האם דניאלה ריף היא אשת הברזל הטובה בהיסטוריה?

היא נחשבת לאחת המהירות על המסלול במרחקים הארוכים וניצחה כמעט בכל תחרות בה הופיעה. שי קולר מנתח את הקריירה המקצוענית הענפה של דניאל ריף השוויצרית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

דניאלה ריף (Daniela Ryf) נולדה בשוויץ במאי 1987 להורים ספורטיביים. אביה היה מטפס ואימה מרתוניסטית – עד כאן העובדות היבשות. ההורים שלה דחפו אותה מגיל צעיר לעסוק בספורט. בגיל 9 הצטרפה דניאלה לחוג ריצה ושחיה לילדים ובגיל 13 כבר הצטרפה לחוג טריאתלון. היא הפכה למקצוענית ב-2007 והשתתפה פעמיים במשחקים האולימפיים של בייג'ין (סיימה במקום ה-7) ושל לונדון (סיימה במקום ה-40). ועוד עובדה חשובה, היא מתנשאת לגובה 1.75 מ' על 63 ק"ג ובעלת מוסר עבודה גבוה במיוחד.

ראיון עם דניאלה ריף 

לאחר כחמש שנים שבהן הספיקה להתחרות 54 פעמים בסבב הטריאתלון העולמי ולסיים עם מאזן יפה של 54 התחלות, 11 פודיומים ו-4 ניצחונות ולאחר האולימפיאדה בלונדון 2012 מחליטה דניאלה לעלות במרחק בעצת מאמנה ברט סטון ומאז שומרת על מאזן מדהים שכולל: אלופת עולם בחצי איש ברזל בשנים: 2014, 2015, 2017 ו-2018.
ואלופת עולם באיש ברזל מלא בשנים 2015-2018.

לוקחת את הכתר המשולש בחצי מרחק

ריף, 32, היא היחידה אי פעם בקרב הנשים או הגברים שהצליחה לנצח את הכתר המשולש של חצי המרחק ב-2015 כשניצחה את: אליפות העולם בחצי איש ברזל, צ'לנג דובאי למרחק חצי איש ברזל וחצי איש ברזל בחריין. ניצחונות אלו העניקו לה את הצ'ק הגדול ביותר בתחום הטריאתלון: מיליון דולר וזאת מעבר לפרסים על הניצחונות בתחרויות עצמן. מאז 2016 כשהיא לא סיימה את התחרות באיש הברזל בפרנקפורט היא לא הפסידה בשום איש ברזל ולמעשה ההפסד היחיד שלה למרחק איש ברזל (בתחרויות שהיא סיימה) הוא למירנדה קרפרי באליפות העולם הראשונה שלה בקונה 2014 (עוד על זה בהמשך).

יחד עם פאולה ניובי פרייזר הן הנשים היחידות שהצליחו לנצח בקונה 4 שנים ברציפות (וולינגטון מחזיקה ב-4 ניצחונות לא רצופים). אם תצליח לנצח גם השנה היא תצטרף למארק אלן כאדם היחיד שהצליח לנצח בקונה 5 פעמים ברצף. בראש טבלת הניצחונות נמצאת כרגע פאולה ניובי פרייזר עם 8 ניצחונות, אחריה נטשה בדמן (שוויצרית והדמות לחיקוי עבור דניאלה הצעירה) עם 6 ואז דניאלה וקריסי וולינגטון עם 4 ניצחונות.

דניאלה ריף מנצחת בטריאתלון למרחק ספרינט בלוזאן | צילום: Fanny Schertzer

אחרי שב-2013 התחילה ריף להתנסות במרחקי חצי איש ברזל ביולי 2014 ברט סטון המאמן שלה אמר לה שהוא רוצה שהיא תעשה איש ברזל מלא ושהוא חושב שהיא מתאימה למרחקים הארוכים יותר מאשר למרחקים הקצרים והבינוניים. ריף לא הרגישה מוכנה וביקשה לחכות עוד קצת עם הקפיצה במרחק. המאמן הודיע לה שאם היא לא מתכוונת להתחרות במרחקים הארוכים הוא מרגיש שהוא מבזבז איתה את זמנו, אבל שהוא מוכן להתפשר. הפשרה היתה שהיא תתחרה במרחק אולימפי (ללא דרפטינג) כפי שהיא ביקשה ויום אחר כך תעשה את האיש ברזל. דניאלה מנצחת במרחק האולימפי וברט רואה שהיא עדיין חוששת מהמרחק המלא ומציע לה לסיים את השחייה והרכיבה ולהתחיל את הריצה ואז להחליט אם להמשיך או לעצור לפי איך שתרגיש. להפתעתה של דניאלה היא יורדת מהרכיבה הראשונה שלה באיש ברזל מלא במקום הראשון וממשיכה לנצח בתחרות כשעל הדרך היא מביסה את גיבורת הילדות שלה נטשה בדמן בכרבע שעה.

ניצחון באליפות אירופה

כדי להשלים סיפור מדהים, שבועיים אחר כך היא מנצחת באליפות אירופה בחצי איש ברזל והמאמן סטון מודיע לה שהיא מוכנה לאליפות העולם בקונה הוואי. מכיוון שהיו חסרות לה נקודות כדי להתחרות בקונה היא משלימה ניצחון באיש ברזל המלא בקופנהגן שבועיים אחר כך וזוכה בכרטיס לקונה. היא מנצחת בפעם הראשונה באליפות העולם בחצי איש ברזל. בתוך כחודש וחצי מנצחת ריף בשני חצאי איש ברזל ושתי תחרויות איש ברזל מלאות.

למרות הספקות שלה דניאלה מגלה שגם בקונה בתחרות שלה מול נשות הברזל הטובות העולם היא יורדת מהרכיבה כשהיא מובילה את התחרות ועם 14 וחצי דקות יתרון על מירנדה קרפרי האלופה המכהנת בשנתיים האחרונות (המחזיקה גם בניצחון מ-2010, פעמיים מקום השני לקריסי וולינגטון האגדית וגם במקום השלישי ב 2012). בשלב הזה דניאלה עדיין מתנסה במרחק המלא ועושה ניסיונות בתזונה ומסיימת במקום השני עם עם מרתון של 3:07.

בגיל 13 הצטרפה לחוג טריאתלון | צילום: Jürgen Matern / Wikimedia Commons

קרפרי מצליחה לעקוף אותה כ-3 ק"מ לסיום המרתון ולנצח תוך כדי שהיא שוברת את שיא המסלול בריצה 2:50:26 – שיא שמחזיק עד היום). לטענת דניאלה זאת אחת התחרויות שהיא הכי גאה בהן ושהיא נתנה בה הכל. זאת התחרות שעזרה לה להבין מה נדרש כדי לנצח בהוואי. כשריף מבינה שכדי לנצח היא חייבת לשפר את הריצה היא עובדת על זה קשה מאוד כשב-2015 רואים גם ירידה באחוזי השומן.

מאז 2014 הריצות שלה השתפרו פלאים:
2015- הריצה ה 3 הכי מהירה (כשההפרש מהראשונה הוא 12 שניות בלבד)
2016 – הריצה המהירה ביותר
2017-הריצה המהירה ביותר
2018- הריצה השנייה הכי מהירה כשהיא מסיימת 10 דק' לפני לוסי צ'ארלס שבמקום השני

כדי לבסס את הדומיננטיות שלה ב-2018 ריף ניצחה כמה ניצחונות מדהימים בדרך, כשבאליפות אירופה בפרנקפורט 2018 היא מנצחת בכמעט חצי שעה את שרה טרו שבמקום השני, תוך כדי שהיא שוברת את שיא המסלול ברכיבה למרות שהרכיבה בשנה זאת הוארכה בכ-5 ק"מ (הרכיבה יצאה 185 ק"מ) לעומת שנים קודמות. ריף רוכבת 4:40:55 (הרכיבה ה-9 הכי מהירה על המסלול באותו היום כולל הגברים) ומסיימת בתוצאה 8:38:44 שע' שהיתה ממקמת אותה במקום ה-7 הכללי בין הגברים באותו היום. הרכיבה השנייה באותו היום אחרי ריף שייכת לשרה קראולי (רוכבת טובה בפני עצמה) שרכבה 5:05, 25 דק' איטי מדניאלה.

באוגוסט 2018, כחודשיים לפני קונה, מחליטה ריף לבדוק את עצמה מול מירנדה קרפרי (ריני), אחת המועמדות לניצחון בקונה ומצטרפת אליה בתחרות חצי איש ברזל קטנה בפולין. דניאלה מנצחת שם עם התוצאה המהירה אי פעם לתחרות רשמית של חצי איש ברזל ב 3:57:47 (הלה פרדריקסון מדנמרק מחזיקה בתוצאה של 3:55 מ-2014 בתחרות של צ'אלנג למרחק חצי איש ברזל) כשהיא מנצחת את ריני שבמקום השני בכ 23 דק'.

ריף הפסידה למירנדה קרפרי באליפות העולם בהוואי | צילום: Wibramuc, מירנדה קרפרי באליפות העולם בהוואי 2014

בספטמבר 2018 היא מתייצבת לאליפות העולם בחצי איש ברזל בדרום אפריקה. התחרות מתקדמת בדיוק לפי מה שכולם ציפו כשלוסי צ'ארלס מובילה בשחייה ודניאלה תופסת אותה במהלך הרכיבה. משם לוסי צ'ארלס שומרת על דניאלה בטווח ראיה עד הירידה לריצה כשהיא נותנת לדניאלה להכתיב את עצימות הרכיבה. בריצה דניאלה בורחת לה עם הריצה השניה הכי מהירה בתחרות: 1:16:59 ומסיימת כמעט 4 דק' לפניה.

פציעה ממדוזה באליפות העולם

חודש וקצת אחר כך מגיעה אליפות העולם בהוואי, התחרות הכי חשובה בסבב איש הברזל בעולם. במהלך החימום נעקצת דניאלה על ידי מדוזה מה שגורם לה קושי להזיז את הידיים בשחייה. בגלל הפציעה דניאלה מסיימת את השחייה כ-9 דק' אחרי לוסי צ'ארלס עם שחייה איטית במיוחד עבורה. אחרי חילוף איטי וכואב כשריף חושבת שהתחרות ורצף הניצחונות שלה בקונה נגמרו ועם מחשבות פרישה מהתחרות היא מתחילה את הרכיבה. בשילוב של נחישות ומזג אוויר מעולה מסיימת דניאלה את הרכיבה ב-4:26 שעות (בשנים מסויימות תוצאה כזאת הייתה טובה יותר גם משל כל הגברים) כשהיא שוברת את שיא המסלול ברכיבה של קארין טוריג (גם היא שווצרית ורוכבת נג"ש מקצוענית בעברה שזכתה במדליות ארד אולימפיות ברכיבת נג"ש בביג'ין 2008 ובאתונה 2004) בכ-18 דק'. משם ממשיכה ריף ליום חלומי שבו היא שוברת את שיא המסלול של עצמה בכ-20 דק' ומסיימת ב-8:26:18 והתוצאה הכי מהירה אי פעם לאישה בתחרות רשמית של איש ברזל.

העצמה שלה ברכיבה

כמי שגדלה בסבב הטריאתלון העולמי, ריף שחיינית טובה שבדרך כלל יוצאת בדבוקה הראשונה אבל החוזקה הגדולה שלה זה ברכיבה. כדי להבין כמה חזקה ריף ברכיבה נשווה אותה לגברים בקונה 2016. דניאלה סיימה את הרכיבה עם 3.81 וואט לקילו. יאן פרודנו שניצח באותה השנה סיים עם 3.64 וואט לקילו וסבסטיאן קינלה שסיים שני כללי ועם הרכיבה השנייה הכי מהירה בגברים (50 שניות מהזמן רכיבה המהיר ביותר) סיים עם 3.87 וואט לקילו.

דניאלה ריף טריאתלטית ואשת ברזל שוויצרית

המדוזה גרמה לה לפציעה. דניאלה ריף | צילום: Martinp1

בסך הכל מצאתי להכנת התחקיר על כתבה 24 תוצאות של דניאלה במרחק חצי איש ברזל שמתוכן היא הפסידה בסך הכל 5 תחרויות כש-3 מהן ב-2013 השנה הראשונה שהיא מתחרה במרחק. למעשה, מאז ספטמבר 2013 היא הפסידה במרחק הזה רק פעמיים. פעם אחת ב 2016 באליפות העולם בחצי איש ברזל ופעם אחת בחצי איש ברזל בבחריין בנובמבר 2017 שהיה ההפסד האחרון של דניאלה בכל המרחקים.

ריף מחזיקה כבר ב-13 תוצאות איש ברזל מתחת ל-9 שעות ונראה שהדבר היחיד שדניאלה עדיין לא השיגה בקריירת המרחקים הארוכים שלה, זה את התוצאה המהירה ביותר למרחק איש ברזל שמוחזקת על ידי קריסי וולינגטון והיא 8:18:13 מצ'אלנג רוט 2011. בניסיון לשפר את השיא סיימה ריף ב-2016 ברוט ב 8:22:04 ושבוע אחר כך ניצחה באיש ברזל בציריך בתוצאה של 8:51 ומנצחת את המקום השני בחצי שעה. דניאלה היא כנראה האישה הראשונה שמצליחה לעשות 2 ניצחונות באיש ברזל מתחת ל 9 שעות בתוך שבוע.

כשדניאלה כל כך דומיננטית היא הופכת למטרה לשאר הבנות שרוצות לבדוק את היכולות של עצמן. באיש ברזל בטקסס השנה ג'וסלין מקאולי הגיעה לתחרות בכושר שיא רק כדי לבדוק את עצמה מול ריף ולדעת מה היא עדיין צריכה לשפר כדי שיהיה לה סיכוי לנצח בקונה. היא יצאה 6 שניות אחרי דניאלה מהמים ונצמדה אליה בתחילת הרכיבה. כל הרכיבה היא שמרה על מרחק חוקי מאחורי דניאלה כשהיא שומרת עליה בטווח ראיה והצליחה לברוח לה בעזרת חילוף מהיר אחרי הרכיבה. פעם ראשונה מזה שנים שדניאלה מוצאת את עצמה רודפת אחרי מתחרה אחרת במהלך המרתון. לדעתי גם דניאלה הופתעה מהרמה של ג'וסלין אבל שוב דניאלה מוכיחה שהיא באמת מהגדולות ביותר ועוקפת את ג'וסלין בקילומטרים האחרונים של המרתון ומנצחת עם המרתון המהיר ביותר בין הנשים. כיום דניאלה מציבה סטנדרט שכל מי שרוצה להיות מועמדת לנצח בקונה צריכה לעמוד בו.

דניאלה רשומה לאיש ברזל באוסטריה ביולי אבל המבחנים הגדולים שלה באמת יגיעו בחודשים אחר כך. היא מתכננת לנסות ולהגן על התארים שלה באליפות העולם בחצי איש ברזל בניס צרפת בספטמבר וכ 5 שבועות אח"כ לנסות ולזכות באליפות העולם החמישית שלה באיש ברזל המלא בהוואי. ניס מתוכנן להיות מסלול רכיבה קשה שעשוי לשחק לטובתה של דניאלה כרוכבת חזקה במיוחד.

אין לדניאלה נטייה לפציעות והיא מצליחה לנצח גם בתחרויות פחות טובות שלה. זאת תכונה שמאפיינת את הטובים ביותר. כמה ניצחונות היא תוכל להמשיך ולצבור? האם היא תצליח גם לשפר את התוצאה של קריסי וולינגטון ולקבוע את התוצאה המהירה ביותר למרחק איש ברזל? בהרבה מקרים כשמישהו קובע זמן מהיר במיוחד אחרים מבינים שזה אפשרי ופתאום רואים עוד ועוד אנשים שמצליחים להגיע לזמנים דומים. כשאנחנו רואים שיאים שממשיכים להישבר נראה שהרף רק ממשיך לעלות.

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר כישרונות שעולים במרחק אחרי קריירה מוצלחת בסבב הטריאתלון העולמי וכנראה שהנטייה הזאת רק תלך ותתחזק בשנים הקרובות. יש כמה נשים מוכשרות שנראות עם פוטנציאל גבוה במיוחד אבל כרגע דניאלה היא עדיין רמה בפני עצמה. דניאלה כבר כמעט שנתיים ללא הפסד בשני המרחקים (חצי ומלא) וכבר כיום ההישגים שלה מדהימים. יהיה מעניין לראות איך יתאימו את עצמן שאר הנשים לדומיננטיות של דניאלה ואיך הדינמיקה של התחרויות תשתנה בגלל זה.

להרשמה לישראמן לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג