מהו קרע בגיד אצל רצים ואיך מטפלים בו?

יש הרבה סוגים של קרעים בגיד שדורשים טיפולים שונים. איך בכלל יודעים אם מדובר בקרע? הפיזיותרפיסט עופר צחר עושה לכם סדר בנושא חשוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

גיד הינו רקמת חיבור פיברוטית אשר מחברת שריר לעצם בגוף האדם. הכוחות המופעלים על הגיד יכולים להיות גבוהים מאוד ולהגיע עד 5 פעמים משקל הגוף. במקרים נדירים, הגיד יכול להיקרע ולהתנתק.

הברך, אחד המקומות השכיחים לקרע בגיד | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 

איך יודעים אם הכאב הוא ממתיחה או "טריגר פוינט"? 
איך מטפלים בנקע בקרסול כתוצאה מפציעת ריצה? 
האם יש קשר בין ריצה לכאבי גב תחתון? 

מצבים שכיחים יותר להיווצרות קרע בגיד יכללו: הזרקת סטרואידים לתוך הגיד, מחלות ספציפיות (כמו למשל גאוט או פעילות יתר של בלוטת התריס) וגם אנשים עם סוג דם O.

הגיד מתארך ונמתח עד כדי 10% מאורכו ועומד בעומס המופעל עליו. קרע בגיד, למרות היותו לא שכיח במיוחד, יכול להוות בעיה רצינית המלווה בכאבים חריפים ומגבלה מתמשכת באם הבעיה לא מטופלת. לכל סוג קרע גיד ישנם מאפיינים ותסמינים ספציפיים, והקרע יכול להיות מטופל בצורה שמרנית או ניתוחית לפי חומרת הקרע והחלטת המנתח.

4 המקומות השכיחים ביותר לקרע של גיד 

ברך: שריר הארבע ראשי הנו קבוצת שרירים המתחילה בעצם האגן ומסתיימת בפיקת הברך ובהמשך לה מתחברת לעצם השוקה שמתחתיה דרך גיד הפיקה. תפקיד שריר זה לפשוט (ליישר) את הרגל בציר הברך והוא קריטי לפעולות בסיסיות כמו הליכה, ריצה וקפיצה.

עקב: גיד אכילס ממוקם בחלק האחורי של השוק, מעל הקרסול, ומחבר בין עצם העקב ושרירי הסובך מעליו (שרירי התאומים והסוליה העמוק יותר). גיד זה קריטי להעברת כוחות בעת ניתוק כף הרגל את הרצפה, כמו גם עלייה על קצוות האצבעות.

כתף: ישנם 4 שרירים עמוקים ובעלי משמעות ייצובית ותנועתית גם יחד הנקראים שרירי השרוול המסובב או ה-RC Rotator Cuff Muscles. השרירים שותפים בעיקר בעת הרמת היד הצידה, ביצוע רוטציות, שליטה וייצוב בעבודה תחת עומסים כמו גם מסייעים במניעת פריקה של הכתף.ה-RC  בכתף שכיח בגוף האדם לפציעות וקרעים בגיד. מחקרים הראו שבבדיקת גופות נצפו לכ 20% מהן קרעים ב RC במסה השרירית של שרירים אלו , בגידים או גם וגם.

מרפק:  שריר הדו ראשי בקדמת הזרוע אחראי לביצוע כפיפה במרפק וסיבוב של האמה, לתנועת סופינציה כמו גם כפיפה בכתף. קרע בגיד של שריר זה יכול להיות מקורב (פרוקסימלי) לנקודת התחלתו בכתף או מרוחק (דיסטלי) – בנקודת האחז שלו במרפק. קרעים דיסטליים במרפק יחסית נדירים.

סיבות לקרע בגיד 

באופן כללי – קרעים בגידים מתרחשים בגילאים מבוגרים. בקרב אוכלוסייה צעירה, נראה יותר קרעים בשריר. הסיבות השכיחות להיווצרות קרע בגיד כוללות:

  1. חבלה ישירה
  2. גיל מבוגר- כנראה בעיקר על רקע ירידה באספקה הדמית לגיד שמובילה להיחלשותו. נצפו גם מקרים של קרע ספונטני באוכלוסייה מבוגרת ללא טראומה.
  3. עומסים אקסצנטריים – עומס במנגנון בלימה, כאשר השריר מועמס ומתכווץ תוך כדי התארכותו ובכך נוצר עוד עומס על הגידים.
  4. זריקות סטרואיד לתוך הגיד – לעתים יעשה בזה שימוש לטיפול בדלקות גידים חריפות.
  5. אנטיביוטיקה מסוגים מסוימים (למשל: fluoroquinolones נמצא כמגביר היארעות קרע בגיד אכילס).
  6. עומס לא מבוקר או כניסה לא מבוקרת לשגרת אימונים.

כאב חריף זה בהחלט סימן | צילום: thinkstock

תסמינים לקרע בגיד 

  1. קליק מאזור הקרע שהמטופל יחוש ולעתים אף ישמע.
  2. כאב חריף
  3. נפיחות מקומית (תיווצר מהר ולרוב אף מידית לאחר הקרע).
  4. חולשה מקומית
  5. חוסר יכולת להשתמש ביד או הרגל בה נוצר הקרע בגיד.
  6. לעתים חוסר יכולת להניע לחלוטין את האזור
  7. חוסר יכולת לשאת משקל עם אותה גפה.
  8. עיוות מקומי (למשל בקרע בדו ראשי הזרועי נראה עיוות במבנה השריר שיראה כמו כדור במרכז הזרוע – Popeye deformity).

בדיקות לזיהוי קרע בגיד 

קרע בגיד מאובחן בדרך כלל בבדיקה קלינית של האורטופד ו/או הפיזיותרפיסט. לרוב תבוצע גם הדמיה לאשש את הממצא של הקרע ואת חומרתו. ישנם מבדקים קליניים שונים (למשל: מבחן תומסון לגיד אכילס,  בו צובטים את מסאת שרירי התאומים בשוק. הדבר מגרה את השריר לכיווץ. באם אין כיווץ המתבטא בתנועת פוינט – כפיפה כפית בקרסול – מלמד על קרע בגיד אכילס).

הדמיות לשלילת או אישוש קרע, הבנת חומרת הקרע ושלילת ממצאים אחרים יקבעו לפי מצב המטופל והחלטת הרופא.

איך מטפלים? 

ניתן להתחיל בטיפול תומך הכולל שימוש בפרוטוקול כאשר הקיבוע יהיה כשהשריר במצב מקוצר (קרע בגיד הארבע ראשי – ברך מקובעת במצב פשיטה – ישרה, קרע בדו ראשי הזרועי – מניחים תומך כאשר המרפק ב 90 מעלות)

טיפול בקרע גיד הארבע ראשי: קרעים חלקיים יטופלו לעתים שמרני ללא ניתוח עם סד או גבס למשך 4-6 שבועות.

גם בקרע בגיד אכילס המחקר מראה תוצאות דומות בין שמרני לניתוח מבחינת חזרה למדדי כוח ותנועה,  ולכן ניתן לבצע קיבוע למשך 4-8 שבועות ולהתחיל פיזיותרפיה.

בקרע בגידי RC הטיפול המומלץ הראשוני הנו פיזיותרפיה עוד לפני ניתוח.

יותר מ 90% מקרעי גידים ב RC  הינם כרוניים ולפי מספר מחקרים 33%-90% מבעיות אלה נעלמות ללא התערבות ניתוחית. גם בקרעים אקוטיים צריך לשקול גיל, אופי, מצב כללי בריאותי של המטופל באם חושבים על ניתוח.

בניתוח תוצא הרקמה הפגועה עם אספקת הדם הלקויה. תוצא גם CAL (Coraco-acromial ligament) – רצועה מקומית ויוחלט על שיוף האקרומיון – הכל לפי שיקול דעת המנתח.

יש גם דרכים למנוע או לפחות להקטין את הסיכוי לקרע בגיד | צילום: thinkstock

בקרע גיד הדו ראשי הזרועי לרוב לא ינתחו כי תפקוד לא נפגע משמעותית. מחקרים מצביעים כי לאחר קרע זה נוצרת פגיעה מינורית ביכולת כיפוף במרפק, 10%-20% של ירידה בכוח סופינציה (סיבוב האמה כלפי חוץ).

בכל המקרים יש משמעות קריטית לשיקום במסגרת הפיזיותרפיה ללא קשר באם בוצע ניתוח או לא.

דרכים למניעה 

הימנעות מאירועים בעלי פוטנציאל ליצירת הבעיה כפי שצויינו לעיל, כמו למשל הרמת משא במשקל שהוא מעבר ליכולות שלך, עבודה ללא הכנה לפעילות. באותה נשימה יש לציין שככל שנעמיס בצורה מושכלת ונחזק את שרירי גופינו בכלל ואת השרירים באזורים של הגידים עליהם דובר כאן בפרט – אנחנו מורידים סיכויי לקרעים.

לפי הספרות המקצועית ברוב המקרים החזרה לתפקוד לאחר ניתוח וללא ניתוח דומות בתוצאות שלהן ולכן בהתייעצות עם אנשי המקצוע הרלוונטיים (האורתופד והפיזיותרפיסט) יש לחשוב על אופציה ניתוחית ולא ניתוחית ולבנות עם הפיזיותרפיסט תכנית שיקום מפורטת ומותאמת אישית לצרכי המטופל.

עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורטופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים בארץ ובעולם

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.