פעם ב-123 שנה: מרתון בוסטון בוטל סופית

בשל הקורונה ולאחר 123 שנה המרתון הוותיק בעולם בתקופה המודרנית, נעל את דלתותיו ותלה את נעליו לשנה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לאחר 123 שנה המרתון הוותיק בעולם בתקופה המודרנית, נעל את דלתותיו ותלה את נעליו. הוא נטמע בעורקיו ונימיו של כל חובב ריצה אמריקאי ורבים גם בעולם שעלו אליו לרגל ולעתים בריצה, רק במידה והשיגו את הקריטריון אליו. הוא החל בשנת 1897 בהשראת המרתון האולימפי שהתקיים שנה קודם לכן במשחקי אתונה 1896 שהיו הראשונים בעידן המודרני והשנה היתה צריכה להיות זאת המהדורה ה-124 שלו. המרתון החל בסוף המאה ה-19, עבר את המאה ה-20 והמשיך למאה ה-21 וכל השנים הללו לא בוטל מעולם ואפילו פעם אחת. לא בתקופת השפעת הספרדית, לא במלחמת העולם הראשונה ואף לא בשנייה ולא לאורך אירועים ומלחמות בהן היתה מעורבת ארה"ב. יחד עם זאת היה שינוי במתכונת המרתון של שנת 1918, כאשר במהלך מלחמת העולם הראשונה התחרו בה 14 קבוצות שליחים של יחידות צבאיות. כעת החליטו קברניטי המרוץ הוותיק שהם מרימים ידיים ולנוכח המצב של הקורונה בארה"ב, הם לא רואים שניתן יהיה לקיים את המרתון על כל עשרות אלפי המתחרים בו.

צ פ ו | ביטול מרתון בוסטון

מרתון בוסטון מאורגן על ידי התאחדות האתלטיקה של בוסטון (Boston Athletics Association) והוא נחשב לאחד משש המרתונים הגדולים בעולם (המייג'ורס) ואין רץ עילית בכיר שלא רוצה לזכות בו לפחות פעם אחת. השנה הוא היה אמור להתקיים במקור ב-20 באפריל וכרגיל היה צריך להתקיים ביום שני בשבוע שהוא "יום הפטריוטים" האמריקאי. כחודש לפני הזינוק קיבלו שם החלטה שבשל התגברות נגיף הקורונה באירופה בפרט ובעולם בכלל, הם דוחים אותו ל-14 בספטמבר, מתוך הבנה כי בחודשים שיעברו ניתן יהיה להתכונן ולהכין תכנית עבודה מסודרת לקראתו. יחד עם זאת, החליטו בהפקה שבמקום המרתון יתקיים מרתון וירטואלי החל מה-7 בספטמבר למשך שבוע בו יוכלו רצים לרוץ את המרחק המלא של 26.2 מייל ולשלוח את התוצאות שלהם, וזאת בתנאי שהתוצאה שלהם תהיה פחות מ-6 שעות.

שלושה אירועים שעיצבו את המרתון

האירוע המכונן של מרתון בוסטון שרבים ורבות יודעים עליו נולד בזכות שתי נשים שהובילו לשינוי בגישה של המארגנים כלפי נשים. רק בשנת 1972 הותר אמנם לנשים להשתתף במרתון בוסטון, אך כבר בשנת 1966 החליטה בובי גיב, שהיתה בת 24, שהיא רוצה להתחרות במרתון בוסטון. היא הגישה בקשה להשתתפות וקיבלה מכתב תגובה ממנהל המרוץ, בו הודיע לה ש"לנשים אין את היכולת הפיזיולוגית לרוץ מרחקים של מרתון, וכי על פי הכללים שנקבעו על ידי ה-AAU, אין אישור לנשים לרוץ באירועים תחרותיים מרחק העולה על מייל וחצי". גיב החליטה לא לוותר והתחרתה למורת רוחם של המארגנים. לאחר שלושה עשורים בשנת 1996 הכירה התאחדות האתלטיקה של בוסטון באותן נשים שסיימו ראשונות את הריצה בין השנים 1966–1971 כאלופות מרתון בוסטון.

שנה לאחר מכן, ב-1967 החליטה גם קתרין שוויצר להתחרות במרתון, אך מכיוון שידעה על התקנות שהדירו נשים מהמרוץ, ציינה בטופס ההרשמה רק את ראשי התיבות של שמה הפרטי, כדי שלא יזוהה מינה. הריצה שלה נחרטה לעין בזכות הצילומים הקשים בהם רואים את אחד משופטי המרוץ מנסה לתפוס אותה. בריצה לקרוע מחולצתה של מספרי הרץ.

קתרין סוויצר בניסיון להורידה מהמסלול | צילום: Recuerdos de Pandora

אך האירוע הטראומטי ביותר על מסלול המרתון, היה הפיגוע של שנת 2013 שבו התפוצצו שני מטעני חבלה שהוסתרו בסירי לחץ בכיכר שבמרכז בוסטון בסמוך לקו הסיום. את הפיגוע ביצעו שני אחים, טמרלן ודז'וחר צרנייב, מוסלמים צ'צ'נים שהיגרו עם משפחתם מרוסיה. בפיגוע נרצחו שלושה בני אדם, בהם ילד בן 8, ונפצעו יותר מ-170 בני אדם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג