כיצד הפיזיותרפיה תומכת בריצה וברצים?

תפקידו של הפיזיותרפיסט הוא לא רק לטפל כשיש כאבים. עופר צחר מסביר מהם תפקידיו של הפיזיותרפיסט, ומהם המיתוסים של עולם הפיזיותרפיה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פיזיותרפיה היא מקצוע טיפול פרה-רפואי מבוסס מחקר, אשר נותן פתרון לפציעות ספורט, פגיעות אורתופדיות וליקויים בתנועה וביציבה. היא עושה זאת תוך התמקדות בשיפור איכות החיים, מתן פתרון למגבלות קיימות, חזרה לתפקוד אופטימלי ופונקציונלי בהסתכלות רחבה והוליסטית לפי צרכי ורצונות המטופל בכל הגילאים דרגות הפעילות – ילדים ומבוגרים, נשים וגברים, חובבנים וספורטאי עילית כאחד.

לא רק למצבי חירום | צילום: pixabay

הפיזיותרפיה היא מקצוע ולא קורס טיפולי כפי שקיים בתחומי טיפול אחרים בארצנו, וככזו היא מחויבת בסיום תואר ראשון באחת מהאוניברסיטאות המלמדות את מקצוע הפיזיותרפיה והשלמת מבחן ממשלתי הנותן תעודת פיזיותרפיסט מוסמך עם מספר המאושר על ידי משרד הבריאות. ישנה אופציה להיכנס למחקר בתחום ולבצע תואר שני ואף לימודי דוקטורט בתחום הפיזיותרפיה.

המטרה הראשונית והעיקרית בביצוע טיפולי פיזיותרפיה היא להעצים ולאפשר למטופל לפתח יכולת לשיקום והחלמה פעילה ואקטיבית תוך כדי יצירת שיפור באיכות ושגרת החיים הקיימת, בעיקר על ידי מתן תרגילים מתאימים והעלאת ושיפור מודעות יציבתית ואיזון שרירי.

יש הרבה מיתוסים שנקשרו עם השנים לפיזיותרפיה ולתפקוד של הפיזיותרפיסט, וכעת נפריך כמה מהם:
1. פיזיותרפיה זה רק לכאבים בשרירים: חשוב מאוד להבהיר. הפיזיותרפיסט המוסמך הוא הכתובת הנכונה ביותר לטיפול בבעיות שלד-שריר על כל צורותיהם. בפיזיותרפיה יינתן טיפול לכל כאב, פציעה וליקוי, לרבות כאבים בגב התחתון על רקע פריצת דיסק, כאבים מפרקיים, כאבי ברכיים, כאבי צוואר, כאבים באזור הכתפיים, ליקויי יציבה המצריכים התערבות ועוד. הפיזיותרפיסט יסנן את התלונות ויחליט על פי שיקול דעת מקצועי האם לשלב הדמיה רלוונטית, ביקורת אצל רופא מוסמך כזה או אחר לשלילת דגלים אדומים, ויחל בטיפול המתאים.

2. פיזיותרפיה מחייבת הפניית רופא: לא. היום גם בחלק מהמסגרת הציבורית ובכל המסגרת הפרטית ניתן לפנות באופן ישיר ובלתי אמצעי לפיזיותרפיסט מוסמך ולהתחיל ישר בקבלת טיפול ואף יותר חשוב מכך, אבחון מיטבי ושלילת בעיות רקע שעלולות להתפספס באם לא מבוצעות הבדיקות הללו שרק פיזיותרפיסט ורופא עורכים טרם הטיפול.

3. פיזיותרפיה זה רק לאוכלוסייה מבוגרת ולספורטאים בקבוצות: פיזיותרפיה זה המקצוע מבוסס המחקר היחיד בתחום השיקום והטיפול בבעיות מגוונות, לרבות בעיות במערכות השלד שריר, ולראייה זה המקצוע היחיד הקיים גם במערכות הציבוריות, בקופות החולים השונות כחלק ממתן השירות הישיר וכמובן קיים גם בשוק הפרטי. הפיזיותרפיה משרתת מגוון רחב של קהלי יעד, והפיזיותרפיסטים מתמחים במתן מענה לאוכלוסיות מגונות, כולל בני הגיל השלישי וספורטאים, אך גם ילדים, תינוקות, אנשים לאחר אירועים מוחיים ובעיות נוירולוגיות שונות, ליקויי יציבה המצריכים טיפול, טיפולים לאחר תאונות דרכים, טיפול באוכלוסיות של נגנים, רקדנים, שיקום לאחר ניתוחים שונים ועוד.

העולם המערבי ובייחוד תרבות שעות העבודה המרובה המורשת בארצנו, הובילה לתופעת עומס יתר בעבודה (שילוב של עומס מכני וארגונומיה ירודה ביחד עם לחץ נפשי גבוה) היוצר אחוז פציעות וכאבים מפרקים יחסית גבוה, וגם מוביל לחוסר זמן לבצע פעילות גופנית מספקת במהלך השבוע – והוליד את "לוחמי סוף השבוע" Weekend Warriors)) שיוצאים לבצע פעילות (בעיקר: ריצה ורכיבה על אופניים) רק בשישי-שבת – דבר שמעיד את גופם יותר לפציעה. זה נתון שבפיזיותרפיה נותנים את הדעת עליו ברמת המניעה וכלי התמודדות פיזיים ותרגילים רלוונטיים להורדת עומס ממפרקי הגוף ולחיזוק וייעול עבודת השרירים.

4. פיזיותרפיה זה "מסאג'" ו"חשמל": אחד המיתוסים הישנים והשגויים ביותר ברמה הבסיסית ביותר. במסגרת ארגז הכלים של הפיזיותרפיסט המוסמך – השימוש בעיסוי בפרט, וטיפול מגע ככלל על כל צורותיו כמו גם שילוב של גירויים חשמליים לפי צורך, הם שימושים רצויים ויכולים להיות כלים מצוינים במסגרת שלבי שיקום של מגוון פציעות. אך אלו יהיו רק כלים נקודתיים, שיכנסו לאחר תשאול מתאים, שלילת דגלים אדומים, מציאת מקורות הבעיה והתחלת הטיפול בהם, בניית תכנית עבודה מדורגת, מסודרת ומותאמת אישית למטופל וטיפול, אשר יכול להיות בנוי ממגוון כלים, לרבות עיסוי וגירוי חשמלי מסוג כזה או אחר, אך תמיד יבוא ככלי בתוך מכלול טיפולי, תמיד יבוא לפי היגיון שילוב המושתת על הערכה מתאימה וחשיבה קלינית מתאימה ובשילוב עם תרגילים שיאפשרו לשמר את ההישגים הטיפוליים שהפיזיותרפיסט השיג תוך כדי הטיפולים.

טיפול בנקע בקרסול

אז מהם המיתוסים הקשורים בפיזיותרפיה? | צילום: pixabay

איך פיזיותרפיה תהיה רלוונטית ותלך יד ביד עם ריצה?

מטרת הפיזיותרפיה בקשר לריצה היא גם לעבוד על מניעת פציעות ושיפור טכניקה (באם ביש צורך), וזאת בעיקר על ידי ניתור עומסים ומתן תרגילים מותאמים אישית. העבודה תהיה גם ברמה הפיזית-מכנית ולעתים תגלוש גם לרמה המנטלית.

הבדיקה תכלול התרשמות מנעלי הריצה, לרבות הצורך בנעליים מתקנות ומדרסים. מהות וליבת מקצוע הפיזיותרפיה, בייחוד בהתעסקות עם אוכלוסיית רצים, היא לא רק טיפול בפציעות, אלא מתן כלים למניעת פציעות אלה. כלי נהדר למניעת פציעות הוא התרשמות מהאיזון השרירי, התנועתיות והיציבות הקיימים (Mobility & Stability) ברמת המפרקים השונים והמערכת המייצבת הדינמית (בדגש על השרירים) העוטפת אותם.

נקודות חלשות בתוך מכלול תנועתי ניתן לזהות באבחונים תנועתיים שונים שיבוצעו על ידי הפיזיותרפיסט המוסמך, ובכך ניתן לייצר כלי טיפול, תרגילים ו"שיעורי בית" למטופל, כדי לייצר תהליכי מניעת פציעות רלוונטיים ויעילים.

במסגרת אותם "שיעורי בית" טיפול פיזיותרפיה לא יהיה שלם ויעיל ללא מתן תרגילים ברורים, מותאמים לצרכים ויכולות הנוכחיות של המטופל, אותם יבצע בבית בין טיפול אחד לשני כדי לשמר את ההישגים הטיפוליים שהושגו וכדי לקדם את המצב בין הטיפולים. לרוב הרעיון לא לתת תרגיל בודד, אך גם לא רשימת מכולת של תרגילים רבים. לפי עקרונות הלמידה המוטורית, 3-4 תרגילים בתחילה זה מינון אידאלי, ועליהם ניתן להוסיף דרגות קושי או להוסיף תרגילים נוספים בהמשך.

כפי שנאמר, הפיזיותרפיסט המוסמך עבר הכשרה מתאימה להתעסק ברמה הטיפולית, שיקומית ומניעתית עם מגוון אוכלוסיות, לרבות: ילדים, בני הגיל השלישי, בעיות נוירולוגיות ועוד. כמקצוע כזה, הפיזיותרפיסט יכול לתת מענה לכל רץ בכל סטטוס ולייצר לו את תהליכי המניעה ו/או השיקום והטיפול המתאימים, היעילים ומבוססי המחקר ביותר הקיימים היום, ולכן פיזיותרפיה זאת הכתובת לטיפול בפציעות וכאבים בריצה ולמניעת תופעות אלו בריצה.

מפתח בסיס בפיזיותרפיה – מניעת הפציעה מלהתרחש: המטרה היא לא רק לעשות עיסוי או לתת תרגיל, אלא להביא את המטופל הרץ לשיפור המיטבי וחזרה לעצמאות מלאה בביצועים הספורטיביים ובשגרת החיים שלו.

לכל רץ ובדגש על רצים מקצועיים למרחק, יש לגשת לאיש מקצוע מתאים – פיזיותרפיסט שעבר הסמכה ולבצע את כל הבדיקות, סקירות והאבחונים כדי לשמור על מערכת שריר-שלד תקינה ויעילה, אשר נעה ביציבה ואיכות תנועה אידאליים.

קבוצת אנשים רצה, ריצה צילום: freepic

המפתח – למנוע מהפציעה להתרחש | צילום: freepic

לסיכום, פיזיותרפיה הוא המקצוע השיקומי המוביל בשילוב הסתכלות הוליסטית על גוף האדם והבנה מבוססת מחקר איך למנוע פציעות ולשקם ולטפל בפציעות קיימות, תוך התייחסות לכל השיקולים הרלוונטיים. בייחוד בריצה – בניית תכנית ניתור עומסים, מתן תרגילים מתאימים, שלילת דגלים אדומים, ביצוע כל הבדיקות והאבחונים – לרבות התרשמות מאיזון שרירי, יציבה, מודעות יציבתית ותרגילים מתאימים לצורכי המטופל ובהתאם לפונקציות שלו – הם הסיבה לכל מי שעוסק בריצה לפנות לפיזיותרפיסט מוסמך להגיע לתחרות הבאה במצב האופטימלי כמו גם בעת פציעה, עם הכלים היעילים ביותר שיובילו לשיקום יעיל, נכון ומהיר שיחזיר אתכם לפעילות האהובה. ריצה בהקדם האפשרי ובמצב הגופני הטוב ביותר.

עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג