מרתון על כיסא גלגלים: "יש משהו באישיות של שי ראשוני שגורמת לכולנו להיסחף אחריו"

איש הברזל שי ראשוני שחולה במחלת ניוון השרירים ALS, ישתתף במרתון סמסונג ת"א השנה וספורטאים מקצועיים וחובבים ידועים כמו רון דרמון, נילי אברמסקי, ח"כ עופר שלח, ענת הראל ועוד ידחפו את כיסא הגלגלים שלו לאורך 42.2 ק"מ. Life is good
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפני שנה בדיוק הבאנו את הסיפור המרגש על סיום המרתון של שי ראשוני חולה במחלת ניוון השרירים ALS בתל אביב. למי שאינו זוכר נזכיר כי גלעד רותם איש הברזל הטוב ביותר בישראל אי פעם וראשוני, דמות מוכרת מאוד בקהילת ספורטאי הסבולת ואיש ברזל, המרותק לכיסא גלגלים. התכנית של השניים היתה שרותם ירוץ את המרתון ובשני הקילומטרים האחרונים ידחוף את כיסא הגלגלים של ראשוני עד לקו הסיום. רותם כאמור נרתם בשמחה לרעיון לרוץ עם ראשוני וזאת במטרה להעלות את המודעות למחלת ניוון השרירים ממנה סובל ראשוני. השנה החליט ראשוני על עליית מדרגה והוא אינו מסתפק בשני הקילומטרים האחרונים של המרתון התל אביבי וגיבש סביבו סופרגרופ של ספורטאים וחובבים מהשורה הראשונה וכל זאת על מנת ל"רוץ" את כל ה-42.2 ק"מ במרתון סמסונג תל אביב. בראיון אשר קיימנו בשוונג עם שי, הוא מספר כיצד עלה וצץ הרעיון לעשות את המרתון המלא ועל הקשיים שהקבוצה נערכת אליה.

מי הם הרצים והרצות שנקראו למשימה?

"כולם חברים. חלק מפורסמים וחלק לא. החל מגלעד רותם, נילי אברמסקי, ח"כ עופר שלח, ענת הראל, גיא זוהר, יעל ארד, דני דויטש, יניב כתר גונדה, רון דרמון, עמית ילין, והכי חשובים, חברי הפרלמנט שלי, כולם טראתלטים במיל שבאים אלי כל שבוע כבר חמש שנים – לקבוצה קראנו Team life is good. מטרת העל כאן היא הגברת המודעות למחלה, גיוס תרומות לעמותה ו… כיף. חשוב לי להודות לעופר שטרית מחברת כפיים, מפיקי המרתון על העזרה האין סופית שהוא נתן לנו".

עוד כתבות בנושא
שי ראשוני: "מה שגלעד רותם עשה בשבילי זה פשוט דבר ענק, לרגע חשתי שאני עף"
שי ראשוני: "בשביל מה אנחנו חיים אם לא על מנת להתרגש?
ספורטאי השבוע של שוונג || שי ראשוני

איך נבט הרעיון לעשות הפעם את המרתון המלא?

"בשנה שעברה לא רצתי את כל מסלול המרתון אלא רק את שני הקילומטרים האחרונים לפני קו הסיום. השנה החלטתי לעשות את כל המסלול וגם לאפשר ליותר חברים להשתתף. לעשות מזה הפנינג של ריצה".

כיצד הגיבו הרצים והרצות לבקשה שלך?

"כולם אמרו כן עוד לפני שסיימתי להקליד את המשפט. יש לי כרגע הרבה יותר מתנדבים ממה שצריך. יהיה גרעין קשה שילווה את כל המרתון ויהיו הרבה חברים שיתחלפו בדחיפה כל כמה דקות, אבל עדיין לא קבענו את סדר הרצים. צריך לבדוק את הדברים לעומק, אבל יכול להיות שמדובר כאן בהישג של שיא גינס. מבדיקה שערכתי לא מצאתי נתונים על מישהו שעשה מרתון מלא עם צינור הנשמה".

לאילו תקלות אתם נערכים?

"צריך להיות ערני לגבי התנתקות צינור ההנשמה. כמו כן צריך לשים לב למנח גוף וראש לא טובים עקב הטלטלות ולהקפיד על תחזוקה שוטפת כל שעה של ניקוז קנה הנשימה מליחה והזרקת מים לקיבה".

"השנה החלטתי לעשות את כל המסלול". שי ראשוני וגלעד רותם בשנה שעברה | צילום: שוונג-תג

"אם אתה לא יכול לעוף תרוץ"

אלופת ישראל לשעבר במרתון נילי אברמסקי, גם היא חלק מהקבוצה שתרוץ את המרתון עם ראשוני ומבחינתה יש כאן אמירה מאוד חזקה ברמת הספורט אבל גם ברמת המודעות החברתית. "אני מחוברת לשי וכך גם שאר המשתתפים באתגר הזה. יש בשי משהו כל כך מיוחד שהוא מוציא מכולנו את הטוב ביותר. ברור לנו שאנחנו לא היינו יכולים להיאבק כמוהו".

איך מתקיימים האימונים לקראת האתגר?

"יש רשימה של דברים טכניים ששי הכין עבורנו מראש ושאנחנו צריכים להיזהר מהם ולקחת לתשומת ליבנו. כך למשל צריך מישהו שיהיה כל הזמן עם עיניים על צינור ההנשמה. בכיסא עצמו ישנן ידיות שאסור לגעת בהן מכיוון שהן מניעות ומזיזות את הכיסא. כל אבן קטנה יכולה להזיז את הכיסא ולגרום לו לזוז ממקומו ועל כן לפני כל מהמורה אנחנו חייבים לעבור להליכה. יש עוד הרבה דברים אבל אנחנו לפחות שבעה אנשים שנרוץ במקביל וננהל את הריצה. כל אחד מאתנו יידע מה תפקידו ומה הוא עושה בזמן הזה ונהיה שם בשביל הבטיחות של העניין. זו לוגיסטיקה מאוד לא פשוטה ומסובכת. צריך להיות קשוב לשי ולא לסכן אותו. אם בכל שלב שהוא נראה שזה מסכן אותו נפסיק את הריצה. כך גם לגבי תרחיש במידה ויירד גשם באותו יום, אנחנו פשוט נבטל את זה ונרוץ במועד אחר".

אברמסקי מספרת כי יש משהו באישיות של ראשוני ובדרך שבה הוא חי את החיים שלו, שגורמת לכל משתתפי האתגר הזה להיסחף אחריו. "אנשים שאני דיברתי איתם ישר התנדבו, גם כאלו שלא נוהגים להתנדב לדברים מהסוג הזה נרתמו מיד. חשוב להעלות מודעות לדברים שהם באמת חשובים בחיים. אם אנחנו לא נדאג לדברים הללו, אף אחד לא ידאג להם. חשוב שכל אחד ישפיע בדרכו, כל אחד יכול לתרום משהו חזרה לקהילה ולא חשוב באיזו דרך. לכל אחד מאתנו יש את היכולת והחובה לתת. מרטין לותר קינג שלחם למען זכויות האדם של שחורים בארה"ב אמר פעם, 'אם אתה לא יכול לעוף תרוץ, אם אתה לא יכול לרוץ תלך ואם אתה לא יכול ללכת תזחל' – אני מאמינה בזה".





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג