מהם היתרונות של מבוגרים שהיו בעבר ספורטאים?

מחקר שהתחיל ב-1968 ופורסם החודש בדק רצים בכירים בארצות הברית משנות השיא שלהם עד 50 שנים קדימה. הנתונים היו מאוד מעניינים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ספורט זה בריא לכולם, וכנראה שככל שמתחילים אתו מוקדם יותר, כך מרוויחים גם בגילאים הכי מאוחרים. זה מה שמסתמן לפחות ממחקר שארך כמעט 50 שנים ופורסם החודש ב–MEDICINE AND SCIENCE IN SPORT AND EXERCISE.

הגוף זוכר | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 

5 דברים שלא מספרים לכם על ריצה בגיל מבוגר 
פעילות ספורטיבית עצימה בקרב מבוגרים – סכנה או מתנה? 
מי אמר שבגיל השלישי אי אפשר לעשות סקווטים? 

המחקר הזה ניסה לבדוק את מצבם הגופני של ספורטאי עבר, שהיו רצים מצטיינים בארצות הברית בסוף שנות השישים. אז, לקראת המשחקים האולימפיים ב-1968, עבד מאמן ריצה ופיזיולוג בשם ג'ק דניאלס עם 26 רצים מובילים במדינה וערך להם בדיקות שהן שגרתיות לספורטאים כמו סף חומצת חלב, צריכת חמצן מרבית ובדיקות נוספות שמראות על מצב הכושר הגופני.

25 שנים לאחר מכן, דניאלס כבר הפך לפרופסור לקינסיולוגיה (מחקר התנועה האנושית) באוניברסיטה באריזונה וזימן אליו את אותם ספורטאי העבר, חלק מהם היו מדליסטים אולימפיים ב-1968, והפעם הם כבר היו בגיל המעבר. הבדיקות שהם עברו היו זהות לאלו שעברו כשהיו ספורטאים פעילים. דניאלס הוריש את נתוני הבדיקה לקולגה שלו בשם ד"ר שרה אברמן, שביקשה להמשיך את המחקר והזמינה את אותם ספורטאי העבר – חלקם בסוף שנות השישים שלהם והאחרים בגילאי 70 ומעלה. 22 מבין ה-26 הגיעו להיבדק (3 נפטרו ואחד סירב). שוב, הבדיקות היו זהות.

הפעם התוצאות היו מן הסתם, נמוכות משמעותית מהתוצאות הקודמות. מצד שני, למרות שאותם ספורטאים כבר לא היו תחרותיים במשך הרבה שנים, כל אחד מהם המשיך ליהנות מנתונים של ספורטאי וזה אומר – להיות באחוזונים הגבוהים ביותר ביחס לבני גילם בסף האירובי ובצריכת החמצן המרבית. הדבר המשותף לכולם, פרט לכך שהם ספורטאי עבר, היה שהם המשיכו לבצע פעילות גופנית מספר שעות בשבוע בתחומים כמו הליכה, ריצה או רכיבה.

צריך לחשב מחדש מה זה כושר טוב בגיל מבוגר | צילום: thinkstock

ד"ר אברמן מעריכה שלא מדובר באנשים ש"בורכו גנטית" ושמבחינה מספרית צריכת החמצן שלהם ירדה מאוד ב-45 שנים, עם זאת הם ירדו מסף שהיה כל כך גבוה וזה עדיין השאיר אותם במרום גילם בכושר גופני מצוין ביחס לגני גילם לפי טבלאות סטטיסטיות בארצות הברית.

המסר של המחקר לטענתה הוא שיתכן ואנחנו צריכים לחשב מחדש מהו כושר גופני נורמלי אצל מבוגרים. הנתונים שרופאים קוראים להם כיום "נורמלים" בכל מה שקשור לכושר גופני של מבוגרים לקוחים מתוך מידע שקיים על מבוגרים ממוצעים, שרבים מהם אינם פעילים פיזית במשך שנים. מסקנה נוספת שלה היא שכושר נהדר בגיל מבוגר הוא אפשרי גם אם לא הייתם ספורטאים אולימפיים לפני כן. "האנשים האלה לא התאמנו קשה כשהם התקרבו לגיל השלישי וחלק מהם הורידו משמעותית את האימונים עוד לפני גיל המעבר והבדיקה שנעשתה ב-1993. המשותף לכולם הוא שהם מעולם לא הפסיקו לבצע פעילות גופנית מכל סוג שהיא, פרט לתקופות שבהם היו חולים", אומרת ד"ר אברמן ומוסיפה: "אם ננסה לנהוג כמוהם לאורך החיים, נוכל אולי להישאר עם צריכת חמצן גבוהה יותר באופן יחסי ואז נוכל לחשב מחדש מה אמור להיות הכושר הגופני שלנו בגילאים יותר מבוגרים".

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג