בצל הקורונה: האם זה הזמן המתאים לטיפולים אורתופדיים?

בתחילתה של תקופת הקורונה התפיסה היתה שצריך לדחות כל טיפול רפואי שאינו דחוף, אבל מרגע שהובן כי המצב הנוכחי יימשך לא מעט זמן, גם מה שנראה בהתחלה כסובל דיחוי עלול לגרום לסיבוכים אם לא מטפלים. ויש מי שיטפל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מיד עם תחילתה של "תקופת הקורונה" וההוראות להישאר בבית, רוב האנשים התרגלו לרעיון שזה ממש לא הזמן להגיע לבית חולים מכל סיבה שהיא, אלא אם כן מדובר במקרה חירום. העניין הוא שהתפיסה הזאת נראתה הגיונית לאותה תקופה שבה חשבנו שההגבלות יוסרו מהר. מאחר וכיום אנחנו מבינים שהן יישארו כאן לעוד הרבה זמן, כנראה שכדאי לבחון אחרת את הסיבות שבגינן נרצה לראות רופא, לאו דווקא רופא במחלקת קורונה, אלא אורתופד שיבדוק האם עשינו לעצמנו נזק באימונים הביתיים, בריצה בחניה או עם המשקולות המאולתרות.

אפשר להגיע, גם אם זה לא נראה דחוף. בית החולים הרצליה מדיקל סנטר | צילום: יח"צ

אז טבעי לגמרי שכולנו נעדיף להימנע מביקורים לא הכרחיים בחדרי מיון או במוקדי לילה של קופות חולים, אבל מי שעוסק באופן קבוע בספורט ויש לו כאבים די מטרידים וחושב שכדאי לחכות עם זה, צריך להבין שיש גם ביקורים הרבה יותר בטוחים כמו למשל אצל האורתופדים מקבוצת ARTOPEDIA מבית החולים "הרצליה מדיקל סנטר" שעובדים כרגיל למרות הכל.

המצב עלול להמשך זמן רב

"התקופה הזאת היא יותר רגועה בפציעות הספורט", אומר ד"ר גיא מורג, מומחה ברך ורפואת ספורט ומוסיף: "יש עדיין שאריות מפציעות הסקי, אבל יש גם אנשים שמנצלים את הזמן כדי לטפל בעצמם בזמן שהם מושבתים". אז אולי הגדרת התפקיד של הרופאים האורתופדים ובטח כאלה שעובדים עם ספורטאים היא לא להציל חיים, אבל מצד שני מאוד חשוב להם להבהיר שהזנחה של בעיות אורתופדיות יכולה לגרום לסיבוכים גדולים ומיותרים. לכן מיותר להזניח דווקא כשיש הגבלות תנועה שלא אמורות להגביל אותנו מקבלת טיפול רפואי.

"אין ספק שיש לאנשים חשש מיציאה לטיפולים לא דחופים, אבל אנשים צריכים להבין שהמצב הזה הולך להימשך הרבה זמן", אומר ד"ר ערן ממן, מומחה לכתף ומוסיף: "זה לא ייגמר כל כך מהר והבריאות צריכה לקבל מענה. צריך לחשוב איך חוזרים לשגרה למרות הכל. חוץ מזה ההקפדה על הסטריליות היא כזו שהסיכון שלוקחים כשמגיעים לבית חולים הוא מאוד נמוך".

יש פציעות שבאמת לא כדאי להזניח | צילום: People photo created by freepik – www.freepik.com

אם תשאלו את ד"ר ממן, יש מקרים של הזנחה שבאמת עלולים להיגמר באסון: "הסיכונים בהזנחה של פציעות הם שנמנעים מלהשתמש בגפה וזה פוגע מאוד בכוח התנועה ואפשר לפתח סיבוכים מאוד בעייתיים. כמו כן, השרירים מתנוונים ויש ירידה בנפח. היתה לי מישהי שקיבלה קריש דם, כיוון שהיא לא הפעילה את הגפה והסיבוכים של דבר כזה עלולים להיות מאוד מסוכנים – קריש דם יכול להיגמר במוות. אז אנשים צריכים לקבל מענה". ויש גם פציעות אחרות שבאמת לא כדאי להזניח, "יש מקרים שכדאי לטפל בהם מוקדם כדי למנוע נזק מצטבר כמו קרע במניסקוס", מוסיף ד"ר מורג.

אז האורתופדים פוגשים כיום בין השאר את הפציינטים שמצאו זמן לטפל בעצמם, בעוד שכמות פציעות הטראומה והספורט של העוסקים בפעילות גופנית ירדה משמעותית מאז שרוכבים פחות נופלים מהאופניים ורצים פחות מעמיסים על עצמם. מצד שני, הבידוד והשעמום גרמו בשבועות האחרונים לעשרות ואולי מאות אלפי ישראלים לעסוק בפעילות גופנית. לרופאים עוד לא ברור מה תהיינה ההשלכות של זה, אבל בהחלט יתכן שכמה מבין המתאמנים החדשים ימצאו את עצמם אצל רופא אורתופד כזה או אחר, בגלל כאבים שנוצרו כתוצאה מהעיסוק החדש.

"אנשים עושים היום כושר לפי מה שהם ראו באינטרנט ולא על פי מדריך שיודע להעריך מהי הרמה שלהם", אומר ד"ר ממן ומדגיש: "בהמשך אנחנו צפויים לראות את הסיבוכים של זה. אנחנו לא רוצים שאנשים יחזרו בבת אחת לספורט אם זה ללא הדרכה מקצועית. הכי חשוב זה לעשות את הכל בהדרגה. אנשים גם שוכחים לפעמים את הגיל שלהם ואת זה שלפעמים הם כבר לא צעירים ויפים כמו שהם היו פעם. גם אם בהתחלה אתם מרגישים שאתם עושים מתחת ליכולתכם, עדיף להתחיל מתחת ואז לעלות. להתחיל בדברים פשוטים ואז אם הכל בסדר לעלות ברמה. וחשוב גם להסביר לאנשים בכל הסרטונים מה מיועד למתחילים, גם אם אתה חושב שאתה טוב ויש כזו נטייה לישראלים, לקחת את הזמן ולהתחיל מלמטה".

"אם יש כאבים אז להוריד הילוך"

אז מהו השלב שבו אנחנו צריכים להבין שאין מניעה מביקור אצל האורתופד גם בתקופת הקורונה, לפני שיהיה נזק לטווח ארוך? "אני תמיד אומר שמה שצריך להדליק נורות אדומות זה הגבלה בתנועה, נפיחות או כאב בלתי סביר. כל מה שמגביל בתנועה או גורם לנפיחות בברך מצריך בדיקה", אומר ד"ר מורג.

ההזנחה עלולה ליצור נזק לטווח ארוך | צילום: Man photo created by freepik – www.freepik.com

"אם יש כאבים אז יש להוריד הילוך, לא להיכנס בכאב ובטח לא בהתחלה", אומר ד"ר ממן: "אם אתה מתקדם אתה יודע יותר טוב להעריך את הכאב ואם יש כאב אז צריך להוריד את הרמה של האימון או לשחק עם הרמה. אם למשל רצתם על מסילה בבית וכואב לכם אז תפחיתו את העומס כי הכאב הוא בהחלט סימן".

ולגבי השאלה מתי צריך ללכת לאורתופד אומר ד"ר ממן: "אם הכאב לא עובר כמה ימים, או אם הכאב הוא חד. זה מעיד על בעיה אקוטית. מי שמחפש ללכת ישר לעיסוי למשל, עלול להיחשף לסיכונים כי המעסה צמוד במשך הרבה זמן והמגע שלו אינטימי ואם הוא לא מקפיד על כללי ההיגיינה אז זו בכלל בעיה. אבל כשהולכים לבדיקה יותר קצרה אצל הרופא, הוא יכול להעריך אם זה באמת שריר תפוס שמצריך עיסוי או משהו אחר. דווקא כאן הייתי מסתמך פחות על האבחון העצמי".

אז צריך לזכור שלמרות הבידוד, הסגר או איך שלא נקרא למצב הלא ברור הזה, אנשים ממשיכים להתאמן בין אם זה בבית או בחוץ למרות הכל. כמו כן, הרבה יותר אנשים נחשפים בתקופה זו לסוגים שונים של פעילות גופנית. אז אולי הסיכויים להיפצע בבית מול היוטיוב נמוכים משמעותית מהסיכויים להיפצע באימונים למרתון או ברכיבת שבת ועדיין כל מי שמרגיש את אחד הסימפטומים שהוזכרו כאן או שנדלקו לו נורות אדומות, תמיד יכול למצוא אורתופדים עם תחומי התמחות שונים במרכז המומחים של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר.


תוכן שיווקי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג