האם אנסטסיה גורבנקו היא הכישרון הכי גדול שצמח בשחייה הישראלית?

אחרי שסגרה את העונה הקודמת כאלופה אולימפית לנוער, השחיינית בת 15 פתחה את 2019 עם 6 שיאים ישראלים בוגרות ב-4 משחים וזה רק בתקופת ההכנה. למה היא באמת מסוגלת?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אנסטסיה גורבנקו עם מדליית הזהב מהמשחקים האולימפיים לנוער
אנסטסיה גורבנקו עם מדליית הזהב מהמשחקים האולימפיים לנוער

מי שביקר בתחרויות השחייה הגדולות בישראל בשנתיים האחרונות לא יכול היה להתעלם מהשם אנסטסיה גורבנקו. עוד לפני שמלאו לה 14 נדמה היה שהיא נמצאת בכל מקום לאורך תחרויות של מספר ימים, מנפצת בקצב מטורף שיאי גילאים חדשים ומיתולוגיים, ובסופו של דבר סוללת את דרכה לצמרת של השחייה הישראלית בגיל צעיר מאוד.

ילדה זהב. אנסטסיה גורבנקו | צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל

עוד כתבות בנושא 
גורבנקו שברה את השיא הישראלי ב-200 חזה בקליפורניה
צפו באנסטסיה גורבנקו שוברת את השיא הישראלי ב-100 גב
מדליית זהב לגורבנקו במשחקים האולימפיים לנוער

היום היא בת 15 ו-9 חודשים, ואם מסתכלים על כל מה שעשתה בשנה האחרונה מקבלים את כל הפנטזיות של המאמנים שלה ואולי אפילו יותר. בשנה זו היא הוסיפה את שמה לטבלת שיאי ישראל לבוגרות בארבעה משחים שונים, זכתה במדליית הזהב במשחקי הנוער האולימפיים, עשתה את טבילת האש באליפות אירופה לבוגרים עוד לפני גיל 15, והפכה לשם החם בנבחרת השחייה הישראלית לקראת שתי המשימות הגדולות שלה: אליפות העולם 2019 והמשחקים האולימפיים טוקיו 2020.

דווקא כשהמאמן הלאומי לוקה גברילו התבקש להתייחס לפני מספר חודשים ליכולת של גורבנקו בראיון לשוונג הוא אמר שזה לא הזמן להלחיץ אותה, שהיא לא זו שצריכה "להציל" את המדינה כרגע ושמבחינתו בגילה היא צריכה לבצע את כל הטעויות האפשריות כדי ללמוד מהן. אבל מאז היא המשיכה להתקדם בקצב מטורף ורק ב-2019 היא שברה 6 שיאים ישראלים בארבעה משחים ובשלוש תחרויות שונות שהן לא תחרויות מטרה, כלומר לא מגיעים אליהן בשיא הפיק.

חשוב לציין שגורבנקו בניגוד לשאר שחייני הנבחרת נמצאת כרגע בקו עלייה רצוף בגלל גילה הצעיר וזה כנראה מה שמאפשר לה לשבור שיאים ישראלים ואישיים בקצב כל כך גבוה, מצד שני – אם זה מה שהיא הצליחה לעשות עד עכשיו, מה היא תוכל לעשות באליפות העולם שתתקיים בסוף יולי בדרום קוריאה?

סיכום שיאים 

נתחיל במשחה שכרגע מסתמן כחזק ביותר של גורבנקו והוא 200 מעורב אישי. באוקטובר 2018 גורבנקו עשתה היסטוריה כשזכתה במדליית הזהב במשחקים האולימפיים לנוער בבואנוס איירס ואז היא גם הצליחה לשבור לראשונה שיא ישראלי לבוגרות עם 2:12.88 דק'. במארס 2019 היא קיצצה 34 מאיות מהשיא הזה בתחרות במארסיי וכך קבעה את הקריטריון הבינלאומי למשחקי טוקיו 2020. בסוף השבוע האחרון היא ניצחה בתחרות בקליפורניה ושיפרה שוב את השיא ל-2:11.98 דק'. זו תוצאה שהיתה מספיקה למדליית הזהב גם באליפות העולם לנוער שהתקיימה ב-2017 וגם לעלייה לחצי הגמר באליפות העולם הקודמת לבוגרים שהתקיימה באותה שנה.

שיא העולם לנערות עד גיל 18 במשחה הזה הוא 2:09.98 דק', אמנם שתי שניות זה הרבה זמן בשחייה אבל פחות במונחים של נערה מתגברת בקו עלייה רציף. וחוץ מזה, לגורבנקו יש יותר משנתיים כדי לנסות ולשחות מהר יותר מהשיא הזה. בכל מקרה, אם כבר בקיץ הנוכחי גורבנקו תצליח לקצץ עוד כמה עשיריות מהשיא הזה, צפויה לנו אליפות עולם מאוד מעניינת.

בתחילת חודש מארס גורבנקו שברה את השיא הישראלי ב-100 גב שהיה שייך לאנדראה מורז וקבעה 1:01.32 דק'. לאחר מכן במארסיי היא שוב שברה את השיא הזה עם 1:01.03 דק'. אפשר להעריך שתוצאה מהירה בחצי שנייה תוכל להעלות אותה לחצי הגמר של אליפות העולם גם במשחה זה, אם תבחר להתחרות בו.

על הדרך גורבנקו שברה גם את השיא הישראלי ב-400 מעורב אישי כשקבעה 4:47.58 דק', זמן מהיר בכמעט שתי שניות מהשיא הקודם של לאה פולונסקי אבל עדיין רחוק מרמה עולמית גבוהה. את השיא הישראלי האחרון שלה היא קבעה ביום הנעילה של התחרות בקליפורניה וזה היה במשחה 200 חזה. כאן גורבנקו שחתה בזמן של 2:28.78 דק' ושיפרה ב-25 מאיות שיא בן 10 שנים שהיה שייך ליוליה בנך.

לא מוקדם מדי? 

התופעה של ילדות פלא היא לא חדשה בשחייה העולמית ולא חסרות כאלו. בגילה של גורבנקו, קייטי לדקי זכתה במדליית זהב אולימפית ב-800 מטר חופשי, מיסי פרנקלין חזרה מאליפות העולם לבוגרות עם 5 מדליות, רוטה מיילוטיטה היתה אלופה אולימפית ב-100 חזה ואפשר להמשיך בלי סוף עם שמות של שחייניות שהיו כוכבות גדולות בגיל הזה מפני אולכסיאק ועד פרנצ'סקה ואן אלמסיק.

מצד שני היו לא מעט מקרים של התקדמות מטאורית בגיל צעיר ולאחר מכן עצירה. מיילוטיטה פרשה לאחרונה רק בגיל 22, גם מיסי פרנקלין כבר לא שוחה ואם מסתכלים על ההיסטוריה של השחייה הישראלית – מי שנחשבה לשחיינית הכי מבטיחה כשהייתה בת 15 עד שהכרנו את גורבנקו היתה ורד בורוכובסקי. בגיל 15 היא כבר היתה סגנית אלופת אירופה לנוער ב-100 פרפר ובגיל 16 השתתפה במשחקים האולימפיים סידני 2000. בגיל 17 היא רשמה את ההישג הכי גדול שלה כשסיימה שביעית באליפות העולם במשחה ה-100 פרפר, אבל בסופו של דבר היא פרשה משחייה קצת אחרי גיל 20.

מבחינת מאמן הנבחרת, מותר לה לעשות עכשיו את כל הטעויות האפשריות. אנסטסיה גורבנקו | צילום מסך

זו כנראה הסיבה שהרבה מאמנים כולל לוקה גברילו בוחרים שלא להלחיץ כישרונות בגיל כל כך צעיר, רק שבמקרה של גורבנקו קשה מאוד להתעלם – לא רק מהיכולות המרשימות שלה אלא גם מהתפקוד שלה בתחרויות ולא פחות מזה מהנתונים הפיזיים שלה. כבר היום היא מתנשאת לגובה של כ-1.80 מ' ואלו נתונים שקשה מאוד למצוא אצל שחיינים ישראלים.

מה שבטוח הוא שקיץ 2019 יהיה מעניין מאוד בגזרת אנסטסיה גורבנקו, שבזכות ההישגים שלה רק בשנה האחרונה, כל תחרות שבה היא משתתפת הופכת למוקד עניין עצום אצל כל מי שמתעניין בשחייה הישראלית, ואולי בקרוב גם אצל כאלה שבזכותה יתחילו להתעניין.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג