יודעים מהם הנזקים באי שתייה מספקת בקיץ?

גברים ונשים צריכים לשתות כ-8-12 כוסות מים ביום, אז מדוע אנחנו לא עושים זאת וכיצד הגוף מגיב לחוסר נוזלים מספקים בגוף? ד"ר אולגה רז מבהירה ומזהירה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המיתוס המקובל קובע ששתייה היא רק מים, אך למזלנו זה רק מיתוס. כאשר מדברים על שתייה הכוונה היא לכל נוזל אשר מורכב מ-99.9% מים. מכאן שאפשר לכלול תחת המושג שתייה גם: תה שחור וירוק, חליטות צמחים, קפה (בתוספת מעט חלב) ללא סוכר, סודה וכדומה. אנשים רבים לא אוהבים לשתות מים בכמות שהגוף זקוק לה, אמנם מים הם מאד בריאים, אבל כדי לא להתייבש בחום הלוהט חשוב למצוא פתרונות.

כדי לדעת מה הכמות הנדרשת של הנוזלים, קיימות נוסחאות, הנלמדות באקדמיה, אך אפשר גם בלעדיהן:

נשים צריכות לשתות 8-10 כוסות ביום

גברים צריכים לשתות 10-12 כוסות ביום

כמויות אלה נדרשות בתנאי סביבה רגילים, אך במצבי חום גבוה, פעילות פיזית וספורטיבית מאומצת או מחלה חלילה נדרש להגדיל את כמות השתייה.

דיאטה כוס מים לימון וסרט מדידה

השתייה תורמת גם לדיאטה ולחילוף החומרים בגוף | צילום: pixabay

לא רק כשצמאים 

הכי חשוב לזכור כי יש לשתות לא רק כאשר אנחנו צמאים, שהרי בגילאים מבוגרים אובדת קלות תחושת הצמא ולכן צריך להתרגל לשתות כל פרק זמן קבוע. כדאי לדעת שפעמים רבות יש בלבול בין צמא לרעב, ואנחנו אוכלים יותר מהצורך בשל צמא ש"מתחפש" לרעב.

החשיבות בכמויות השתייה שהצגתי כאן, נועדו להשלמה של כמות הנוזלים המופרשת מהגוף בשתן, בנשימה, בזיעה ואף מעט בצואה (במידה ויש שלשולים אזי נדרשת כמות גדולה יותר של נוזלים). אז מה בעצם קורה כאשר לא שותים מספיק? במידה ולא תשתו מספיק, אתם עלולים לגרום להקטנת נפח הדם וכתוצאה מכך לעלייה בריכוז החומרים המומסים בדם. מצב זה יגרום לכך שהאיברים יקבלו ריכוזים גבוהים מדי של נתרן, אשלגן, כלוריד ועוד נזקים. ריכוזים גבוהים עלולים לגרום לנזק בריאותי ממשי.

להתייבשות כרונית סימנים די ברורים הכוללים: עייפות, רצון לישון, יובש בפה, תשישות, כאבי ראש, ירידה בזיכרון, סחרחורות. כמו כן התייבשות חריפה גורמת לעילפון ואף עלולה להסתיים במוות. אז בואו נרים כוס שתייה, כדי ליהנות מבריאות טובה, אנרגיות לפעולה ותחושה נפלאה של טיפול נכון בעצמנו.

רוצים רעיונות לשתייה קיצית? הוסיפו למים פלח לימון, עלי נענע, קרח וממתיק מלאכותי או סטיביה – שימו במערבל (חזק ועצמתי) קוביות קרח, כמה כפות אבקת קפה, מים, חלב, ממתיק מלאכותי, ערבבו וקבלתם אייס קפה טעים ודיאטטי.


ד"ר אולגה רז | ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג