מהי פציעת שין ספלינט אצל רצים ואיך מטפלים בה?

כל מה שרציתם לדעת על התופעה השכיחה ביותר לכאבים באזור עצם השוק. למה זה קורה, איך מאבחנים, ואיך מטפלים בזה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצה היא פעילות אירובית שכיחה ויעילה לשיפור מרכיבי כושר גופני שונים בדגש על שיפור סיבולת לב ריאה. בשנים האחרונות היא הפכה לספורט עממי ומקצועני נפוץ ולראייה קבוצות הריצה הרבות ומספרן ההולך וגדל. יחד עם היתרונות הרבים שיש לפעילות גופנית בכלל ולריצה בפרט, יש לשים לב גם לפוטנציאל הפציעה הטמון בה, בייחוד כאשר הריצה מבוצעת בטכניקה לקויה או בעצימות ונפח לא מותאמים ליכולות של הרץ.

אחד הכאבים הקלאסיים | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
מיתוסים על פציעות ספורט 
מה זה דרופ? ואיך זה קשור לפציעות ריצה? 
איך תדעו מתי אפשר לצפות לפציעה? 

אחת התלונות הקלסיות של רצים על כאב ואי נוחות היא באזור התחתון של הרגל – אזור השוק. הסיבה הנפוצה ביותר להתפתחות כאבים בשוק היא תופעת השין ספלינט (Shin splint) ועליה ארחיב.

כאב בעצם השוקה (Shin Splint / MTSS – Medial Tibial Stress Syndrome)

סיבה שכיחה לכאבים בחלק הקדמי של השוק, באזור עצם השוקה (Tibia). עצם השוקה הנה העצם המרכזית בנשיאת משקל הגוף והעברת המשקל באזור השוק. היא משמשת כנקודת חיבור למספר שרירים אשר מעורבים בהליכה ובריצה. רוב הזמן, הכאב ייווצר בחלק המרכזי לכיוון החלק התחתון של עצם השוקה – בשליש התחתון של העצם. משיכה מוגברת של מעטפת העצם (הפריאוסטום) יוצרת את הדלקת ואת הכאב שמייצר את הלחץ עליו יתלונן האדם, כלומר את השין ספלינט. את התופעה אני אחלק לשתי תתי קטגוריות: כאב שוקה קדמי ואחורי (Posterior & Anterior Shin Splint).



כאב שוקה קדמי  (Anterior Shin Splint): הכאב מופיע לאורך קדמת עצם השוקה ומערב את שריר השוקה הקדמי (Tibialis Anterior). השריר הזה מרים את כף הרגל שלי (תנועת פלקס – כפיפה גבית בקרסול) ובולם את חזרת כף הרגל לרצפה בעת הליכה וריצה. אם כאב השוק הקדמי מתגבר בעת הרמת הבהונות (פשיטת בהונות הרגל) כשהעקב על הרצפה, קרוב לוודאי שישנה פתולוגיה מסוג Anterior Shin Splint או בשם אחר תסמונת כאב קדמי בשוקה (ATSS – Anterior tibial stress syndrome).

כאב שוקה אחורי  (Posterior Shin Splint): כאב בחלק האחורי-פנימי של השוק בפתולוגיה זו יעקב את שריר השוקה האחורי (Tibialis Posterior) שאחראי על תמיכה דינמית בקשת כף הרגל בזמן נשיאת משקל, כמו בעת הליכה וריצה למשל. כאשר ישנה חולשה או אי ספיקה של שריר זה, קשת כף הרגל קורסת (היפר-פרונציה), דבר המעלה כוחות פיתול ועומס על עצם השוקה. באם נוצר כאב באזור האחורי של השוק, קרוב לוודאי שזו הפתולוגיה.

שני סוגים אלו של שין ספלינטס – הקדמי והאחורי, יקראו גם בשם כולל: MTSS  – Medial Tibial Stress Syndrome.

הסיבה הנפוצה ביותר היא עומס מתמשך | צילום: thinkstock

סיבות לפציעת שין ספלינט

הסיבה הנפוצה ביותר לתופעת השין ספלינטס הנה עומס מתמשך הנובע מזעזועים המגיעים ממפגש כפות הרגליים עם הרצפה בעת הליכה, קפיצה, ריצה ופעילויות אחרות המערבות העמסה על השרירים והעצמות.

גורם תורם נוסף לתופעה הנו מבנה כף הרגל. אנשים עם מבנה מאוד שטוח באזור קשת כף הרגל (Flat Foot), מצב בו כף הרגל נוטה פנימה לכיוון פרונצית יתר (מנח קריסת הקשת האורכית הפנימית בכף הרגל). במצב זה נוצרת העמסה מוגברת על השרירים בחלק הפנימי של השוק וכף הרגל.

גורם נוסף הנחשב כתורם לתופעה זו הוא חוסר איזון שרירי באזור השוק – בדרך כלל דומיננטיות של שרירי התאומים והסוליה, הנמצאים בחלק האחורי של השוק.

סימפטומים לשין ספלינט

אדם הסובל מפציעת שין ספלינט בריצה ובכלל, יתלונן על כאב מפושט באזור קדמת עצם השוקה או בחלק האחורי-פנימי שלה. הכאב עלול להיווצר בפעילות, מנוחה או רק במישוש ולחיצה מקומית על המקום.

אבחון שין ספלינט

צילום רנטגן לא יסייע לנו בפתולוגיה מסוג שין ספלינט, אך ניתן להסתייע בהדמיה זו ובצורה יותר יעילה ומדויקת בהדמיות מסוג מיפוי עצמות עם חומר ניגודי ו-MRI, וזאת כדי לשלול שבר מאמץ במקום. כלים מנואליים לאבחון הפתולוגיה יכללו גם בדיקות Hands On של הפיזיותרפיסט כדי לייצר פרובוקציה (כוחות פיתול וגזירה) על העצם – אשר יראו תמונה חיובית של שין ספלינט קיים – באם יופיע כאב. האבחון של השוק צריך לכלול התרשמות מכוח וגמישות של השרירים באזור, התרשמות משרירי הירך והאגן כמו גם מבנה של כף הרגל.

אם זו הבעיה, כנראה שזה הזמן לעבור לשחות קצת | צילום: thinkstock

טיפול ומניעה

הורדה בתסמיני התופעה תושג על ידי שילוב או מעבר לפעילות אירובית עם עומסים מופחתים, דוגמת שחייה, מכשיר אליפטי ורכיבה על אופניים. פעילויות אלו שמות פחות עומס וזעזועים על מקום הפציעה ומפחיתות כאב.

כאשר שלבי השיקום מתקדמים ומתחילים בהדרגה לחזור לריצה, יש לבצע ניתור הדוק של נפח הריצה ולהקפיד על שימוש בנעלי ריצה מתאימות ונוחות.

יש להקפיד להחליף נעלי ריצה כל 500-800 ק"מ ולעתים אף מוקדם יותר אם יש מתאם (קורלציה) שאובחן בין מבנה כף הרגל לנעלי הריצה ולהופעת השין ספלינט. לרצים עם מבנה קשת כף רגל מאוד שטוח (במנח של פרונציית יתר) יש לשקול בחיוב מדרסים, נעליים מתקנות (נעליים עם חלק פנימי מוגבה, הנותן יותר תמיכה לחלק הפנימי-מרכזי בקשת כף הרגל) לשם שיפור המנח וחלוקת העומסים בכף הרגל, בשוק ובגפה התחתונה כמכלול.

יש לזכור שטיפול לא נאות או חזרה מוקדמת מדי של רץ הסובל משין ספלינט עלולה להחריף את הבעיה וליצור שבר מאמץ במקום.

במסגרת השיקום והחזרה המדורגת לשגרת הפעילות והריצה, הטיפול ינוהל במסגרת פיזיותרפיה, שם לאחר הטיפול הסימפטומטי (מפחית הכאבים והתסמינים הדלקתיים) תתחיל העבודה על חיזוק והחזרת האיזון השרירי הרצוי. אחד הגורמים להתפתחות הבעיה הנו חוסר איזון בין שרירי התאומים האחוריים והדומיננטיים לשרירים הקדמיים והיותר חלשים בשוק. הדבר בא לידי ביטוי במשיכה שרירית לא מסונכרנת בין השרירים המקומיים, בדגש על שרירי הטיביאליס האחורי, הסוליה והשוקה הקדמית. חוסר האיזון יוצר עומס רב על עצם השוקה ומהווה גורם תורם להתפתחות השין ספלינט. במקרים רבים, אצל מטופלים עם שין ספלינט נמצא חסר בטווח תנועת כפיפה גבית.

לפעמים מקור הבעיה הוא חוסר איזון בין שרירי התאומים | צילום: thinkstock

הדגש על ייצוב שרירי נאות בכף הרגל, סביב השוק ובגפה התחתונה כמכלול, הוא מרכיב חשוב בשיקום במסגרת הפיזיותרפיה.  איכות השיקום תכריע את יכולת המטופל לחזור לפעילות מיטבית לרבות ריצה בצורה איכותית, ולהוריד סבירות להישנות והופעת הפציעה בשנית.

סיכום 

אזור השוק הנו אזור שכיח לכאבים ופציעות בקרב ספורטאים ובדגש על רצים. לרוב, תלונה שביטויה יהיה כאב מעל עצם השוקה עצמה, מרמז ומכוון אותנו לחשוד בבעיית שין ספלינט. כאב זה יופיע לרוב בשלב מתקדם של הריצה וייעלם במנוחה. כשנתקלים בתסמינים שכאלה יש לפנות לפיזיותרפיסט המתמחה בפציעות ספורט ופגיעות אורתופדיות לשם אבחון מתאים, טיפול תומך, טיפול מניעתי, מתן כלים לתרגול ושימור הישגים טיפוליים בבית, והפנייה להמשך ברור לפי הצורך.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורטופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים


 

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יהודה הגיב:

    מוטי מזרחי מאמן מספר אחת הוציא אותי מהפציעות האלה אם תרגילי חיזוק מתאימים

  • אונן הגיב:

    שרוולי לחץ מתוצרת שוויץ עזרו לי לצאת מהפציעה הטורדנית הזו. קניתי בחנות ברחוב הברזל רמת החייל.
    בזכות השוורלים המקום מקבל יותר דם אז ההחלמה טובה יותר ומהירה יותר וגם אין החרפה במצב. זה מה שמוכר אמר לי, הייתי סקפטי אבל באמת עזר לי מאד.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.