הראשונה מתחת ל-29 דקות: שיא עולם לצ'בט בריצת 10,000 מטר

הקנייתית בת ה-24 ניפצה בכשבע שניות את השיא של לטסנבט גידיי והבטיחה את מקומה במשחקים האולימפיים. בסיום סיפרה שכלל לא תכננה לשבור את השיא: "החלטתי ללכת על זה כדי לראות איך הגוף שלי יגיב"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ביאטריס צ'בט שוברת את שיא העולם | צילום: טוויטר

היסטוריה נרשמה אמש (שבת) בעולם הריצות הארוכות, כאשר ביאטריס צ'בט הקנייתית שברה את שיא העולם בריצת 10,000 מטר לנשים והפכה לאישה הראשונה אי פעם ביורדת מגבול 29 הדקות במרחק זה.

לכתבות נוספות בנושא:
אדוה כהן שברה שיא ישראלי בינ"ל בריצת 3,000 מכשולים ומתקרבת לפריז
"לראות את השקופים": על מיזם ההתרמה שחילק כבר 4,000 נעלי ריצה
שיא ישראלי לסיון אוירבך בריצת 1,500 מטר, גם גטהון התקרב ב-10,000

צ'בט עשתה זאת במסגרת תחרות "פריפונטיין קלאסיק" של ליגת היהלום ביוג'ין, אורגון (אולם שלא במסגרת הליגה), ועצרה את השעונים על 28:54.14 דקות, שיפור ניכר של כשבע שניות לשיא הקודם שקבעה לטסנבט גידיי ב-2021 (29:01.03 דקות).

המרוץ הוגדר תחילה כניסיון לשבירת שיא העולם ל-10,000 מ' דווקא על ידי גודאף טסגיי, השיאנית בחצי המרחק. האתיופית ביקשה תחילה מהמארגנים שהאורות לצד המסלול יכתיבו את קצב שיא העולם, התחרטה בהמשך בגלל פציעה ממנה סבלה, אך שינתה את דעתה שוב בימים שלפני התחרות לאחר שהרגישה טוב יותר.

בחצי המרחק, השתיים היו בקצב הרצוי לפי האורות עם 14:31 דקות, אלא שבהמשך צ'בט פשוט זינקה קדימה, נפרדה מהאורות ומטסגיי ודהרה בהקפות האחרונות בריצת סולו עד לניצחון. טסגיי סיימה שנייה עם 29:05.92 דקות ועלתה למקום השלישי בדירוג ההיסטורי של הריצה (רק 4 נשים בהיסטוריה ירדו מגבול 30 הדקות על המסלול).

הניצחון של צ'בט גם מקנה לה מקום במדי נבחרת קניה במשחקים האולימפיים בפריז, שכן התחרות נקבעה מראש כתחרות המבחן הקנייתית. אליה תצטרף גם ליליאן קסאיט רנגרוק שקבעו 29:26.89 דקות.

צ'בט אמרה שהיא הגיעה לתחרות במטרה להעפיל לפריז, ולא כיוונה תחילה לשיא: "כשגודאף ביקשה שיא עולם, החלטתי ללכת על זה כדי לראות איך הגוף שלי יגיב", סיפרה צ'בט: "היה לי נוח לרוץ בקצב שיא העולם, ואז כשראיתי את גודאף יורדת קצת, אמרתי שאנסה לדחוף כדי לראות איך זה יילך. כשהגעתי לשתי ההקפות האחרונות, פשוט קיבלתי מוטיבציה ואמרתי לעצמי 'אני בקצב שיא עולם, אז אדחוף את ה-400 מ' האחרונים'".

זהו שיא העולם השני בו מחזיקה צ'בט בת ה-24, שמתווסף לשיא ב-5 ק"מ כביש 14:13 דקות שקבעה בברצלונה בדצמבר. יש לה גם שתי מדליות מאליפות העולם בריצת 5,000 מטר – כסף ביוג'ין 2022 וארד בבודפשט אשתקד. מה שחסר לה כמובן הוא הישג במשחקים האולימפיים, אותו תנסה לרשום בקיץ הקרוב שם מתוכננת לרוץ הן את ה-5,000 והן את ה-10,000 מטר.

מי שהחמיאה לצ'בט היא שיאנית העולם לשעבר במרחק זה, סיפאן חסן ההולנדית, שירדה כעת למקום הרביעי בכל הזמנים: "ידעתי שאישה יכולה לרוץ מתחת ל-29 דקות, ידעתי את זה כבר הרבה זמן. אני מאמינה שנשים יכולות לרוץ 28:45 דקות בעתיד".

עוד במסגרת המפגש נקבעו גם הנציגים הגברים של קניה ב-10,000, כאשר דניאל מטאייקו ניצח בזמן של 26:50.81  דקות, לאחר סיבוב אחרון של 56 שניות שנתן לו את הניצחון לפני ניקולס קיפקוריר, שרץ בשיא אישי של 26:50.94 דקות.

באחד האירועים המרתקים של היום, ניצח אלוף העולם ג'וש קר את האלוף האולימפי יקוב אינגבריגטסן בריצת המייל, כשהוא קובע שיא בריטי של 3:45:34 דקות, שיפור השיא מ-1985 של סטיב קראם. אינגבריגטסן סיים שני עם 3:45.60 דקות, לפני יארד נוגוסה האמריקאי וג'ייק ווייטמן אלוף העולם הבריטי מ-2022.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג