיוחדים שפותחו לזיהוי פתולוגיות בכתף (ראה 2). האבחנה של RCRPS יכולה להיעשות על ידי פיזיותרפיסט בעזרת 3 מבדקים פשוטים. דוגמה לאחד ממבדקים אלו היא מבדק הנקרא Painful Arc Test והוא מבוצע על ידי המטופל עצמו (ראו תמונה 2). מבדק זה הינו חיובי כאשר הכאב בכתף מופק בזמן הרחקת הכתף. הכאב ברוב הפעמים מורגש באזור 60-120 מעלות של הרחקה.

מבדק ה-Painful Arc Test (תמונה 2) | צילום: ג'ודי הורוויץ

האם מטופל עם כאב כתף זקוק לדימות?
לעתים מטופלים סבורים שהם זקוקים לאמצעי דימות לכתף (בעיקר צילומי רנטגן או אולטרסאונד) על מנת לעזור להם לקבל אבחנה לבעיה שלהם. חשוב לציין שתוצאות הדימות לא תמיד יעילות וברוב המקרים לא משפיעות על אופן הטיפול במטופל. קרע קטן או דלקת גידים הנראים באולטרסאונד של כתף כאובה, יכולים להופיע גם בכתפיים שאינן כאובות וזהו חלק מתהליך הזדקנות נורמלי. אנשים רבים עם שינויים ניווניים או ממצאים שונים המופיעים בדימות כלל לא חווים כאבים. לכן, הכאב שאדם חווה כאשר כואבת לו הכתף לא בהכרח נובע מממצא מבני שמתגלה בדימות. שינויים אלו יכולים להיות נוכחים במשך שנים מבלי ליצור בעיה.

איך פיזיותרפיה עוזרת ל-RCRSP?
סקירת ספרות שפורסמה לאחרונה, וניתחה את הידוע במחקר בשש השנים האחרונות, הביאה להמלצה גורפת לתרגול וטיפול מנואלי (עיסוי רקמות רכות, מוביליזציות וכו') בטיפול ב- RCRSP.

תרגול עומסים הוא בעל חשיבות חיונית בכל הנוגע לטיפול בכאבי כתף ומשטר האימונים האופטימלי לכאבי כתף משתנה מאדם לאדם. פיזיותרפיסט טוב יהיה מסוגל להסביר בדיוק את רמת העומס/התרגול שמומלצת לכאבי הכתף שלך ומאילו עומסים להימנע. חשוב לציין שלפגיעות RCRSP יכול להיות זמן החלמה ארוך. התהליך יכול לקחת עד 12 שבועות של שיקום מתמשך על מנת לטפל בכאב, תלוי במשך הזמן שהמטופל חווה את הסימפטומים.


ג'ודי הורוויץ | פיזיותרפיסטית מוסמכת המתמחה בפיזיותרפיית ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג