ההבדלים בין מסילת ריצה לטריינר אליפטי והשפעתם על הברכיים

האחד שורף יותר קלוריות בעוד השני יותר נוח למשתמש; כל המידע שצריך לפני רכישת טריינר אליפטי ומסילת ריצה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המכורים שבינינו אמנם ירוצו בכל מזג אוויר, אך ישנם לא מעט אנשים שנרתעים מגשם או שרב כבד ובזכותם מכשירי הכושר הפכו לפופולריים כל כך ותוספת חיונית לבית בשנים האחרונות; אספנו בשבילכם את ההבדלים בין מסילת ריצה לטריינר אליפטי וכיצד הם משפיעים על אחד מהאיברים הכי רגישים – הברכיים.

מדמה תנועת ריצה. אליפטיקל טריינר | צילום: Photo by ShotPot from Pexels

אילו היינו עורכים סקר קצר לבחירת המכשיר המועדף עבור הישראלים, סביר להניח שהחלק הארי היה בוחר במסילת ריצה – ודי בצדק אנחנו חייבים להודות. הם נוחים וידידותיים יותר למשתמשים שרק החלו את דרכם בעולם הריצה, וגם מי שאינו בקיא ברזי הטכנולוגיה יידע להפעיל אותם. גם בהיבט הבריאות ישנו יתרון – מסילת הריצה טובה יותר לצפיפות העצם מאשר טריינר אליפטי.

לצד היתרון, יש לדעת כי ככל שמהירות הריצה גבוהה יותר כך הלחץ על הברכיים גדול יותר – דבר שעלול להוביל לבעיות עבור אנשים הסובלים מדלקת פרקים וכו׳. נציין כי מחקרים מראים ששיפוע בשיעור של 3 אחוזים עשוי להפחית את הלחץ על הברכיים, בעוד שיפוע בשיעור גבוה יותר יבצע דווקא את הפעולה ההפוכה.

מסילת ריצה

מסילת כושר או מסילת הריצה, הידועה יותר בכינוי השגוי הליכון, היא מכשיר המשמש לאימון בהליכה או בריצה מבלי להזדקק למרחב פתוח גדול. מכשירים אלה הם ציוד מקובל בחדרי כושר באגף המכשירים האירוביים, אך מצאו את מקומם גם בגרסה ביתית קומפקטית יותר. למסילת הכושר מנוע חשמלי או גלגל תנופה, המניעים לולאה של יריעה גמישה. מסילת כושר חשמלית היא למעשה מסוע המהווה קטע של מדרכה נעה, חלקו העליון של המשטח נע אחורנית כדי לאפשר למתאמן ללכת או לרוץ במהירות נגדית השווה לו. הפעילות הגופנית שמתבצעת באמצעות מסילת הכושר היא אירובית, כלומר מפעילה תהליך הפקת אנרגיה העושה שימוש בחמצן מהאוויר על ידי נשימה מוגברת. להבדיל מהאימון במכשירי הכוח שמחזק ומעבה את השרירים, האימון במסילת הכושר משפר את כושר הסבולת לב-ריאה.

שונה מריצה בחוץ מכיוון שאינה דורשת דחיפה קדימה | צילום: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

הפעילות על המסילה מפעילה שלושה גורמי מאמץ:
מהירות – רוב המסילות מסוגלות להגיע עד למהירות 20 קמ"ש (קילומטר אחד בשלוש דקות)
שיפוע – למכשיר מערכת חשמלית המאפשרת את הרמת המשטח לשיפוע של 20% (זווית של 11.5°)
משך – לרוב מומלץ להתאמן על המכשיר עד שעה – גם תכניות האימון המתוכנתות לא עולות על שעה

מכשיר אליפטי

המכשיר האליפטי הוא מכשיר אימון אירובי, הנפוץ בחדרי כושר רבים, אשר מאפשר למתאמן לדמות תנועת ריצה על ידי הסעת דוושות הרגליים על מסלול אליפטי, ומכאן שמו. תנועה זו מחקה את מיקום הרגליים בעת ריצה, ומאפשרת טווח תנועה כמעט מלא לברכיים ולמפרקי האגן, ללא לחץ (Impact) על פרקי הקרסול, הברך, האגן ועוד. בניגוד למסילת הריצה, שעובדת רק על שרירי הרגליים, טריינר אליפטי מחזק בנוסף גם את שרירי החזה, החזה והכתפיים ואף שורף יותר קלוריות מכיוון שכמעט כל השרירים פועלים בעת ובעונה אחת. בנוסף, מחקרים מראים כי מכיוון שהרגל נעה בצורה אליפטית הדומה לעליית מדרגות ולא כמו ריצה, ניתן להגביר את המהירות מבלי לחשוש לבעיות מפרקים. ברוב הטריינרים האליפטים ניתן לבצע את הפעולה ההפוכה של הרגליים – מה שמחזק, בין היתר, את השרירים התחתונים.

נראה כי לשני מכשירי הכושר יש את היתרונות והחסרונות שלהם. אנשים שירצו לרדת במשקל סביר וסובלים מבעיות רפואיות בברכיים סביר שיעדיפו את המכשיר האליפטי, בעוד קהילת הרצים סביר שיעדיפו את מסילת הריצה בין היתר בגלל ההרגל וההתמכרות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שרון הגיב:

    תודה על הכתבות
    לצערי שטחי מידי
    לגבי מכשיר ריצה( הליכון) לא מדויק שהרץ רק מרים את הרגל, הוא צריך עדין להעביר אותה קדימה
    בנוסף הבדל מהותי הינו התנגדות מול האויר שקיימת בריצה בחוץ בניגוד להליכון

  • אמיר הגיב:

    ממש לא נכון שריצה על מסילה שונה מוטורית מריצה בשטח. הטעייה בענק. החוק הראשון של ניוטון, מישהו?

  • גיא הגיב:

    החוק השלישי של ניוטון הוא חוק הפעולה והתגובה לפיו עבור כל כוח שגוף א' מפעיל על גוף ב' קיים כוח שווה בגודלו אך הפוך בכיוונו שגוף ב' מפעיל על גוף א', ולכן אין הבדל בין ריצה למסילה. כשהמסילה נעה לאחור, הרץ חייב לדחוף קדימה כדי להישאר במקום. כדאי לכם לתקן את זה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג