מחקר ישראלי חדש: יש להציע תזונה וטיפול מותאם אישית לירידה במשקל

לכל אדם קצב ירידה שונה ולכן חשוב לתת לו מענה ממוקד. המחקר מצא שכל ירידה במשקל מנבאת הצלחה עתידית מאוחרת יותר בירידה במשקל וכמו כן שביקורים תכופים ושקילות סדירות אצל דיאטניות מגדילים את הסיכוי להרזיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחקר חדש בעל היקף של למעלה מ-5,000 משתתפים בתהליכי ירידה במשקל, שאינם מצליחים בתהליך בתקופה הראשונה, מצא שבאופן מעודד כל ירידה במשקל מנבאת הצלחה עתידית מאוחרת יותר בירידה במשקל. ביקורים תכופים ושקילות סדירות אצל דיאטניות מגדילים את הסיכוי לרדת. סוכרתיים ובעלי לחץ דם גבוה בעלי סיכוי נמוך משמעותית לרדת במשקל וזקוקים לאסטרטגיות טיפוליות מיוחדות.

1212120

המחקר בדק את הפקטורים הקשורים להצלחה בירידה

כידוע תהליך ירידה במשקל הינו מאתגר וקשה ומערב שינוי משמעותי בתזונה ואורח החיים. השמנה מרובה מלווה בעלייה בסיכוי לפתח מחלות כרוניות, כולל: סכרת, לחץ דם גבוה, בעיות לב, בעיות נשימה ועוד. מחקרים אחרונים בתזונה הוכיחו, שאף ירידה קטנה במשקל של 5%-10% מהמשקל ההתחלתי ושמירה עליו לאורך זמן הינה בעלת יתרונות בריאותיים מטיבים ומשפרים מדדים פיזיולוגים, כגון: רמות גלוקוז דם, פרופיל שומנים וערכי לחץ דם.

המחקר המדובר, בדק את הפקטורים הקשורים להצלחה בירידה ושמירה על לפחות 5% מהמשקל ההתחלתי, באוכלוסיית מחקר שנכשלה בירידה ראשונית (חצי שנה). בדיקה בקרב אלו שנכשלו נועדה למפות את הסיבות לכישלון ולקדם התייחסות קלינית לקבוצה זו של אנשים, אשר מהווים, למעשה את הרוב הגדול של האנשים בתהליכי ירידה במשקל.

נתונים של מחקרים מדעיים ואירגוני בריאות מראים שרוב האנשים שיורדים במשקל, יעלו במשקל בחזרה למשקלם הראשוני ואף למעלה ממנו. המדד להצלחה בירידה במשקל שנקבעה על ידי אירגוני בריאות הינו ירידה ושמירה של לפחות 10% מהמשקל ההתחלתי למשך חצי שנה. מרבית המחקרים הקיימים לא עוקבים אחרי האנשים (הרוב) שלא עומדים בקריטריונים אילו לירידה במשקל.

במחקר זה נבחנו האוכלוסיות שאינן מצליחות במדד ההצלחה שנקבע על ידי ארגוני הבריאות. המחקר כלל מספר גדול של 5,254 אנשים במשקל עודף והשמנה, שלא הצליחו לרדת במשקל בתקופה הראשונית. אוכלוסייה זו נחקרה בדיעבד לגבי נתונים דמוגרפים, ביוכימיים וקליניים הקשורים לירידה במשקל במשך שנתיים. נמצא שמרבית האנשים, שהמשיכו בתהליך הירידה הגיעו למטרה באיחור (ירידה של 5% ומעלה ממשקל התחלתי) והירידה האמורה דרשה מעבר לחצי שנה שנקבעה כמדד להצלחה. בנוסף לכך ניכרה מנבאים משמעותיים שנמצאו כקשורים להצלחה מאוחרת בירידה: עלייה במספר הביקורים אצל דיאטנים, משקל התחלתי גבוה יותר וכל ירידה שהיא במשקל בתקופה הראשונית (חצי שנה).

משקל ודיאטה

יש להציע תזונה וטיפול מותאם אישית לירידה במשקל | thinkstock

אנשים סוכרתיים תחת טיפול באינסולין ובעלי לחץ דם גבוה זוהו במחקר כבעלי סיכויים מופחתים משמעותית (פי 2 יותר נמוך בסוכרתיים ופי רבע יותר נמוך בבעלי לחץ דם גבוה) להצליח לרדת במשקל גם בתקופה מאוחרת. בנוסף למדדים אלו שקילה מסודרת ועקבית על ידי בעלי מקצוע (דיאטנים, אחיות, רופאים), נמצאה כמדד חיובי לשמירה על ירידה במשקל לתקופה ארוכה.

מסקנות המחקר מוכיחות שיש להציע תזונה וטיפול מותאם אישית לירידה במשקל. המחקר אפיין תתי-קבוצות של אנשים, שיורדים בקצב איטי יותר מהצפוי ומציע כלי טיפול: יותר ביקורים ושקילות של אנשי מקצוע ומעקב לתקופות ארוכות יותר.
קבוצות נוספות של אנשים סוכרתיים תחת טיפול של אינסולין ואנשים עם לחץ דם גבוה, שצפויים מראש לאתגר גדול בירידה במשקל ושיש לקחת נתונים אילו בהגדרת הטיפול המתאים לירידה במשקל. ממצאים אילו תומכים בכך שאין להתייאש מתהליך ירידה שיכול לקחת יותר מחצי שנה. בשל ההטבות הבריאותיות על המתחיל בתהליך ירידה במשקל להמשיך.

המחקר התבצע על ידי פרופ' רות בירק – ראש המעבדה לתזונה מותאמת אישית, דיקן מדעי הבריאות באוני' אריאל, פרופ' דורון חרמוני ז"ל – שירותי בריאות כללית והמח' לרפואת משפחה, הפקולטה לרפואה אוני' ת"א, פרופ' צבי ליפשיץ – מחלקת אנטומיה ואנתרופולוגיה, הפקולטה לרפואה, אוני' ת"א ותלמידת המחקר עדינה בכר.

המחקר פורסם ב-Diabetes Research and Clinical Practice

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.