פעילות גופנית מפחיתה את הצורך לעשן

מחקר מוח ראשון מסוגו – מצא ששינויים בפעילות המוח, שנגרמו כתוצאה מביצוע פעילות גופנית, עשויים להפחית את התשוקה לעישון סיגריות. מולי אפשטיין פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט מביא את הבשורה לציבור המעשנים ולחבריהם הפסיביים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחקר מוח ראשון מסוגו – מצא ששינויים בפעילות המוח, שנגרמו כתוצאה מביצוע פעילות גופנית, עשויים להפחית את התשוקה לעישון סיגריות. מולי אפשטיין פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט מביא את הבשורה לציבור המעשנים ולחבריהם הפסיביים

מאת:מולי אפשטיין

ריצה - הקפת התבור

15-10 דקות של ריצה, רכיבה על אופניים או הליכה, במצבים בהם מתעוררת התשוקה לסיגריה, עשויים לעזור למעשן להיפטר מן ההרגל המגונה הזה – כך קובע מחקר, שפורסם במגזין הרפואי פסיכו־פרמקולוגיה. המחקר הראה כיצד הפעילות הגופנית גורמת לשינוי בעיבוד המידע שמתקבל אצל מעשנים, ובכך גורם להם לירידה בתשוקה לניקוטין. המחקר הדגים לראשונה שימוש בבדיקת MRI פונקציונלית (fMRI) במטרה לבחון כיצד המוח מגיב לתמונות של סיגריות ושל מעשנים לאחר ביצוע פעילות גופנית.

המחקר הנוכחי חיזק את העובדות ההולכות ומצטברות בדבר יכולתה של הפעילות הגופנית לצמצם התמכרות לניקוטין ולחומרים אחרים. כמו כן הוא תומך בממצאים של מחקרים קודמים שהראו שדי בביצוע של פעילות גופנית מתונה על מנת להפחית באופן משמעותי את התשוקה של המעשנים לניקוטין.

10 מעשנים התבקשו לדווש במתינות על גבי אופניים נייחות במשך 10 דקות לאחר שהם נמנעו מעישון סיגריות במשך 15 שעות. לאחר הרכיבה נלקחו הנבדקים לביצוע סקירה פונקציונלית של MRI במהלכה הוקרנו להם 60 תמונות, חלקן של סיגריות ושל מעשנים, מה שיכול באופן נורמלי, לעורר את התשוקה לעישון אצל מי שמעשן. אל הבדיקה השנייה, במהלכה הוצגו אותן 60 תמונות, הגיעו הנבדקים לאחר 15 שעות של הימנעות מעישון ללא שביצעו פעילות גופנית. בשני המפגשים התבקשו הנבדקים לדווח על התשוקה שלהם לניקוטין.

תמונות המוח שהופקו במהלך שתי הסקירות, הראו הבדלים בין שתי הקבוצות. ההדמיות שנערכו לקבוצה שלא ביצעה פעילות גופנית, הראו פעילות מוגברת בתגובה לתמונות באזורי המוח שאחראים לקשב חזותי ולעיבוד של פעולות מתגמלות. בקבוצה שביצעה פעילות גופנית לא נצפתה פעילות באותם אזורים. המעשנים דיווחו על תשוקה מופחתת לסיגריות לאחר ביצוע הפעילות הגופנית בהשוואה למצב בו הם לא ביצעו פעילות גופנית.

החוקרים אינם יודעים בדיוק מה גרם לשינויים בפעילות המוח בעקבות ביצוע הפעילות הגופנית. אחת הסברות היא שלאחר ביצוע פעילות גופנית חל שיפור במצב הרוח (כנראה בעקבות עלייה בריכוזי הדופמין), מה שמפחית את הצורך לעשן או את הערך של הסיגריה. סברה אחרת היא שפעילות גופנית גורמת לשינויים בזרימת הדם במוח אל אותם אזורים שמעורבים בציפייה לקבלת תגמול או הנאה הנגרמים בתגובה לצפייה בתמונות של מעשנים.

מחקרים קודמים שנערכו באוניברסיטת Exeter שבאנגליה, העלו את הסברה שפעילות גופנית עשויה לתרום להפחתת התשוקה לניקוטין. ייחודו של המחקר הנוכחי באופן שבו נבחנה תגובת המוח לתהליך שקודם לכן תואר רק באופן התנהגותי.

לדברי החוקרים יתכן שפעילות גופנית מתונה עשויה לסייע בהפסקת עישון ולהוות תחליף לכל אותם אמצעים פרמקולוגיים שנועדו לעזור לאנשים להיגמל מעישון. 15-10 דקות של ריצה, רכיבה על אופניים או הליכה, במצבים בהם מתעוררת התשוקה לסיגריה, עשויות לעזור למעשן להיפטר מן ההרגל המגונה הזה, כמו גם ליהנות מיתרונות בריאותיים נוספים, כגון שיפור הכושר הגופני, הפחתת משקל ושיפור במצב הרוח.


מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט טלפון 3063*, מנהל הפורום: "חיים וספורט".
לכניסה לפורום "חיים וספורט"
הקליקו כאן

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כשמישהו אומר לי שאני לא יכולה לעשות זאת, אני פשוט לא מקשיבה לו", פלורנס גריפית ג'וניור



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
21:41
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
02:09
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
30:17
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
01:51
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
01:11:39
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
40:50
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
01:58
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21