נעלי הריצה הסודיות שישפרו אתכם

במאמר שפורסם באתר OUTSIDEONLINE התייחסו לשינוי בתקנון שמתייחס לשימוש בנעליים שכל אחד יכול להשיג, ושאלו למה זה לא קורה באמת?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליוד קיפצ'וגה, גיילן ראפ, לליסה דסיסה במרתון האולימפי ריו 2016
אליוד קיפצ'וגה, גיילן ראפ, לליסה דסיסה במרתון האולימפי ריו 2016

בכל שנה, כשסבב מרוצי המכוניות פורמולה 1 יוצא לדרך, אחד הדברים שמאפיינים את המרוץ הראשון הוא ההתעניינות של הנהגים במכוניות של המתחרים שלהם. חברות הענק מנצלות את הפגרה כדי להשקיע בשיפורים, והנהגים הפדנטים בודקים, גם מול מצלמות הטלוויזיה, שאף מכונית אחרת לא "משופרת מדי". אם נראה להם שכן הם מיד פועלים בנדון.

הפודיומיסטים במרתון האולימפי ב-2016 רצו אז בדגם לא מוכר | צילום: Marco Aurélio Charret Brandt

עוד כתבות בנושא 

מתי באמת אתם צריכים להחליף נעלי ריצה? 
מדוע צריך רפידות או מדרסים לנעלי הריצה? 
טיפים לרכישת נעלי ריצה 

גם באופניים שמים דגש גדול מאוד על נושא הציוד, וזה ברור וטבעי. הרי יש תקנות ברורות בנושאי משקל, גודל וכו' וכל אחת מהקבוצות צריכה לעמוד בהן. במאמר מעניין שפורסם השבוע באתר OUTSIDEONLINE.COM דנו בסוגיה מאוד מעניינת – האם זה חוקי שבכירי הרצים למרחקים ארוכים בעולם ירוצו עם דגמים שהם אבטיפוס? השאלה הזאת באה בעקבות תיקונים ותוספות לתקנון של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) שבאחד מהם נכתב: "כל נעל שבה משתמשים בתחרויות חייבת להיות נגישה לכלל הציבור".

העניין הוא שזה רחוק מלקרות. בחברת נייקי למשל הפיצו לקהל הרחב את הדגם VAPORFLY 4ִֵ% רק בסתיו 2017, אבל כבר במשחקים האולימפיים בריו בקיץ 2016, שלושת המדליסטים נעלו את האבטיפוס של הדגם הזה. באותה שנה המרתוניט הטוב בעולם, אליוד קיפצ'וגה, ניצח במרתון לונדון כשהוא נועל את האבטיפוס וכמוהו גם גיילן ראפ שניצח במבחנים האמריקאים.

ולא מדובר רק בדגם הזה ובחברה הזו. וילסון קיפסאנג ניצח במרתון טוקיו ב-2017 כשהוא נועל אבטיפוס של אדידס שהפיצו לשוק הרבה זמן אחרי, ובמרתון בוסטון 2017 ניצחה האמריקאית דס לינדן באבטיפוס ללא שם של ברוקס. גוון יורגנסן, האלופה האולימפית בטריאתלון שבחרה להתמקד בריצה לקראת טוקיו 2020, השתתפה בתחרות מסלול ל-10,000 מטרים בארצות הברית והתייחסה בקליפ ביוטיוב לנעלי הספייקס שהשתמשה בהן שהן בעצם אבטיפוס של נייקי שעדיין לא יצאו לשוק.

אז מצד אחד מדובר בסך הכל בנעליים, וברוב המקרים בנעליים שיצאו לשוק במוקדם או במאוחר. אבל מצד שני, עם הטכנולוגיות של היום, יש כאלה שרואים יתרון לא חוקי בשימוש באבטיפוס כי מי יכול לדעת עד כמה ניתן לשפר כיום נעלי ריצה? ולמה באמת שרץ אחד יוכל ליהנות מטכנולוגיה שלא נגישה לרץ האחר? על אחת כמה וכמה כשבמקביל להוצאה לשוק של אותו דגם מדובר של נייקי, התפרסם מחקר (במימון נייקי) שקבע שאותה נעל משפרת את יעילות הריצה ב-4 אחוזים.

כותב המאמר, מרטין פריץ הובר, פנה ל-IAAF כדי לבקש מהם תגובה וגם קיבל אותה ממנהל תחום ריצות הכביש בארגון שכתב לו: "זה לא מציאותי לחשוב שאנחנו יכולים לשלול שימוש במשהו שהוא עוד לא קיים. אנחנו יכולים לשלול נעליים לפי מספר וגוגל המסמרים (במקרה של נעלי ספייקס לריצה במסלול) או לפי עובי הסוליה שלהן, אבל אין לנו את האפשרות להגדיר איך אנחנו שוללים משהו שעדיין לא קיים".

לא משנה באיזו חברה, רוב הרצים הטובים בעולם משתמשים בדגמים הרבה לפני שהם מופצים | צילום מסך

לפי כותב המאמר, התשובה הזו לא לגמרי עונה על השאלה שלו, במיוחד בהסתמך על התיקון בתקנון. הוא רומז לכך שהדבר האחרון שה-IAAF ירצו להתעסק איתו, הוא להגיע למצב שבו הם ייאלצו לאסור על שימוש בנעליים מסוימות (מכל סיבה שהיא). הבעיה היא שאם זה יקרה, זה עלול לגרום למצב (תאורטי כמובן) שבו ייאלצו גם לשלול תוצאות של כל מי שרץ עם האבטיפוס במשך כשנה לפחות, וזה הרבה מאוד.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג