סוגי הפציעות שכל שחיין צריך להיזהר מהן

פציעה היא אחת התחנות שכל שחיין, בין אם הוא חובבן או מקצוען, מגיע אליה בשלב כלשהו על ציר הזמן. איך נמנעים ובעיקר כיצד מטפלים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שחייה נחשבת לפעילות ידידותית מאד בהקשר של פציעות, מה שהופך אותה לפופולרית מאוד גם בקרב אנשים שהמילים "מרתון" ו"תחרות איש ברזל" אינן חלק מהלכסיקון שלהם. בניגוד לפעילויות ספורט יבשתיות, בשחייה השלד והמפרקים אינם סופגים זעזועים, ופעמים רבות ספורטאים שסובלים מפציעות כתוצאה מריצה, לדוגמה, נשלחים לשחות על מנת לשמר את הכושר הגופני שלהם ולהגן על השרירים, העצמות או הגידים הפגועים שלהם.

 
אך מתברר שגם שחיינים אינם חסינים מפני פציעות, וחלקן לא קלות בכלל – שברי מאמץ, כאבי גב ובעיות ברכיים הם רק חלק מהפציעות אותן חווים שחיינים. אם בריצה עיקר הפציעות נגרמות כתוצאה מהזעזועים עקב הנחיתה בעוצמה על המשטח וברכיבה בגלל נפילות או מנח לא נכון על האופניים, הרי שבשחייה רוב הפציעות, אם לא כולן, נגרמות עקב סגנון לא נכון. 
 
 
שחיינים אינם חסינים מפציעות, חלקן קשות צילום: Thinkstock
 
עוד כתבות בנושא
 
ד"ר צאלי רייכרד, מורה בכיר בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב ומטפל בספורטאים מזה 31 שנה, מפרט את הפציעות הנפוצות ביותר אצל שחיינים, לפי סגנונות השחייה.
 
גב – הרמת הראש בצורה מוגזמת

מדובר בבעיה שאופיינית לשחייני גב, מכיוון שהשרירים שמכופפים את הראש והצוואר עובדים בצורה אינטנסיבית על מנת להעלות את הראש מעל למים. הדבר עלול להוביל להיתפסות שרירים, ובמקרים קשים אף לגרום לטורטיקוליס, מצב שבו השריר מתכווץ תמידית בצורה בלתי נשלטת.

הטיפול: הוא שיפור הסגנון, כך שהשחיין ירפה במידה את השרירים הרלוונטיים בצוואר ויאפשר לראש לצוף על המים, במקום להחזיק אותו למעלה בכוח.

כך יש להחזיק את הראש בשחיית גב
 
חזה, חתירה ופרפר – נשימה לא נכונה
שחייני חזה וחתירה סובלים מבעיה הפוכה. בעוד שחיינים מקצועיים יודעים שבשחיית חזה יש להרים את כל הגוף מעל המים כדי לנשום, הרי ששחיינים חובבנים מוציאים רק את הראש, מה שעלול לגרום להיפר לורדוזה –  שקע גדול במותניים ומראה שבו הבטן בולטת קדימה. נשימה לא נכונה עלולה גם לגרום ללחץ על עמוד השדרה הצווארי ובמקרים חמורים, גם לגרום לשברי מאמץ בחיבור שבין החוליות. הכאבים יהיו בצוואר, עם הקרנה לכתף, ותתכן גם השפעה על איזור המותן. "מי ששוחה חזה עם הראש בחוץ", אומר ד"ר רייכרד, "עושה יותר נזק מאשר תועלת".
בעיה דומה לזו הנגרמת בסגנון חזה נגרמת מנשימה לא נכונה בפרפר. יש שקיעה חזקה בגב התחתון, מה שעלול לגרום, במקרי קיצוניים, לספונדילוליזיס – סדק בחיבור שבין החוליות. כאמור, מקצוענים כמעט ולא יסבלו מפגיעה כה קשה.
 

הוצאת הראש ופלג הגוף העליון בנשימה בסגנון חזה
 
חתירה ופרפר – בעיות כתפיים
כפי שהוזכר בכתבה הקודמת בסדרה, הפציעה הכי נפוצה בענף מסוים מקבלת את שם הענף, ובשחייה מדובר בשתי פציעות, שהראשונה מביניהן היא "כתף שחיין" – Swimmer shoulder. התנועה החוזרת של הרחקת היד דרך הכתף בזווית של 70-120 מעלות גורמת להיצבטות של הגיד בין הזרוע לשכמה (Shoulder Impingement Syndrome), מכיוון שהגיד עובר מתחת לבליטה שבשכמה.
 
התנועה אשר גורמת לבעיה היא הגריפה – כשיש סיבוב מוגזם בכתף לכיוון פנים. במקביל לשיפור הסגנון, כדאי לחזק את השרירים מקרבי השכמה בפרט ואת כל השרירים שסביב השכמה, כדי להגיע לאיזון של כל המערכת השרירית שבאיזור הכתף. אם השכמה זזה נכון ביחס לזרוע, יש פחות בעיות. "הבעיה נגרמת כשיש חוסר איזון בין שרירי הכתף לשרירי השכמה" מפרט ד"ר רייכרט, "כלומר – כששרירי הכתף חזקים מאוד בהשוואה לאלו של השכמה, ובתנועת ההרחקה של הזרוע, השכמה לא מספיק חזקה כדי לעשות את החלק שלה".

כדי למנוע "כתף שחיין" יש לחזק את כל שרירי השכמות
 

בעיה נוספת שעלולה להיגרם אצל שחייני חתירה ופרפר היא דלקת של הבורסה שבכתף (Subacromial bursitis). הבורסה היא כיס שאמור למנוע חיכוך בין מבנים שונים כמו גידים ושרירים לבין העצמות, וכשהיא סופגת בעצמה חיכוך מתמשך, כמו זה שנגרם מהתנועות החוזרות של היד, נוצרת בה דלקת.

הטיפול: במקרה זה הטיפול הוא מנוחה וחיזוק של כל שרירי הכתף.

חזה – בעיות בברכיים
הפציעה השנייה בשחייה אשר קרויה על שמה היא breaststroker knee – ברך של שחייני חזה. בזמן תנועת ההצלפה של הרגליים, השרירים והמים עובדים בצורה הפוכה – השרירים מקרבים את הירכיים והברכיים והמים "זורקים" אותם החוצה. התוצאה של אימון יתר היא כאבים בצד הפנימי של הברך, בגלל פגיעה ברצועה הצידית הפנימית. 
 
הטיפול: חשמלי (אלקטרותרפיה), טייפינג והורדה זמנית של עוצמת ההצלפה של הרגליים בזמן השחייה.
מניעת breastroker knee
 

אם לא מטפלים בבעיה וממשיכים לשחות, הרצועה ממשיכה לספוג קרעים קטנים בכל פעם. עם הזמן, הגוף מגיב לכך על ידי השקעת סידן בין סיבי הרצועה (הסתיידות), תופעה המכונה Pellegrini-Stieda Syndrome.

הטיפול: מדובר בסיבוך קיצוני של הפציעה הראשונית והטיפול בו הוא בגלי קול (אולטרה סאונד) או בגלי הלם shockwave therapy, בדומה לטיפול באבנים בכליות.

 
בעיה נוספת בברך היא דלקת בבורסה של רגל הברווז. בצד הפנימי של הברך יש 3 גידים שמוצמדים לעצם השוק (טיביה). החיבור בין הגידים לשוק נראה כמו ברווז, ומכאן השם. בין הגידים לבין העצם מפרידה בורסה, ושחייני חזה שמסובבים את השוק יותר מדי, עלולים לסבול מדלקת בבורסה זו.
 


 
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='12'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.