בראשון הקרוב: חגיגה של מרתון בולנסיה

העיר הספרדית שהפכה לבירת מרוצי הכביש בעולם תארח במקביל מרתון עם שדה משתתפים מדהים וחצי מרתון עם הכוכבים והכוכבות הגדולים ביותר של הדור שיחליף את אליוד קיפצ'וגה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בפעם הקודמת שהעיר ולנסיה בספרד אירחה אירוע ריצה בתקופת הקורונה זה נגמר בשני שיאי עולם מטורפים על מסלול האתלטיקה בריצות 10,000 מטר לגברים ו-5,000 לנשים. זה קרה באוקטובר וביום ראשון הקרוב העיר הים תיכונית שהפכה בצדק ל"עיר הריצות ומרוצי הכביש" תארח את המרתון השנתי שלה שישולב גם עם מרוץ חצי המרתון.

איזה כיף שהוא מתחרה שוב. ג'ייקוב קיפלימו | צילום מסך

עוד כתבות בנושא 
האם חצי מרתון ראס אל חיימה יהיה המרוץ האטרקטיבי של החורף? 
דחייה נוספת למרתון טבריה 
ג'ייקוב קיפלימו ניצח באליפות העולם בחצי מרתון 

לא רק שבראשון הצפי בולנסיה הוא ליום בהיר (אמנם עם רוחות די חזקות) וטמפרטורה של 15 מעלות, שדה הרצים והרצות גם במרתון וגם בחצי המרתון הוא אחד המרשימים שנראו אי פעם בריצות הכביש. אולי לא נראה שם את שיאן ושיאנית העולם, אליוד קיפצ'וגה ובריגיד קוסגיי, אבל מצד שני יהיו שם כמעט כל מי שרוצים להיכנס לנעליהם ואולי אפילו להתקרב לשיאים העולמיים שלהם (לפחות בגברים). ואם זה לא מספיק, חצי המרתון לגברים נראה המבטיח מכולם.

עוד בשורה טובה שמגיעה מולנסיה היא שבניגוד למרתון לונדון למשל שהתקיים באוקטובר האחרון בהקפות של קצת יותר משני קילומטרים, במקרה הזה הרצים בחצי המרתון יבצעו מסלול מעגלי ומהיר במיוחד (שנשברו בו לא מעט שיאים) ואילו רצי המרתון שיזנקו חצי שעה לאחר מכן יבצעו את ההקפה הזו פעמיים – לנו בתור צופים זה יהיה יותר נעים לעין ולרצים עצמם זה בטוח יהיה נעים יותר ברגליים ובראש.

חגיגה של מרתון וחצי מרתון | צילום: Anual

מרתון הגברים 

במרתון יתחרו 9 רצים בעלי שיאים אישיים המהירים משעתיים ו-5 דקות. המהיר מביניהם הוא בירהנו לגסה האתיופי, שהוא למעשה רץ המרתון השלישי בכל הזמנים אחרי אליוד קיפצ'וגה וקנניסה בקלה עם שיא אישי של 2:02:48 שע'. אגב, את שיאו האישי הוא קבע דווקא במרתון היחיד שבו הוא לא ניצח בשנתיים האחרונות. זה קרה בברלין 2019 שם הפסיד לקנניסה בקלה שהיה קרוב בשתי שניות לשיאו העולמי של קיפצ'וגה.

אז לגסה הוא המהיר ביותר אבל יש שיגידו שבן ארצו לליסה דסיסה מזכיר את קיפצ'וגה יותר בווינריות שלו. מאז שהתחיל לרוץ מרתונים ב-2013 הוא אמנם לא הגיע לקו הסיום מספר פעמים, אבל בדרך כלל כשהוא מסיים הוא גם עומד על הפודיום ולא מעט פעמים במקום הראשון. זה קרה כבר במרתון הראשון שלו ב-2013 בדובאי, וגם עוד פעמיים במרתון בוסטון ופעם נוספת במרתון ניו יורק כמו גם באליפות העולם באתלטיקה. מה שמעניין במקרה של דסיסה הוא ששיאו האישי (2:04:45 שע') מחזיק מעמד עוד ממרתון הבכורה שלו ב-2013 ומאז הוא כיכב במרתונים שבהם אין מכתיבי קצב או מסלולים מספיק מהירים כמו בוסטון, ניו יורק ואליפות העולם. הפעם מכתיבי הקצב יהיו שם.

הולך על תואר שלישי במרתון הוותיק ביותר בעולם. לליסה דסיסה

הרבה זמן לא ראינו אותו במסלול מהיר. לליסה דסיסה | צילום: SONIA SU

לורנס צ'רונו הקנייתי הוא רץ מרתון ותיק שניצח בחמישה מששת המרתונים האחרונים שלו כולל פעמיים באמסטרדם (שם קבע את שיאו האישי 2:04:06 שע') ובשנה שעברה במרתונים של בוסטון ושיקגו.

לשמות האלה נוסיף את קינדה אטנאו האתיופי שניצח בשנה שעברה בולנסיה והצטרף למועדון של 16 רצים שירדו משעתיים ו-4 דקות (2:03:51 שע'), בן ארצו לאול גברסילאסי ששיאו האישי 2:04:02 שע', וקאן קיגן שהוא קנייתי במקור שמייצג את טורקיה ובשנה שעברה בולנסיה סיים שני בזמן של 2:04:16 שע'. מבין רצי העלית הישראלים נראה הפעם בולנסיה את ימר גטהון, שלפני 10 חודשים בסביליה הצטרף למועדון שכולל חמישה רצים ישראלים שירדו משעתיים ו-10 דקות עם 2:09:51 שע'.

מרתון הנשים 

במרתון לנשים נראה 8 רצות בעלות שיאים אישיים מהירים יותר משעתיים ו-21 דקות. המהירה ביותר על הנייר היא רותי אגה האתיופית שהיא הרצה ה-12 בכל הזמנים עם שיא אישי של 2:18:34 שע'. השיא הזה מהיר רק בשנייה אחת מזה של בת ארצה בירהנה דיבאבה שגם היא תרוץ בולנסיה שם סיימה בשנה שעברה שנייה ונזכיר גם שב-2020 היא סיימה שנייה במרתון טוקיו אחרי לונה צ'מטאי-סלפטר.

ג'וסלין ג'פקוסגיי רצה קנייתית למרחקים ארוכים

הרבה זמן חיכו למרתון הראשון שלה והיא ניצחה, עכשיו מגיע השני. ג'וסלין ג'פקוסגיי רודפת אחרי פייסר | צילום: Luzifiga

אבל יש כאלה שיגידו שלא המהירות ביותר על הנייר מעניינות כאן, וכנראה שזה נכון. למשל ג'וסלין ג'פקוסגיי הקנייתית שב-2017 שברה שבעה שיאי עולם במרוצי כביש כולל שניים בחצי מרתון. כולם חיכו לבכורה שלה בריצת המרתון שהגיעה ב-2019 בניו יורק. לא רק שהיא ניצחה, היא גם היתה רחוקה ב-7 שניות בלבד משיא המסלול והפעם היא תרוץ מרתון בפעם השנייה בלבד. ויש גם את פרס ג'פצ'ירצ'יר, שרק השנה שברה פעמיים את שיא העולם בחצי מרתון לנשים בלבד – הפעם השנייה ביתה במסגרת אליפות העולם בחצי מרתון בגידיניה שבה היא ניצחה. היא מעולם לא השתתפה במרתון גדול ואת שיאה האישי (2:23:50 שע') קבעה בסאיטמה שביפן. רצה קנייתית נוספת שתרוץ מרתון בפעם הראשונה היא פנסי צ'מוטאי שהיא אחת מרצות חצי המרתון המהירות בעולם עם שיא אישי של 1:04:52 שע'.

חצי מרתון גברים 

חצי המרתון יפתח את חגיגת הריצה ביום ראשון ויוזנק ב-8:00 שעון מקומי (9 בבוקר שעון ישראל). זה יגמר תוך פחות משעה ואת זה, אנחנו מבטיחים לכם, שווה לראות ולנצור כי מדובר כאן כנראה בשניים משלושת הכוכבים הגדולים של הדור שיחליף את אליוד קיפצ'וגה. רונקס קיפרוטו הקנייתי בן ה-21 וג'ייקוב קיפלימו האוגנדי בן ה-20.

פתח את 2020 בסערה. איך הוא יסיים אותה? רונקס קיפרוטו | צילום: Erik van Leeuwen

בתחילת 2020 קיפרוטו שבר את השיא העולמי בריצת הכביש ל-10 קילומטרים שבו הוא מחזיק עד היום, 26:24 דק', ונחשו היכן זה קרה? בולנסיה. זו תהיה ריצת הבכורה שלו למרחק של חצי מרתון ויהיה מעניין לראות איך זה יסתיים מבחינתו ועד כמה הוא יוכל להתקרב לשיא העולמי של ג'פרי קמוורור – 58:01 דק'. קיפלימו הוא אלוף העולם הטרי בחצי מרתון, כשבאליפות שהתקיימה בגידיניה הוא גם קבע את שיאו האישי שעומד על 58:49 דק'. ויהיה שם גם יריב שקיפלימו מכיר מצוין, קיבווט קנדי הקנייתי שהוא המהיר בשדה הרצים עם שיא אישי של 58:37 דק'. ראוי להזכיר גם את ג'וליאן וונדרס השוויצרי, שהוא רץ חצי המרתון הלא אפריקאי המהיר אי פעם עם שיא אישי של 59:13 דק'.

חצי מרתון נשים 

גם אצל הנשים נראה כוכבת צעירה ומבטיחה שתרוץ בפעם הראשונה חצי מרתון. מדובר בלטסנבט גידיי האתיופית, שלפני חודשיים שברה את שיא העולם ב-5,000 מטר על המסלול, ואיך לא – בולנסיה. גידיי בת ה-22 היא גם שיאנית העולם בריצת הכביש ל-15 קילומטרים (ב-2019 בהולנד) וזו כאמור תהיה הופעת הבכורה שלה בריצה ל-21.1 קילומטרים.

גנזבה דיבאבה רצה אתיופית

הופעת בכורה בחצי מרתון. גנזבה דיבאבה | צילום: filip bossuyt

עוד כוכבת שתרוץ חצי מרתון בפעם הראשונה היא בת ארצה גנזבה דיבאבה, שמחזיקה במספר שיאי עולם במסלול כמו 1,500 מטר (באצטדיון ובאולם) ו-5,000 מטר באולם. את דיבאבה התרגלנו לראות בעיקר באצטדיונים ובאולמות ויהיה מרתק לראות אותה ברחובות של ולנסיה.

הרצה שמגיעה עם התוצאה המהירה ביותר בחצי מרתון היא סנברה טפרי האתיופית שהיתה לפני 5 שנים סגנית אלופת העולם גם ב-5,000 מטר וגם במרוצי שדה ושיאה האישי הוא 1:05:32 שע'.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג