מהי הסיבה האמיתית שגרמה לפציעה שלכם?

יש לכם פציעת ספורט ועדיין ללא אובחנתם? הפיזיותרפיסט ד"ר סאם חמיס מסביר בראיון איתו כיצד יש לאבחן ומה הטיפול שהוא מעבר להקלה בכאב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מי שמעורב בעולם האתלטיקה יודע שפציעות בעקבות ריצה הן מהסיבות הנפוצות המובילות ספורטאים לפנות לקבלת טיפול או ייעוץ פיזיותרפי, לא לפני שחלקם מנסים לאבחן את עצמם באמצעות הרשתות החברתיות. מי שחבר בקבוצות הפייסבוק השונות שמתמקדות בריצה, יכולים לראות שספורטאים מנסים לאבחן את עצמם או בעזרת הגולשים, או בעזרת המאמן, חבריו המתאמנים ואפילו ד"ר גוגל (שבהחלט לא מומלץ ואף מסוכן להתבסס על האבחנה שלו) ובמקרה הטוב באמצעות התייעצות עם אורתופד או פיזיותרפיסט ספורט. אז כפי שכולם כבר בטח מבינים, קביעת האבחנה היא בסופו של דבר מתן שם לרקמה אנטומית פגועה וזהו תהליך יחסית פשוט. אז מה החלק המורכב יותר? בראיון עם הפיזיותרפיסט ד"ר סאם חמיס מאיימקס, שמסביר שהבנת הגורם שהביא לפציעה הספציפית היא הדבר עליו יש לתת דגש.

"המחקרים מחלקים את הסיבות לפגיעות ספורט פנימיות וחיצוניות, גורמים פנימיים, גורמים הקשורים אל גופנו כמו מבנה לא תקין של כף הרגל כמו קריסה פנימית, א-סימטריה באורך רגליים, חולשה שרירית", מספר ד"ר סאם חמיס, "באשר לגורמים החיצוניים מדובר על גורמים המשפיעים מחוץ לגוף כמו סוג משטח הריצה, התאמת נעליים, עלייה חדה בסולם המאמצים. וכאן פוגשים בשאלה הקשה. מהי הסיבה האמיתית שגרמה לפציעה? לו הייתי עם מבנה אופטימלי של כף הרגל ובעל כוח שרירים תקין, האם הייתי נמנע מפציעה למרות השימוש בנעליים שאינן מותאמות?".

אז מהי הסיבה האמיתית שגרמה לפציעה?
"בבואנו לבחון פציעות אלו, נכון יהיה להתייחס אליהן כאל פציעות הנובעות משילוב של גורמים ולא ממרכיב אחד בודד. על מנת לקבל תמונה מלאה ונכונה של הבעיה ולצורך התאמת הטיפול המתאים ביותר, יש להתייחס לארבעה מרכיבים, שלכל אחד מהם משקל בפני עצמו אך השילוב ביניהם הוא המפתח לפתרון. גורמים אלו ניתנים לאבחון בצורה פשוטה ומרכיבים מעין פאזל המהווה בסיס לגישה מכנית של אבחון וטיפול, והם: כוח שריר, גמישות שרירית ומפרקית, מנח אנטומי וביו-מכניקה. כוח שריר, גמישות שרירית ומפרקית ומנח אנטומי הם גורמים הניתנים לאבחון בצורה פשוטה יחסית על ידי כל פיזיותרפיסט מוסמך. בנוגע לקשר בין גורמים אלו לפציעות בעקבות ריצה, רבות כבר הוסבר בנושא זה והקשר מתבקש וברור".

יש לך דוגמאות על מנת להמחיש את הנושא?
"כמובן, קח למשל את שריר ההמסטרינג (Hamstrings), מדובר בשריר שבמידה ומקוצר עלול לגרום להטיה אחורית של האגן כאשר הרגל מונפת באוויר ובעקבות כך לכאב של הגב התחתון; כמו כן חולשה של מרחיקי הירך יכולה לגרום לאלכסוניות מוגברת של האגן ולעומסים אב-נורמליים בגב התחתון או לכאב של מפרק הברך כתוצאה מפגיעה במנח התקין של המפרק. קריסה של כף הרגל לדוגמה, עשויה לגרום להפעלת כוחות סיבוביים מוגברים או לזווית של מפרק הברך ולכאב על רקע זה.

סריקת כף רגל למדרסים | צילום: באדיבות איימקס

ומהי ביו-מכניקה? בהקשר של ספורט, הכוונה היא לפעולת השרירים, והמפרקים בגוף האדם תוך כדי ביצוע מטלה תנועתית כלשהי. ניתוח ביו-מכני של תנועה מתבצע על ידי אינטגרציה של מידע לגבי מנח המפרק, הכוחות המופעלים עליו, יכולת השליטה השרירית בייצוב המפרק והאינטראקציה שלו עם מפרקים סמוכים".

חמיס מציין כי מטרתה של גישה ביו-מכנית בספורט היא הבנה עמוקה של ביצועי הספורטאי, שיפור ביצועיו ומניעת פציעות. להבדיל משלושת מרכיבי הפאזל שתוארו לעיל, ניתוח ביו-מכני של התנועות המתרחשות במפרקי הגפיים התחתונות בזמן ריצה, דורש מערכת מיוחדת המסוגלת לקלוט תנועה מהירה ברמת דיוק גבוהה. משימה זו הוא אומר, אינה ניתנת לביצוע באמצעות עין אנושית רגילה. המומחה הגדול ביותר לא יוכל להסתכל בו-זמנית על התנועה המתבצעת במפרק הקרסול, הברך, הירך והאגן באותה נקודת זמן. מעבר לכך, יכולת העין האנושית לקלוט סטיות תנועה בסדר גודל של מעלות בודדות היא מוגבלת ביותר. ועל כן, מאחר והאינטראקציה בין מפרקי הגפה היא מהותית ומהווה בסיס להבנת המכניקה של תנועת הגפה כולה, לא ניתן להסתפק בהסתכלות בעין רגילה.

"ניתוח ביו-מכני מדויק ומקיף מתבצע על ידי שימוש במערכת ממוחשבת ייחודית המאפשרת ניתוח תלת-ממדי של תנועות הגוף בזמן הריצה", מספר חמיס, "מדובר במערכת ניתוח התנועה המשמשת בין היתר לצורך קבלת החלטות לפני ניתוחים אורתופדיים מסובכים. הבדיקה שכיחה גם בקרב ספורטאים העומדים בפני תחילתה של תקופת אימונים חדשה או אשר חדלו להתאמן עקב פציעה ומעוניינים לחזור ולשוב להתאמן במהרה, תוך הקטנת הסיכונים לפציעה נוספת ושיפור הטכניקה הקיימת".

הטיפול לא יהיה רק באזור הספציפי | צילום: באדיבות איימקס

שלב הטיפול

אז לאחר הבדיקה הקלינית היסודית וניתוח תנועת הגוף מגיע הספורטאי לאבחנה – איתור המקור לפציעה ברקמה אנטומית ספציפית ומרגע קבלת האבחנה מתקדמים. כעת התקדמנו לשלב הטיפול. הטיפול יכלול טיפול מנואלי על ידי פיזיותרפיסט, מתיחת רקמות קצרות ושיפור טווח תנועה של מפרקים מוגבלים. צריך לדעת שיכול להיות שהטיפול לא יהיה רק באזור הספציפי הסימפטומטי ויתכן טיפול גם באזור מרוחק מהפגיעה כיוון שהינו משפיע על שרשרת התנועה. לדוגמה, טיפול לחיזוק שרירי האגן כתוצאה מפציעה בכף הרגל.

כיצד באמת מחזקים את השריר?
"ההתייחסות הבאה החשובה הינה לשיפור וחיזוק שרירים במידה ונמצאה חולשה או ליתר דיוק שליטה שרירית ירודה הגורמת לתבנית שאינה תקינה (וזאת למרות שהשריר על פניו נראה מספיק חזק). אבל כיצד באמת מחזקים? כל רץ זקוק לשרירי אגן, ישבן וירך חזקים ויציבים. שרירי הישבן אחראים על איזון האגן, ייצוב וייצור כח בשלב בריצה בו עומדים בעצם על רגל אחת. שלב זה הוא חוזרני במעגל הריצה, שבו הרגל ניתקת מהרצפה ונוחתת בחזרה, לסירוגין. המשמעות היא שיש צורך משמעותי ביציבות דינמית על מנת למזער ולהימנע מפציעות. לשרירי הישבן יש נטייה להיחלש ולהתארך במהלך היום בעיקר אצל העובדים בעבודה משרדית. שרירי ישבן וירך חלשים יגרמו לדוגמה לקריסה פנימית של הברך בזמן השהייה על רגל אחת, משמע מקור אפשרי לפציעה בברך. על מנת להימנע מאפשרות זאת, רצוי לבצע תרגילים ספציפיים לאזור זה במנחים שונים, תוך דגש על הימנעות ממנח לא תקין של המפרקים. נקודה נוספת הנוגעת לרץ המקצוען או החובבן, קשורה גם היא בחיזוק, אך הפעם מדובר בחיזוק מרכזי. גיוס אפקטיבי של שרירי הליבה, עשוי למזער פציעות ספורט. שרירי ליבה שומרים על גוף יציב, חזק ובמנח האופטימלי לפעילות הספורטיבית שבה עוסקים, ובמקרה הזה לריצה. ישנם מחקרים שמצביעים על התרומה של שרירי ליבה חזקים להפחתה בסכנה לפציעות ריצה, הקשורות לכאב בקדמת הברך. השבנו כוח תפקודי? נכון יהיה לשלב גם תיקון מנח על ידי אלמנטים פסיביים כמו הנעלה, מדרסים או הדבקות למיניהן כמו טייפינג".

מהי הסיבה האמיתית שגרמה לפציעה? | צילום: באדיבות איימקס

ומה לגבי המלצה לגבי דגמי נעליים?
"למרות שהמלצות לדגמי נעליים טרם מבוססות מחקר, קלינית ניתן לכוון את הרץ לנעל המתאימה ביותר או ליתר דיוק, לאותה קבוצת הנעליים שיש להימנע מהן כיוון שבוודאות אינן מתאימות למנח כף הרגל והגפה כולה. נעליים יכולות להימצא גם לא מתאימות לטכניקת הריצה, הן מבחינת מידת התמיכה והן מבחינת מידת ה-Drop, אותו הפרש בין העקב לקדמת כף הרגל בנעל".

מה לגבי מדרסים?
"יתכן וזה החלק הכי מורכב בסיפור… לגבי המדרסים ואולי זה החלק הכי מורכב במאמר הזה. כיום ניתן למצוא מתאים מדרסים בכל מקום בקלות: במכונים אורתופדים, בקניונים או אפילו בהזמנה באינטרנט. מדרס הינו מוצר רפואי. ראשית, יש בכלל לעסוק בקביעת נחיצות המדרס ובטח בקשר בין מנח כף הרגל לסימפטומים. במידה ומנח כף הרגל נמצא תקין, ככל הנראה שאף מדרס לא יפחית את הכאב בברך. כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט או אורתופד לבדיקת הצורך בהתאמת מדרסים, ובמידה וכן, תדאגו שבעל מקצוע שעבר הכשרה מתאימה יבצע את התאמת המדרסים. לקביעת מידות המדרס יש לסרוק את כף הרגל במערכת לייזר ממוחשבת תלת-ממדית או לגבס את כף הרגל ללא נשיאת משקל במנח האופטימלי (מנח ניטרלי של מפרקי כף הרגל), ושיבוצע רק על ידי מומחים שהוסמכו והתמחו בשיטה זו.

נתונים ממעבדת הריצה | צילום: איימקס באדיבות סאם חמיס

"לאחר קביעת מנח כף הרגל, יערכו מדידות וחישובים של הסריקה התלת-ממדית או הסריקה של הגבס. ההתאמה הממוחשבת מתבססת על מודלים ביו-מכניים מתקדמים וכוללת את שינוי הזוויות הנדרש, תיקון עמדת קשתות כפות הרגליים והענקת תמיכה באזורים רלוונטיים. מדרסים ביו-מכניים חייבים להיות קשיחים דיים על מנת לתמוך את כף הרגל ולתקן את המנח שלה, ומחייבים התאמה מדויקת לכף הרגל עם השינויים הזוויתיים הנכונים. אל תסתפקו במדרס שמתקפל ומתגלגל.

"ולבסוף, נשלב את הכל יחד. השגנו טווחים יותר טובים, שחררנו את המפרק בטיפולי פיזיותרפיה, וחיזקנו את השרירים לתיקון מנחים באופן פונקציונלי. לימדנו את הרץ על ביומכניקה תקינה והיכן אצלו מתקיימת סטית התנועה. אנחנו מנסים ושואפים לתקן, ואנו נעזרים בהתאמת נעליים ומדרסים במקרה הצורך. ומה כעת? נמליץ על אימון טכניקת הריצה, יישום הדגשים ותיקון מנחים כפי שנלמד בזמן טיפול. זה קורה בריצה בזמן אמת, תוך קבלת משוב באמצעות מצלמות כשהרץ מתבונן בעצמו תוך כדי".

ריצה היא ספורט פופולרי, שכיח ומהנה למי שבוחר לעסוק בו, עם זאת, זהו ספורט הנחשב מועד לפורענות בתחום הפציעות וקיימות פציעות אופייניות בעיקר בגפה התחתונה. "האבחון מתחיל בהבנה של הגורמים לפציעה וזה כולל בדיקה קלינית מקיפה בה ניתן לאתר ולאבחן גורמים שונים כגון הבדל באורך רגליים, כפות רגליים קורסות ועוד, שעשויים לתרום להתפתחות של פציעת ריצה אופיינית. כמו כן, כאמור, בבדיקת מעבדה הכוללת מערכת מצלמות הקולטת תנועה בשלושה מישורים בזמן אמת, ניתן לאתר את המבנים האנטומיים הגורמים לכאב. הטיפול יכלול תיקון המכניקה הלקויה על ידי אימון ספציפי ותיקון מנחים, אימון ותיקון טכניקת ריצה תוך כדי מתן משוב בזמן אמת ותיקון מנחים פסיביים באמצעות נעליים ומדרסים במידת הצורך".


למידע נוסף לחצו כאן

בשיתוף איימקס – מדרסים, פיזיותרפיה וניתוח תנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג