כיצד מתמודדים עם כאבים בעמוד השדרה?

לפי הסטטיסטיקה, רוב האנשים סובלים מכאבים כאלה במוקדם או במאוחר ובמקרים רבים יזדקקו לטיפול מתאים. מי נמצא בקבוצת הסיכון ומה צריך לעשות?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כאבים במערכת שלד-שריר שכיחים במיוחד בקרב בני האדם וקצרה היריעה מלפרט את כולם. השנים האחרונות מאופיינות בעלייה רבה במודעות לכאבים הללו, כולל התייחסות רחבה במרפאות כאב אשר מצויות במרבית בתי החולים הקיימים בישראל.

בשנים האחרונות יש עלייה במספר הפגיעות במערכת שלד-שריר. צילומים | thinkstock

בשנים האחרונות יש עלייה במספר הפגיעות במערכת שלד-שריר. צילומים | thinkstock

כאבים מסוג זה פוגעים באיכות חייו של האדם, במידת תפקודו, ביכולת הספורטיבית שלו ועוד. בהתאם לכך האבחנה והטיפול חייבים להיעשות בהקדם על ידי מומחה על מנת שהפציעה, אם קיימת, לא תהייה כרונית ותלווה את האדם חודשים רבים ואף – שנים.
מבנה עמוד השדרה כולל 33 חוליות (צוואר, חזה ומותן) אשר ביניהן דיסקים בין חולייתיים שתפקידם בלימת זעזועים ושיפור תנועתיות בין החוליות. מבנה עמוד השדרה כולל עקומות המאפשרות בלימת זעזועים וחלוקת עומסים המפחיתה לחצים על כל אחד מהגבהים.
שימוש לא מושכל בגופנו במהלך החיים בהחלט קשור לכאבי גב מסוגים שונים. כאבים יכולים להופיע באזור הגב התחתון, העליון או בשניהם יחד. גם ישיבה ממושכת עם ארגונומיה לקויה (סביבת העבודה) קשורה לבעיות מסוגים שונים, לרבות כאבי גב. ישיבה ממושכת וחוסר פעילות היא בעיה גדולה של המאה הנוכחית וזאת, בין השאר, בשל התפתחות הטכנולוגיה אשר מפחיתה את הצורך מלבצע פעילות פיזית מכל סוג. בד בבד מספר העבודות שיש צורך בהן בפעילות פיזית הולך וקטן בהדרגה ולכך השלכות שליליות על משתנים רבים, לרבות מצב בריאותי.
על פי הסטטיסטיקה לפחות 80% מבני האדם יחוו כאבים בעמוד השדרה על כל חלקיו. חלק מהכאבים הללו יעברו מעצמם אך החלק האחר, ככל הנראה, יצריך טיפול מתאים. חשוב לדעת שעמוד השדרה בכלל ועמוד השדרה הצווארי בפרט כולל מבנים רבים כגון: חוליות, גידים, רצועות, דיסקים ועוד ולכן ייתכן שתהיה בעיה מסוימת שתשפיע על כל תפקוד המערכת הסבוכה המצריכה תיאום מיוחד במינו על מנת לפעול בצורה יעילה.

כל שינוי במנח עמוד השדרה יביא להרעה במצבנו

כל שינוי במנח עמוד השדרה יביא לנזק

עמוד השדרה בכלל צריך להיות במנח ניטרלי ותקין. כל שינוי במנח זה יביא להרעה מצטברת במצב הגופני גם אם לא חשים בכאב. למשל, ייתכן שלאדם מסוים יש יציבה לקויה המאופיינת בהיפרלורדוזיס צווארי (קער צווארי מוגדל) אך למרות שאינו חש בכאבים ביום יום הוא מוגבל מבחינה תנועתית באופן ממשי. אי לכך, נציין שהן קער או קמר בעמוד השדרה על כל חלקיו צריך להיות בגבולות הנורמה: לא יותר ולא פחות. דוגמה טובה לכך הינה בעיית יציבה ושמה גב שטוח ( flat back ). מדובר במנח לא תקין ולא מדויק של עמוד השדרה. קרי, הוא אינו אמור להיות שטוח. חוסר יציבות של עמוד השדרה בעקבות גנטיקה או פגיעה, לרבות עמוד השדרה הצווארי, יביא להעלאת העומס המופעל עליו, רגישות, אי נוחות, מוגבלות תנועתית, כאב ועוד. עם זאת, לא כולם חשופים באותה מידה לבעיות בעמוד השדרה מכיוון שהדבר קשור במצב נפשי, פיזי-גופני, סוג העיסוק בכלל ועיסוק בפעילות גופנית – בפרט, גיל ועוד.

סבל, פועל בניין, פקידה המקלידה שעות רבות על מחשב, צבעי, נגן כינור, גנן, פקח טיסה , מהווים רק רשימה חלקית של אנשי מקצוע שעשויים לסבול מבעיות צוואריות. מדובר, במקרים רבים, בשנים של עבודה במנח גוף מסוים תוך הפעלה חוזרת של מערכת שלד-שריר מה שמעלה את העומס באופן משמעותי במיוחד אם לא נעשה תכנון ובנייה נכונה יותר של סביבת העבודה באשר היא.

עוד כתבות בנושא: 
כיצד אפשר לטפל בלקויות יציבה? 
למה ספורטאים אולימפיים מאריכים ימים? 

דוגמא לכך היא טייסים אשר עלולים לסבול מבעיות צוואריות. מנח עמוד השדרה הצווארי אצלם אינו שגרתי ובנוסף ישנו לחץ תמידי בסוג העבודה. זה נבדק במחקר אשר התפרסם ב- 2014 ובדק את מנח הצוואר, החוזק והגמישות בקרב טייסים עם וללא היסטוריה של כאבי צוואר.

מנח עמוד שגרה לא שגרתי והרבה לחץ. טייס קרב

מנח עמוד שגרה לא שגרתי והרבה לחץ. טייס קרב

כאבי הצוואר נפוצים בקרב טייסי מסוקים ונראים בעיקר אצל טייסים מבוגרים יותר שצברו שעות טיסה רבות .עם זאת, תכונות של מערכת השריר שלד ושל המערכת הנוירומוסקולריות שניתנות לשינוי, כמו מנת הצוואר, החוזק, הגמישות והיציבה, עשויות להשפיע על הישנות כאבי הצוואר אצל טייסי מסוקי קרב. במחקר השתתפו 27 טייסי מסוקי קרב צבאיים שסבלו מכאבי צוואר בשנה האחרונה וקבוצת ביקורת של 27 טייסים בגיל זהה ללא כאבים. כל הטייסים צברו לפחות 100 שעות טיסה בשנה החולפת והיו כשירים לאימונים ולטיסות סדירות.
הטייסים עברו סדרת בדיקות – מנח הצוואר, חוזק הצוואר ועמוד השדרה, טווח התנועה של הצוואר, יציבה של הראש והכתפיים. נמצא כי אצל קבוצת הניסוי, של הטייסים שחוו כאב, היה הרבה פחות טווח תנועה ברוטציית הצוואר בהשוואה לקבוצת הביקורת. לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בנוגע לשאר המדדים. על פי הממצאים, אנשים שחווים כאבי צוואר נמצאים בסיכון מסוים בעת הפעלת מסוקי הקרב, שכן טווח התנועה הצווארי שלהם קטן יותר מהנורמה.

עם זאת ולסיכום, המעודד הוא ששינוי במקרים רבים של סביבת העבודה או אף שינוי העיסוק עצמו בשילוב פעילות גופנית מתאימה ישנו ויקדמו את מצבנו הגופני.


ד"ר איתי זיו | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב

אביחי סורוקה | פיזיותרפיסט מטפל בפגיעות ספורט, שריר ושלד



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג