חיסול הספורט הישראלי: "אם הקיצוץ באמת יקרה לא תהיה שום אפשרות לעבוד"

אם שר האוצר משה כחלון יישם את הרפורמה בטוטו, יחול קיצוץ של קרוב ל-50 אחוזים בתקציבי איגודי הספורט. בעקבות הגזרה תתקיים מחר (שלישי) הפגנת זעקה בוועד האולימפי שקוראת "לא להחריב את הספורט הישראלי"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בימים האחרונים עלו לא מעט פוסטים ברשתות החברתיות שמנבאים מכה קשה לספורט הישראלי בעקבות תקציב המדינה שיפורסם בקרוב. מה שקורה נכון לעכשיו הוא ששר האוצר משה כחלון מתכוון ליישם את הרפורמה בטוטו, שבמסגרתה יבוטלו ההימורים על מרוצי הסוסים ובכך יפסיד הטוטו אחוז משמעותי מרווחיו. המשמעות היא שהכספים שמחלק הטוטו לאיגודי הספורט השונים יקטן משמעותית, כשההערכה הפסימית ביותר מדברת על קיצוץ של 40-45 אחוזים מהתקציב השנתי שמהווה את ההכנסה העיקרית עבור כל איגוד.

יעקב טומרקין אליפות אירופה בשחייה צילום: ניר עמוס 2015

ולחשוב שרק לא מזמן השחייה הישראלית אירחה כאן את אליפות אירופה | צילום: ניר עמוס

"הספורט יחזור עשרות שנים אחורה"

חבר הכנסת יואל רזבוזוב, ג'ודוקא אולימפי בעברו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "קיצוץ של כמעט חצי מהתמיכה בספורט יחזיר את הספורט עשרות שנים אחורה. לא נוכל לקיים פה תחרויות, פעילויות, ותרבות ספורט אמיתית אם הקיצוצים שמתכנן האוצר יצאו אל הפועל. בנוסף, התקציב במסגרתו הנוכחית יפגע בתכנית המתקנים, בתקציבי התמיכות של האיגודים, בתקציבי ההכנות האולימפיות ובכלל זהו תקציב רע לספורט".

כדי להבין יותר טוב את הגזרות הצפויות פנינו אל יו"ר איגוד השחייה סימון דוידסון. בזכות ההישגים של השחייה הישראלית, איגוד השחייה זכה בשנת 2016 לתקציב של 4.2 מיליון שקל מהטוטו ועוד 2.4 מיליון שקל ממשרד הספורט, מה שהפך אותו לגדול יותר מהתקציב של האתלטיקה הקלה ואפשר לאיגוד השחייה לבנות תכניות עתידיות שיצרו אופטימיות גדולה. "אם הקיצוץ באמת יקרה לא תהיה שום אפשרות לעבוד", אומר דוידסון ומוסיף: "נצטרך לעצור את כל התכניות, אי אפשר יהיה לקיים מסגרות, לא תהיה פעילות מיוחדת של נבחרות, כל התכניות של הבאת מאמנים מחו"ל ילכו לפח וכנראה שגם אני אתפטר".

דוידסון היה אחד האנשים שהפיצו פוסטים בפייסבוק לאן שרק אפשר לקראת הפגנה שתתקיים מחר (שלישי) ב-14:00 במשרדי הוועד האולימפי, כשביום רביעי תתקיים ישיבה של ועדת הכספים בכנסת אליה גם יגיע דוידסון יחד עם ראשי איגודים נוספים. גם יואל רזבוזוב ונציגת הספורטאים בוועד האולימפי, נטע ריבקין, קראו לכל העוסקים בספורט להגיע להפגנה שבה בעצם הספורטאים התבקשו להגיע עם ציוד הספורט שלהם ולהחזיר אותו במחאה על חוסר הנכונות של המדינה להשקיע בספורט.

חנה קנייזבה-מיננקו

כל הענפים ללא יוצא מן הכלל ייפגעו | צילום: ניר עמוס

מבחינת עסקני הספורט בישראל, זה לא משנה אם תיושם הרפורמה בטוטו או לא. הם קוראים לראש הממשלה לבטל את הקיצוץ עצמו בכספי הספורט, ואם הם לא יגיעו מהטוטו אז שיגיעו ממימון אחר. "אם ראש הממשלה יתערב לא יהיה שום קיצוץ", אומר דוידסון שקורא לכל הספורטאים, המאמנים והמנהלים להשתתף בהפגנה.

ועם זאת, דווקא בענף שדוידסון עצמו מייצג לא מורגשת התעוררות כלשהי ברשתות החברתיות לקראת ההפגנה מחר. דוידסון עצמו לא יודע לענות מי מהשחיינים יגיע להפגין ואומר בצער: "כנראה שהשחיינים לא מבינים מה זה הולך לעשות לאגודות, וכנראה שהמנהלים לא מעורבים מספיק. אנשים חיים ב'לה לה לנד' וחושבים שהכל יהיה בסדר".

יכול להיות שרוב האנשים מאמינים שדברים יסתדרו בסופו של דבר, או שהם חושבים שהקיצוץ יהיה פחות משמעותי ממה שמדברים. אבל בסופו של דבר, הספורט הישראלי ובעיקר הענפים האולימפיים החזקים שלו לא ערוכים להתמודד עם שום קיצוץ בתקציב וכמדי שנה הם דורשים העלאות – וזה למרבה הצער משהו שבכלל אי אפשר לדמיין בימים אלו. ההפגנה שהכותרת שלה היא  "לא ניתן להרוס את הספורט בישראל" תתקיים מחר (שלישי) בשעה 14:00 במשרדי הוועד האולימפי בהדר יוסף בתל אביב.

צילום עמוד הבית: dikla bassist shafrir



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג