כך תחליטו לאיזה מרתון בארץ כדאי לכם להירשם

חודשיים וחצי בלבד יפרידו בין ארבעה מרתונים שיתקיימו בארץ מתחילת ינואר וזה אומר שצריך לבחור איפה לרוץ ולהתחיל להתאמן. איך עושים את זה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

החופש הגדול עומד להסתיים, וזה אומר שעבור רוב המרתוניסטים שבינינו, לא רק שחוזרים לשגרה בבית אלא גם באימונים. בדרך כלל, חודש ספטמבר או השנה העברית החדשה מבשרים על תחילתן של תכניות אימון שונות – במיוחד למי שאוהב לרוץ מרתונים בישראל.

רוצים טבריה? תתחילו להתאמן | צילום: עיריית טבריה

עוד כתבות בנושא 
5 טיפים להתמודדות מנטלית במרתון ראשון 
מדוע אתם נפצעים דווקא לפני המרתון? 
5 טיפים חשובים לריצה במרתון טבריה 

האימונים למרתון טבריה בינואר כבר מתחילים, אוטוטו מתחילים גם להתאמן לתל אביב או לים המלח, ומי שבונה על ירושלים יכול כבר לטפס עליות. אבל בין ארבעת המרתונים שציינו כאן מפרידים חודשיים וחצי בלבד. זה אומר שצריך להחליט, אבל איך עושים את זה? רגע לפני שמתחילים להתאמן, החלטנו לעזור לכם. אגב, כתבה זו מתייחסת לאנשים שמתכוונים לרוץ למרחק של מרתון.

מרתון טבריה 

תאריך: 3.1.2020

מסלול: שטוח

מתאים בעיקר ל: מי שרוצה לשבור שיא אישי, מי שלא זקוק לנופים מתחלפים, מי שיש לו אפשרות לפנות גם את היום שלפני (אלא אם כן אתם גרים בצפון)

עם דבר אחד אי אפשר להתווכח – המסלול של מרתון טבריה הוא המהיר ביותר בישראל. זה לא המרתון השטוח היחיד, אבל בסופו של דבר מדובר במסלול הלוך-חזור כשבכל אחד מהחצאים שלו יש רק פנייה אחת. מעבר לזה, רצים ישר כל הזמן. ברוב המקרים הדרך חזור מאופיינת ברוח פנים שיכולה להיות די חזקה ובעיקר מטרידה, אבל אם נערכים לזה מראש ויש מודעות – אפשר להסתדר עם זה.

האם זה מסלול שמתאים למרתון ראשון? התשובה היא כן, ובתנאי שלא שמעתם יותר מדי סיפורים על אווירת המרתון בברלין או בפריז. את זה לא תמצאו בטבריה. המסלול הזה מאוד מתאים למרתון ראשון, בתנאי שתפנימו שבחלקים גדולים שלו תמצאו את עצמכם לבד. כן, אנשים יחלפו על פניכם, ובחלקים מסוימים של המרתון זה יקרה גם מהצד השני של הכביש, אבל כשרצים על כביש מהיר מחוץ לעיר ורואים רק את הכנרת (שגם אותה לא רואים כל הזמן) – זה מרגיש לבד.

המקום לקבוע שיא אישי. מרתון טבריה | צילום: עיריית טבריה

אז יש שיגידו שהחיסרון של מרתון טבריה הוא מסלול משעמם, אמנם יפהפה אבל חסר אקשן. אם אתם מרגישים שאתם לא זקוקים לעוד קצת "אקשן" על המסלול, מרתון טבריה מושלם עבורכם. עוד חיסרון קטן הוא שמתחילים תכנית אימונים לטבריה כשעדיין חם. מצד שני, נכנסים לכושר טוב בדיוק כשהחום נשבר ומתחיל להיות נעים, וזו לגמרי חגיגה כפולה.

מרתון ארץ ים המלח 

תאריך: 7.2.2020

מסלול: שטוח, ברובו על דרך עפר מהודקת

מתאים בעיקר ל: מרתוניסטים מנוסים שמחפשים חוויה אחרת, חובבי נופים מדבריים, מי שיש לו אפשרות לפנות גם את היום שלפני

זהו המרתון הצעיר ביותר מבין הארבעה שאנחנו מזכירים כאן, וזו תהיה הפעם השנייה שלו בסך הכל. בגדול מדובר באירוע ריצה שממשיך את המסורת של מרוץ עין גדי, אחד מחצאי המרתון הוותיקים בארץ.

לרוץ בים המלח בחורף הישראלי זה יתרון גדול, וצריך גם לזכור שהחמצן במקום הנמוך ביותר בעולם עושה טוב לרצים למרחקים ארוכים. למען האמת, בעבר היתה מחשבה לנסות ולרדת את מחסום השעתיים במרתון בכביש 90 באזור ים המלח. זה לא קרה, אבל מרתון יש שם, למרות שהכביש עצמו מארח חלק קטן ממנו.

חוויה מיוחדת במינה. מרתון ארץ ים המלח | צילום: רונן טופלברג

מה שבמיוחד במסלול הזה, הוא שאחרי ריצה של כ-3.5 קילומטרים על כביש 90 מעין בוקק לכיוון צפונה, פונים לכיוון מזרח ורצים למעשה על הסוללה שביומיום היא שטוח סגור של מפעלי ים המלח. מדובר למעשה בריצה שהיא מעין חצייה של ים המלח לכיוון מזרח, לאחר מכן דרומה ואז בחזרה לאורך כל הדרך. זו חוויה מדהימה, אבל אין ספק שהמרתוניסטים המנוסים הם אלו שבעיקר יהנו ממנה. קשה מאוד לרוץ מרתון בפעם הראשונה, וליהנות עד הסוף ממקום כל כך יפה. ועבור המנוסים שבינינו, אמנם רוב המסלול הוא לא על אספלט כי אם על שטח מהודק, אבל בשנה שעברה לא מעט רצים הצליחו להוציא שם תוצאות לא רעות בכלל.

מרתון סמסונג תל אביב

תאריך: 28.2.2020

מסלול: שטוח

מתאים בעיקר ל: מי שרוצה לטעום מהאווירה של מרתון בעיר בירה אירופית, מי שאוהב את תל אביב, מי שגר במרכז ורוצה לישון בבית לפני שהוא רץ מרתון

מבחינה תאורטית מסלול המרתון בתל אביב נחשב לפחות מהיר מזה של טבריה. גם בגלל שיש בו הרבה מאוד פניות שמאטות את הרצים וגם בגלל שפה ושם יש כמה שיפועים שהמחמירים יקראו להם עליות. מצד שני, יש נתונים שלא מתייחסים אליהם כשמנסים לחשב איזה מהמסלולים יותר נוח. אחד מהם הוא רמת העניין במסלול. במרתון תל אביב רצים תחילה (אחרי כשני קילומטרים מערבה) לכיוון צפון, באזור "ריק" יחסית של צפון תל אביב. כשעוברים למספר דו ספרתי של קילומטרים, נכנסים לטיילת ואז מתחיל החלק מהעניין בדיוק בזמן.

עם כל הכבוד לכנרת, רצים ימצאו את חציית הטיילת של תל אביב מצפון לדרום (עד יפו) שמשהו שמעביר את הזמן יותר בקלות. ואם זה לא מספיק, אז בחצי השני של המרתון נכנסים לרחובות העיר: אלנבי, שדרות רוטשילד, קצת שרונה, הירקון ובחזרה לכיוון פארק הירקון שאפילו בחלק קטן ממנו עוברים לקראת סיום. במסלול המרתון המלא בתל אביב יש הכל מהכל, ואם תנאי מזג האוויר הם אידיאלים זה כמעט מושלם לרץ החובב וקצת פחות לרץ המקצוען שיחפש את המסלול המהיר ביותר שאפשר למצוא.

המוני ועירוני. מרתון סמסונג תל אביב | צילום: רונן טופלברג

מבחינה סטטיסטית, רצי המרתון בתל אביב ובמיוחד המהירים פחות (שרצים מרתון בארבע שעות ויותר מזה) סובלים בשנים האחרונות ממזג אוויר חם שמאוד מקשה החל מסביבות השעה 10:00. בטבריה למשל, אין בעיה לרוץ בשעה 10:00 בתחילת חודש ינואר ושוב – מבחינה סטיסטית. איכשהו, סוף פברואר בתל אביב לא מיטיב עם הרצים.

מרתון ירושלים 

תאריך: 20.3.2020

מסלול: עליות

מתאים בעיקר ל: מי שאוהב עליות (תתפלאו אבל יש כאלה), חובבי ירושלים, תיירי מרתון, רצי מרתון מנוסים שמחפשים מרוץ מאתגר ופחות מעניין אותם להסתכל על השעון, רצים מנוסים שרוצים לסמן וי על המרתונים בעולם שחייבים לעשות וזה ללא ספק אחד מהם.

אז מצד אחד מרתון שכולל כמה עליות מכובדות עם שיפועים יפים (במיוחד בעלייה האחרונה בכובשי קטמון) הוא לא כזה שמתאים לפעם ראשונה, גם עבור ירושלמים. אבל אם נשים לרגע בצד את הקושי ונתמקד בחוויה ובוותק הריצה, נגלה שמרתון ירושלים יכול לספק חווית ריצה עצומה. צריך לשוב על זה ככה, אתם מסירים מעליכם את כל הלחץ של "ריצה בתוצאה". מי בכלל צריך להסתכל על השעון? רצים בכיף, לפי תחושת הרגליים, מגבירים צעדים בעליות ונהנים בירידות ובכל זאת – העליות במרתון ירושלים הן לא עד כדי כך ארוכות. 400 מטר פה, 500 מטר שם, והרבה התאוששות תוך כדי.

חוויתי. מרתון ירושלים | צילום: פלאש 90

והכי חשוב, זה מרתון יפהפה. אנחנו יודעים, הרבה אנשים לא מחבבים את ירושלים. אנחנו יכולים להבטיח לכם שלא צריך להעריץ את העיר הזאת כדי ליהנות מהמרתון הזה שגם מכסה את כל החלקים החשובים והיפים שלה (כולל ריצה בתוך העיר העתיקה) וגם בדרך כלל מאורגן ברמה גבוהה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג