מלחמת המינים: מה ההבדלים ברמת ההזדקנות בין גברים ונשים ספורטיביים?

לגנטיקה יש תפקיד חשוב בתהליך ההזדקנות שלנו, אבל יש עוד הרבה מרכיבים שיכולים לגרום להבדלים גדולים במראה של בני זוג באותו גיל, שבעבר גם נראו ככה. ד"ר איתי זיו מונה את כל הסיבות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
בני זוג מבוגרים רצים בחוף הים
בני זוג מבוגרים רצים בחוף הים

ירון וספיר (השמות בדויים אך המקרה אמיתי) התחתנו לפני 21 שנה. ירון היה בן 28 וספיר בת 26 בקירוב. כיום הם בני 49 ו-47. לזוג שתי בנות. ביום חתונתם ובכלל באותה תקופה שניהם אופיינו בפרזנטטיביות מצוינת, הכוללת אחוזי שומן נמוכים ומשקל גוף תקין לחלוטין. אך השנים עשו את שלהן מבחינת ההרעה של הגיל הפיזיולוגי-תפקודי שהינו למעשה תהליך ההזדקנות, שמסתבר שאינו זהה אצל בני זוג.

זוג רצים מבוגרים

צריך לעבוד קשה כדי להזדקן יחד "ללא פערים" | צילום: thinkstock

תהליך ההזדקנות הנו סובייקטיבי וכל אחד מבני האדם בכלל ובני זוג בפרט יחווה תהליכי רגרסיה השונים באופן שונה מרעהו. סיבות לכך יש למכביר ולהלן כמה מהן:
1. גנטיקה: למרות שלאורח החיים השפעה משמעותית רבה יותר על קצב ההזדקנות ואיכותה מאשר לגנטיקה, לא ניתן להתעלם מפרמטר חשוב זה (למרות שלא ניתן לעשות הרבה באשר לכך). ישנן מחלות לא מעטות שעוברות בתורשה אך גם מבנה גוף, אופן פיזור שומן הגוף, מספר תאים הקיימים ברקמות שונות (למשל רקמת השריר או רקמת השומן) ועוד ועוד קשורות לגנטיקה..
2. מידת אימוץ אורח חיים בריא: לכך יש השפעה רבה מאוד על קצב ההזדקנות שמתחיל כבר בשנות העשרים של בני האדם. ההבדלים בין בני זוג במקרה זה, גדולים בדרך כלל. לא כל אחד מקפיד על הכללים הקשורים בכך וזו עוד סיבה להבדלים גדולים בקצב הזדקנות שאינו זהה לחלוטין בין בני הזוג.
3. סוג הפעילות הגופנית המבוצעת: יתכן ששני בני הזוג מבצעים 10 שעות שבועיות של פעילות גופנית אך אחד מהם מבצע מה שצריך ומתנהל טוב בסך הכל והשני בכלל מתאמן לשם תחושה פסיכולוגית טובה יותר ותו לא. גם לכך השלכות רבות על קצב ההזדקנות ולא רק, גם ההוצאה הקלורית מושפעת מכך מאוד. אימונים "קלים ונעימים" לא אפקטיביים במרבית המקרים להשגת מטרות אימון שכיחות.

שייק ירוק

ללא הקפדה על מרכיבי המזון, אי אפשר יהיה להשיג תוצאות טובות | צילום: thinkstock

4. התפריט התזונתי: אחד המשתנים החשובים ביותר. ללא הקפדה על מרכיבי המזון ברמה היומיומית, לא ממש ניתן יהיה להשיג תוצאות טובות או מצוינות. מדובר בסיפור מורכב למדי והמחקרים של השנים האחרונות מלמדים שיש גישות רבות ושונות, כך שקשה עד בלתי אפשרי למצוא דרך אחת נכונה או לשלול גישות שונות שבחלקן אין אחידות בממצאים שעלו במחקרים. בהחלט יתכן שבני זוג ימצאו את עצמם משני צידי המתרס בנושא התזונתי: האחד מאמץ תפריט דל בערכים תזונתיים, זול ופשוט מאוד והשני מקפיד עד מאוד על צריכה של כל מזון שנצרך על ידו ולכך השלכות רבות על קצב ההזדקנות המהיר/איטי יותר.
5. מידת ביצוע פעילות יומיומית: משפיעה על מידת ההוצאה הקלורית כמובן, אך לא רק. מדובר גם על אופן פיזור השומן, הרגשה טובה יותר או פחות וכדומה. הרי ישיבה ממושכת משפיעה לשלילה על אופן פיזור השומן וקשורה גם לרמת תחלואה רבה יותר. אנקדוטה מעניינת בנושא זה קשורה באחד מבתי הספר ביפן שערך לפני כשנתיים מחקר שבמהלכו תלמידים בבית ספר תיכון לא ישבו כלל במהלך היום אלא למדו בעמידה רכינה על דרגשים מיוחדים ועוד. במהלך היום התלמידים קיבלו משימות גופניות שונות בכיתה והחשוב ביותר – לא יושבים במהלך כל יום הלימודים. התוצאות היו כמובן טובות וניתן היה להבחין בהבדלים שנוצרו בין תלמידים שישבו שעות רבות מדי יום ביומו לעומת אלה שעמדו/ביצעו פעילות גופנית יומיומית בהיקף משמעותי מאוד.

עוד כתבות בפיזיולוגיה

מתאמנים הרבה? כנראה שמובטחים לכם חיים ארוכים 
איך לא נותנים למתח הנפשי להשפיע על הגיל הפיזיולוגי? 
מה קורה אחרי ששנות ביצועי השיא שלנו עברו?

6. סוג העבודה של בני הזוג והשפעה מכך: גם לסוג העיסוק קשר למידת ההזדקנות. עבודה הכרוכה במתח נפשי רב, חוסר שביעות רצון משווע והגשמה עצמית, שעות עבודה רבות וכדומה, לא ממש מועילות למצב הבריאותי. ישנם בעולם המערבי לא מעט אנשים שמתנהלים כך והתוצאות בהתאם. דוגמה לכך ניתן למצוא בלא מעט אנשי עסקים שטרודים מאוד בקידום עסקיהם ולא מוצאים זמן להתאמן ובכלל לשמור על אורח חיים בריא. או אז, גם התחלה של אימוץ אורח חיים בריא בגיל 60, למשל, לא תצליח להדביק את הפער העצום של אי ביצוע פעילות גופנית עשרות שנים. הדבר בולט במיוחד אצל בני זוג שהגבר (בדרך כלל) הנו איש עסקים שלא מוצא זמן כלל להתאמן ולשמור על בריאותו ואשתו, בחלק מהמקרים, עקרת בית שמגדלת את הילדים ובזמן הפנוי העומד לרשותה היא יכולה להתעמל, להתאמן, בחדר הכושר ולדאוג להופעתה האסתטית. מדובר בהבדלים גדולים מאוד בגיל הפיזיולוגי, באסתטיקה הגופנית ומה לא. לטובת האישה כמובן.

זוג מבוגרים רצים בים

בלי הרבה מתח נפשי בעבודה, אפשר יהיה לחייך ולהראות טוב בגיל מבוגר יותר | צילום: thinkstock

7. תחלואה והשפעתה: למרבה הצער רבים מהמבוגרים ילקו במחלה זו או אחרת. הדבר אינו הכרחי וכורח המציאות כמובן, אך במציאות הקיימת בה חלק ניכר לא מאמצים את אורח החיים הנחוץ ואינם מתנהלים כהלכה, יש השפעה רבה על מידת התחלואה, בעיקר של מחלות כרוניות. לא כל המחלות הן גנטיות ולכן, גם במקרה זה, ישנם הבדלים גדולים בין בני זוג. העצוב הוא שיתכן ואחד יסבול ממחלה כרונית והשני ככל הנראה יצטרך לטפל בו תקופה מסוימת או אף שנים רבות.

לסיכום, הבדלים ברמת ההזדקנות בין בני זוג קיימים ולעתים מדובר על פערים של 10-20 שנה ויותר. קשה להאמין. כאמור, לא ממש ניתן לחזות זאת בתחילת הדרך של הזוגיות שנראית יפה, מבטיחה וחסרת בעיות בתחום זה. חשוב כמובן לשים לב בגיל צעיר ככל שניתן מכיוון שלוותק באימון השלכות רבות על התוצאות בהמשך הדרך ובד בבד חשוב להתייעץ עם איש מקצוע רציני המתאים לגיל בו בני הזוג נמצאים. מדריך כושר מצוין לגילאים הצעירים לא ממש יתאים לאימון הגיל המבוגר. לשם כך יש צורך בהתמחות מתאימה. רצוי לאתר את הבעיה לפני שהפערים בין בני הזוג גדלים וכמובן לטפל בה. ויפה שעה אחת לקודם.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג