המאבק על החולצה הצהובה, וגם על החולצה הירוקה, יצא היום (שבת) לדרך עם 185 קילומטרים מליל וחזרה. בסיומו של יום מתיש ודי כאוטי, שבין השאר הוביל לפרישתם של שני רוכבים, יספר פיליפסן זכה בקטע ובחולצה הצהובה, בעוד שפרימוז' רוגליץ' ורמקו אוונפול מאבדים זמן יקר בקטע שלא היה אמור להשפיע על הדירוג הכללי.
לכתבות נוספות בנושא:
מ-1 עד 12 מיליון: המספרים מאחורי הטור דה פראנס 2025
ברית הטיטנים: כך שינו מיגל אינדוראין וחברת פינרלו את ענף האופניים לתמיד
מליל עד פריז, עם 51 אלף מ' טיפוס: הכירו את מסלול הטור דה פראנס 2025
כמעט מיד עם תחילת הקטע נוצרה קבוצת בריחה של חמישה רוכבים, ארבעה מהם צרפתים. בנג'מין תומא (Cofidis) זכה בנקודה בטיפוס לפסגת הקוט דה נוטרה-דאם-דה לורט (קט' 4), העלייה המדורגת הראשונה של הטור השנה.
הדבוקה לא אפשרה לחמישה לפתוח יתרון גדול, והחשש מרוחות צד שייצרו פערים בתוך הדבוקה הובילו לכך שהקבוצות הגדולות הגבירו מהירות כדי להיות בחלק הקדמי של הדבוקה. הדבר גם הוביל למספר תאונות, כאשר פיליפו גאנה, טיבו נייס ושטפן ביסיגר היו בין השמות הגדולים שפתחו לא טוב את הטור.
105 קילומטרים לסיום היום של קבוצת הבריחה הגיע לסיומו מוקדם מהצפוי. 97 קילומטר לסיום נפתח המאבק על החולצה הירוקה בספרינט הביניים הראשון של השנה, כאשר ג'ונתן מילאן ( Lidl – Trek), שזכה שנתיים ברציפות בחולצת הצ'יקלמינו בג'ירו מקדים את בראין קוקארד ואת זוכה החולצה הירוקה אשתקד ביניאם גרמאיי.
מיד לאחר מכן, שניים מקבוצת הבורחים המוקדמת, תומא ומתיאו ורשר (Team TotalEnergies) שוב ברחו לדבוקה בדרך לפסגה השניה של היום, המון קאסל (קט' 4). השניים נאבקו על אבני המרצפות וברגע שחצו את הפסגה תומא, שחצה ראשון והבטיח לעצמו את החולצה המנוקדת מחר, איבד שליטה, התרסק, והפיל את ורשר.
התאונות של היום החלו לגבות קורבנות, כאשר גאנה הפך לרוכב הראשון שפורש השנה, וזמן לא רב לאחר מכן גם ביסיגר, אף הוא מומחה נג"ש, ירד מהאופניים.
La chute de Matteo Vercher et de Benjamin Thomas au sommet du Mont Cassel 🚨 #TDF2025 pic.twitter.com/uEry3EtbLO
— 🚴 Les Rois du Peloton 🚲 (@LRoisDuPeloton) July 5, 2025
46 קילומטר לסיום הרוכבים הגיעו אל הפסגה השלישית והאחרונה של היום, המון נואר, גם הוא מדורג קטגוריה 4. יונאס וינגגור נראה די מופתע למצוא את עצמו בקדמת הדבוקה מבלי שנראה שמישהו מתעניין בנקודה שמקבל המנצח בפסגה, והחליט לקחת אותה לעצמו.
17 קילומטרים לסיום, בקטע הרוחות האחרון, ויסמה הגבירו קצב ושוב יצרו פיצול בדבוקה, כאשר רוגליץ' ואוונפול מוצאים עצמם בקבוצה השניה, ומאבדים זמן לווינגגור ולפוגצ'אר עם כל קילומטר שעובר.
גם רבים מהספרינטרים הבכירים מצאו את עצמם בצד הלא נכון של הפיצול, ואלפסין-דקוניק השתלטו על המירוץ. ג'ו בלקמור מישראל פרמייר טק ניסה להפתיע בספרינט לקו הסיום, אבל התעייף לפני הקו, ופיליפסן הקדים את גרמאיי ואת סורן וורנשקולד, זכה בקטע העשירי בקריירה שלו בטור וילבש מחר את החולצה הצהובה.
פוגצ'אר ו-וינגגגור סיימו בניחותא בקבוצה הראשונה, ופתחו פער של 39 שניות על רוגליץ', אוונפול, קרלוס רודריגז, פלוריאן ליפוביץ וז'ואאו אלמיידה. יהיה מענין לראות האם הפיגור המשמעותי הזה ביחס ליום הראשון ישנה את הטקטיקה של רד בול ושל קוויק סטפ.
שלושה רוכבים של ישראל פרמייר טק סיימו בקבוצה הראשונה, כאשר קריסט ניילנדס סיים במקום הגבוה משלושתם, ה-15. פסקל אקרמן פספס הזדמנות לספרינט מקבוצה מצומצמת וסיים במקום ה-19, כשבלקמור מסיים לבסוף במקום ה-25.
מתכוננים לקטע 2:
קטע לפאנצ'רים או תחילת המאבק על החולצה הצהובה? הקטע של מחר הוא הארוך ביותר השנה – 209 ק"מ מלוואן-פלאנק לבולון-סור-מר – וכולל 2,550 מטר של טיפוס. זה לא קטע הררי, אבל יש בו כמעט כולו עליות וירידות, כאשר באמצע הקטע יש טיפוס מקטגוריה 4 ו-40 קילמטר לסיום טיפוס מקטגוריה 3.
זהו יום קלאסי לקבוצת בריחה, אבל עשרת הקילומטרים האחרונים כוללים שני טיפוסים קצרים וחדים, שעשויים לקרוץ לרוכבי ה-GC או לרוכבים דוגמת ואן דר פול ו-ואו ארט. קו הסיום מגיע לאחר קילומטר של עליה מתונה ומתאים יותר לספרינטר כמו ארנו דה לי.
דירוג כללי לאחר קטע 1:
1. יספר פיליפסן (Alpecin – Deceuninck) 3:53:11
2. ביניאם גרמאיי (Intermarché – Wanty) – זמן זהה
3. סורן וורנשקולד Uno-X Mobility) – זמן זהה
4. אנטוני טורג'יס (TotalEnergies) – זמן זהה
5. מתאו טרנטין (Tudor Pro Cycling Team) – זמן זהה
לובשי החולצות לאחר קטע 1:
החולצה הצהובה – יספר פיליפסן (בלגיה, Alpecin – Deceuninck)
החולצה הירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יספר פיליפסן (בלגיה, Alpecin – Deceuninck)
החולצה המנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – בנג'מין תומא (צרפת, Cofidis)
החולצה הלבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – בינואם גרמאיי (אריתראה, Intermarché – Wanty)