האם העתיד כבר כאן? סין מארגנת את אחד האירועים המוזרים והחדשניים ביותר בהיסטוריה של עולם הספורט – חצי מרתון שבו יתחרו 12,000 רצים אנושיים מול "צבא" של רובוטים דמויי אדם, כדי להכריע מי הטוב ביותר בריצה למרחקים ארוכים.
לכתבות נוספות בנושא:
העתיד כבר כאן: רובוטים שימשו כמכתיבי קצב במרוץ בסין
לא לבלום, לקצוץ ציפורניים ומה עם תזונה? טיפים חשובים לחצי מרתון צ'אלנג' ישראמן
למען כוח נשי: רצה 365 ק"מ ב-48 שעות ושברה שיא עולמי על הליכון
המרוץ, שייערך באפריל הקרוב במחוז דאשינג שבבייג'ינג, אינו רק מופע טכנולוגי אלא תחרות אמיתית עם פרסים כספיים משמעותיים. הרצים המהירים ביותר, בין אם הם עשויים בשר ודם או מתכת וחיישנים, יזכו בפרסים על הישגיהם.
זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שרובוטים בדמות אדם יתחרו במסלול מלא של 21 קילומטרים, לאחר שבשנה שעברה השתתפו רובוטים כאלו רק במקטעים קצרים, או לחילופין נעשה שימוש ברובוטים בני ארבע רגליים (דמויי כלב) כדי להכתיב קצב במרתון האנגג'ו.
אין גלגלים, רק רגליים
המארגנים מבייג'ינג קבעו כללים ברורים: אין גלגלים ואין רובוטים שאינם דמויי אדם. הרובוטים המשתתפים חייבים להיות בגובה של בין 0.5 ל-2 מטרים וללכת או לרוץ על שתי רגליים בלבד. כך, לא תראו בתחרות רובוטי ענק או מכוניות רובוטיות שמנסות לחמוק מהחוקים.
אחד המתחרים הבולטים הוא הרובוט "טיאנגונג", שפותח על ידי מרכז החדשנות לרובוטיקה מבוססת AI בסין. טיאנגונג כבר הראה יכולת מרשימה כשהשתתף במרתון ייז'האונג בשנה שעברה, שם רץ את 100 המטרים האחרונים לצד הרצים המובילים. הוא מסוגל לרוץ במהירות של 10 קמ"ש, כלומר 6 דקות לק"מ, כך שלא יהיה לו סיכוי ממש מול הרצים האנושיים, אך אולי יוכל להיות הראשון מבין הרובוטים.
לצידו, אפשר לציין גם את הרובוט NEO של חברת 1X, הנתמך על ידי OpenAI, שמסוגל להגיע למהירות תאורטית של 12 קמ"ש (קצב 5 דקות לק"מ). לעומת זאת, הרובוט Optimus Gen-2 של טסלה מוגבל ל-8 קמ"ש (7:30 דקות לק"מ), ואילו הרובוט Atlas של Boston Dynamics רץ במהירות של 9 קמ"ש (6:40 דקות לק"מ).
עם זאת, ברור כי המהירויות הללו הן רק ההתחלה בפיתוח ועוד יתגברו בהמשך. האתגר האמיתי הוא כמובן לא בריצה עצמה על קו ישר, אלא בתגובתיות האוטונומית של הרובוטים לשטח – למכשולים, מהמורות או רצים אחרים לצידם, וכאן מגיע השימוש ב-AI, ממש כמו במכוניות האוטונומיות המפותחות בימים אלה.
השקעה מסיבית ברובוטיקה וב-AI
המרוץ הזה מגיע גם כדי להפגין כלפי חוץ את המקום המרכזי של סין בתעשיית הרובוטיקה העולמית. בשנת 2023 הותקנו בסין 276,288 רובוטים – יותר ממחצית מכלל ההתקנות בעולם, לפי נתוני הפדרציה הבינלאומית לרובוטיקה. תעשיית הרובוטיקה במדינה צפויה להגיע לשווי של 400 מיליארד יואן (54.6 מיליארד דולר) עד שנת 2030.
מלבד המרוץ, בייג'ינג מתכננת אירועי ספורט רובוטיים נוספים באוגוסט הקרוב, בהם תחרויות אתלטיקה וכדורגל. המארגנים צפויים להשקיע השנה כ-60 מיליארד יואן (8.21 מיליארד דולר) בפיתוחי AI, דבר שמחזק את מעמדה של סין כמעצמה בתחום זה.
למי שמתעניין (רובוט או אדם) – הרצים האנושיים והרובוטיים יכולים להירשם למרוץ עד פברואר הקרוב, והמרוץ עצמו ייערך באפריל. האם הרובוטים יצליחו לשבור שיאים אנושיים ולהוכיח את עליונות הטכנולוגיה? נחכה ונראה.