האם הגליל הקשיח יטפל לכם ב-ITB?

ITBS היא אחת הפציעות הנפוצות והיותר מטרידות בקרב הרצים למרחקים ארוכים. השיטה המקובלת והכואבת לטיפול בה היתה תמיד עבודה עם גליל ספוג קשיח, אבל האם זה שווה את הכאב?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ג'ודי הורוויץ פיזיותרפיסטית
ג'ודי הורוויץ פיזיותרפיסטית

מאז המאמר האחרון שלי על תסמונת הרצועה האיליו-טיביאלית (ITB Syndrome) שנכתב לפני כמה שנים, המידע אודות התסמונת והטיפול בה התעדכן. אחד מאמצעי הטיפול הפופולריים לסובלים מתסמונת ITB הוא גליל הספוג הקשיח (ראו תמונה) או כפי שהוא מכונה בעולם הפיזיותרפיה – "הגליל".

ג'ודי הורוויץ פיזיותרפיסטית עם גליל

זה כואב, גם כשלא סובלים מתסמיני ITB | צילום: באדיבות ג'ודי הורוויץ

אופן הטיפול הוא שימוש במשקל הגוף של המטופל כדי "לעסות" את רצועת ה-ITB, תוך כדי גלגול כף הרגל מעלה ומטה על גליל ספוג קשיח. אם אי פעם ניסיתם את זה בעצמכם או אפילו רק ראיתם מישהו אחר עושה את זה, אתם יודעים שזה כואב. מאוד. גם לאנשים שלא סובלים מתסמיני ITB. 

עוד כתבות בנושא 

מהו לדעתכם השריר החשוב ביותר בזמן ריצה?
10 כללים להתמודדות עם כאבים בזמן ריצה 
10 טיפים למניעת פציעות במהלך ריצה 

אז האם זה שווה את זה? מהם היתרונות? כדי לענות על השאלות האלה חשוב תחילה להבין מהי הרצועה האיליו-טיביאלית (Iliotibial Band) ומה מאפיין את הפגיעה בה.

מהי ה-ITB?

ה-ITB הינה רקמת חיבור (fasia). היא אינה שריר, אין לה יכולת התכווצות ו/או מתיחה. לעומת זאת, היא כן מושפעת מהשרירים שמתחברים אליה בחלקה העליון: טנסור פשיה לאטה (tensor fascia lata) וגלוטאוס מדיוס (gluteus medius). ה-ITB מסתיימת אחרי ה- lateral condyle (בליטה גרמית) של עצם הירך (femur), כשהיא מתחברת לעצם השוק (tibia).

על מנת להגן על הרצועה מפני חיכוך בקונדיל הלטרלי של עצם הירך, קיימים "בורסה" (מעין שק מרפד עם נוזל) וכרית שומן בין הרצועה לעצם.

בעיה של חיכוך או דחיסה?

במשך שנים, נהוג היה לחשוב ש-ITBS הנה תסמונת הנובעת מחיכוך. רבים חשבו כי התנועה הרפטטיבית של כיפוף ויישור הברך בזמן ריצה גורמת לשפשוף הרצועה בקונדיל של עצם הירך, שהביא לכאב ודלקת. מחקרים חדשים מראים כי ITBS עשויה להיות תוצאה של דחיסה (compression), ולא של חיכוך. לטענת החוקרים, כשהרצועה "נדחסת" על גבי הבורסה או כרית השומן שאמורה למנוע ממנה להתחכך בעצם, מתחיל תהליך דלקתי באזור.

צילום: thinkstock

אז איך אפשר להקל על הכאבים האלה? | צילום: thinkstock

דחיסה נגרמת לרוב על ידי עלייה במתח הרצועה. אבל כפי שצוין קודם, רצועת ה-ITB לא בנויה מחלקים שיכולים להתכווץ ועל כן המתיחה לא מתרחשת בה. למעשה הדחיסה תתרחש כאשר חל שינוי בנקודות האחיזה של הרצועה.

להתגלגל או לא להתגלגל

אם תסמונת ITB היא אכן תופעה הנגרמת מדחיסה, הרי ששימוש בגליל כדי "לעסות" את האזור רק יוביל לדחיסה מוגברת וכאב בבורסה וכרית השומן.

בנוסף, הרצועה מאוד רגישה (ורגישה עוד יותר בזמן פציעה) והחמרה בכאב רק תגביר את דפוס הכאב הנוצר במערכת העצבים – מעגל הכאב הזה הוא בדיוק מה שאנחנו מנסים לשנות כשמטפלים בתסמונת.

אז מה אפשר לעשות?

הטיפול ב-ITBS צריך לכלול 3 מרכיבים חשובים:

  • טיפול בתסמינים.
  • תיקון טעויות בצורת האימון: הבעיה לרוב נובעת מ-”Overload” – עלייה מהירה מדי בעומס הריצה.
  • תיקון חוסר איזון שרירי או הפרעות ביומכניות.

ניתן לטפל בתסמיני ITBS בעזרת תרופות נוגדות דלקות, שחרור מבני רקמה רכה העשויים לתרום לבעיה, טייפינג להפחתת כאב ומגוון טכניקות נוספות. החלק החשוב והמורכב ביותר בטיפול נעשה על ידי התייחסות לשורש הבעיה (חוסר איזון שרירי או הפרעות ביומכניות), אך לשם כך נצטרך להקדיש כתבה שלמה להפרעות ביומכניות – המשיכו לעקוב אחר העמוד.


ג'ודי הורוויץ | פיזיותרפיסטית מוסמכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ענת - פיזיו' הגיב:

    gluteus maximus מתחבר אליו ולא ה gluteus medius

  • ניר הגיב:

    מאז פציעת ITB לםני שנתיים אני משתמש בדיקות עם גליל ספוג, לא מבין על איזה כאבים אתם מדברים!!!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג