מחקר || האם כורכומין ותמצית רימון תורמים לשיקום נזק שרירי לאחר ריצה מאומצת?

מחקר הוכיח שיש קשר בין ירידה בתהליכים דלקתיים, לבין שיפור היכולת של הגוף שלנו להתמודד עם פציעות ולהשתקם לאחר פעילות מאומצת במיוחד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר המקורי

שמירה על אורח חיים פעיל הינה היבט חשוב מאוד כאשר אנו בוחנים אורח ואיכות חיים. הוספה של פעילות גופנית כדוגמת ריצה, לשגרת החיים, הינה נפוצה בייחוד לאור העובדה שריצה הינה ספורט סבולת זול יחסית ונגיש. לפיכך, מספר הולך וגדל של ספורטאים חובבים שמשתתפים בתכניות אימון ייעודיות של ריצה למרחקים ארוכים הולך ועולה. לרוב פועל יוצא של תכנית אימונים עמוסה למדיי הוא הצטברות של עומס שבא בצורת כאבים ושל דלקות שונות, שעשויים להביא למצב של פציעה.

תוספי מזון המסייעים בהפחתת תהליכים דלקתיים | צילום: shutterstock

במחקר הנוכחי נעשו שני ניסויים במטרה להעריך את ההשפעה שיש לתוספי תזונה שיש בהם שילוב של כורכומין ושל תמצית רימונים על מדדי דלקת לאחר ריצת חצי מרתון. המחקר שאני מתארת שנעשה על ידי קבוצת מחקר מטקסס, התפרסם בעיתון Journal of Dietary Supplementation ביולי 2020. במחקר העריכו מדדי דלקת באמצעות טכנולוגיה רחבת טווח שמאפשרת מדידה של משתנים חלבוניים וכן של חומצות גרעין מסוג *רנ"א שליח. המחקר נעשה מתוך מטרה לזהות דרכים לשפר את היעילות של פעילות גופנית לטווח ארוך, תוך כדי הקטנת גורמים שעשויים לגרום לפציעות. מטרת המחקר הנוכחי הינה לזהות מבחר של ביו-מרקרים שמשתנים בגופנו, כאשר נוטלים תוספי תזונה משולבים עם כורכומין ועם תמציות רימונים לאחר ריצה של חצי מרתון.

תהליך המחקר

המחקר התבצע בשני שלבים על קבוצת רצים מנוסים, בכל שלב של המחקר נמדדו משתנים אחרים. השילוב של תוספי התזונה ונקודות הזמן בהן אספו את הדמים מהנבדקים (לפני המרוץ, 4 שעות אחרי ו-24 שעות אחרי המרוץ) היו זהות בין שני חלקי המחקר. ניתן לקרוא במחקר המקורי על התוספים ומידת ה"ניקיון" שלהם. באופן כללי היו שתי קבוצות: קבוצת הביקורת שלא נטלה תוסף תזונתי, מול הקבוצה שנטלה שילוב של כורכומין ושל תמצית רימונים.

נטילת כורכומין מפחיתה תהליכים מתווכי דלקת | צילום: shutterstock

במהלך 26 הימים הראשונים, שלפני המרוץ, קבוצת הרצים נטלה שילוב של כורכומין ותמצית רימונים כשהם משולבים במינון כולל של 1000 מ"ג ליום (קפסולה אחת שהכילה 500 מ"ג תמצית כורכום+ 500 מ"ג תמצית רימונים, אחת ליום). במידה והרצים רצו באותו יום מעבר ל 6 מיילים, הם לקחו מנה נוספת תוך שעה מהריצה. ביום ה-27 (שלושה ימים לפני מועד ריצת החצי מרתון) הרצים הגדילו את המינון ל-2000 מ"ג ליום.

הרצים המשיכו ליטול את המינון המוגבר גם 24 שעות לאחר ריצת החצי מרתון. המינון המוגבר של תוספי התזונה בימים 27-31 התבסס על הציפייה לנזק שרירי נרחב, בהתבסס על מחקרים קודמים שנעשו. דמים נאספו מהמשתתפים במחקר, לפני המרוץ ו-4 שעות ו- 24 שעות אחריו במטרה להתמקד בתקופה החריפה שקורית בשריר בעקבות ריצת חצי מרתון. ניתן לקרוא במאמר המקורי על השיטות בהן השתמשו למדידת רמות רנ"א שליח ורמות חלבונים מסוימים.

מטרת המחקר הנוכחי היתה ללמוד מהם הסמנים הביולוגיים אשר משתנים בפרטים אשר נוטלים תוספי תזונה כורכומין ותמצית רימונים ואשר במקביל השלימו ריצת חצי מרתון. מחקרים קודמים שנעשו על ידי קבוצת המחקר הזו הראו שנטילת תוספי כורכומין בלבד יש לה יכולת להקטין היווצרות של חלבונים וציטוקינים שמתוכים דלקת וכן להפחית כאבי שרירים וחלבונים שמהווים סמנים לנזק שרירי. במחקר הנוכחי נמצא עליה משמעותית במספר ציטוקינים לפני הפעילות הגופנית בקבוצה שקיבלה תוספי מזון, אף על פי שלא נמצאו הבדלים בסמני נזק שרירי. בנוסף, הביצועים בריצת חצי המרתון מחקו את ההבדלים מבחינת רמות ציטוקינים בין שתי הקבוצות שנמצאו טרם הריצה.

ריצה מאומצת למרחק של חצי מרתון יכולה להשפיע על השרירים | צילום: shutterstock

התגובה הפיזיולוגית לתוספי התזונה

בקבוצה שנטלה את תוספי התזונה, מצאו שבנקודת זמן ה-24 שעות שאחרי המרוץ, חלה עלייה בביטוי של חלבונים מסוימים שקשורים במסלולים ביולוגיים כמו אותות תנועתיים (אלו אותות ביולוגיים שמכוונים תנועתיות של תאי מערכת חיסון למשל), מסלולים ביולוגיים הקשורים בשיקום נזק שרירי, ובהפעלה של תאי B של מערכת החיסון.

יש לשים לב שהתגובה הפיזיולוגית לפעילות גופנית לאו דווקא קשורה לתוספי התזונה שנטלו. מתקבל על הדעת ששינויים נוספים שנצפו ברמות של רנ"א ולאחר מכן גם ברמות של החלבונים במחקר הנוכחי נובעות משימוש בשיטות שהן יותר רגישות ממה שהשתמשו במחקרים קודמים.

באופן דומה לתגובתיות שנצפתה ברמות הביטוי של הציטוקינים, נמצאו גם הבדלים בנקודת המדידה שלפני ריצת החצי מרתון והבדלים אלו נמחקו על ידי הריצה עצמה. בנוסף, מספר הבדלים מבחינת רנ"א נמצאו 4 שעות ו- 24 שעות לאחר הריצה. בנקודת זמן של 4 שעות לאחר הריצה, נמצא שנטילת תוספי המזון היתה קשורה עם עלייה ברמות רנ"א מסוימים וירידה ברמות רנ"א אחרים.

גם בנקודת זמן של 24 שעות לאחר הריצה, נמצאה תגובה טיפוסית מסוימת שהבדילה בין הקבוצה שנטלה את תוספי המזון לעומת קבוצת הביקורת. מולקולות הרנ"א אשר השתנו בקבוצה שנטלה את תוספי המזון היו קשורים עם מגוון רחב של מסלולים ביולוגיים שקשורים בשיקום נזק שרירי, כמו TNF alpha, מסלול ה-NF-kB, מסלולים הקשורים בתהליכים דלקתיים ונוגדי דלקת.

באופן מעניין הקבוצה מצאה שינויים בשני מסלולים שאינם קשורים ישירות לשיקום שרירי: מסלול הקשור באינטראקציה עם גורמים מזהמים פתוגניים, ומסלול שני שקשור בהומאוסטזיס (בקרת קרישיות הדם). מסלולים אלו אין להם ככל הנראה קשר עם שיקום נזק שרירי אבל השינוי שנצפה בהם בהחלט יכול להסביר שיפור ביכולת ההתמודדות של מערכת החיסון עם גורמים מזהמים לאחר הפעילות הגופנית המאומצת. לרוב ירידה בסיכון להידבקות בזיהומים קשור ביכולת שיקומית מנזק שרירי משופרת. התגובה שנצפתה בניסוי, ברמת השינויים ברנ"א, תומכת בהנחה לפיה נטילת תוספי המזון משפרים את יכולת ההשתקמות מנזקי השריר שנגרמו בעקבות ריצת חצי המרתון.

נטילת כורכומין מפחיתה תהליכים מתווכי דלקת

יש קשר בין ירידה בתהליכים דלקתיים שלאחר פעילות גופנית לבין שיקום מהיר יותר וחזרה לפעילות ולשגרת אימונים רגילה, לאחר פעילות מאומצת במיוחד. הממצא העיקרי של המחקר הנוכחי הוא שהממצאים בעקבות נטילת תוספי תזונה תואמים לממצאים שדווחו כבר במחקרים קודמים בתחום, שהראו שנטילת כורכומין מפחיתה תהליכים מתווכי דלקת.

בנוסף לכך במחקרים קודמים שנעשו על אלו שעשו אימוני התנגדות, מצאו ממצאים דומים בעקבות תוסף של תמצית רימונים. יש יסוד סביר וטוב להניח, שנטילת תוספי תזונה משפרת לא רק את השיקום של השרירים שניזוקו, אלא גם את התגובתיות של מערכת החיסון כלפי גורמים מזהמים.

יש לזכור שכמו כל מחקר, גם במחקר הנוכחי ישנן מגבלות. אחת מן המגבלות מיני רבות הן גודל המדגם שאינו מספיק גדול על מנת לתת חוזקה סטטיסטית של הממצאים. במאמר המקורי מדברים על מגבלות נוספות כמו למשל מציאת דרך אובייקטיבית להערכת כאב.

* רנ"א שליח (Messenger RNA) הוא תוצרו של תהליך השעתוק, במהלכו מסונתז סיב בודד של mRNA לפי רצף ה-DNA לאחר מכן מיוצר חלבון חדש לפי רצף ה-mRNA זאת לפי כללי הקוד הגנטי. ה-mRNA מהווה אם כן את שלב הביניים בין ה-DNA והחלבון. תהליך סינתזת החלבון לפי תבנית ה-mRNA נקרא תרגום.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כשמישהו אומר לי שאני לא יכולה לעשות זאת, אני פשוט לא מקשיבה לו", פלורנס גריפית ג'וניור



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
21:41
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
02:09
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
30:17
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
01:51
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
01:11:39
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
40:50
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
01:58
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21