ביטי דויטש מסבירה מדוע ביקשה "שיעבירו" את מרתון הנשים מיום שבת

בעקבות התגובות ברשתות החברתיות, החליטה הרצה החרדית לענות ולספר מדוע החליטה להגיש את הבקשה להעברת מועד המרתון במשחקים האולימפיים של טוקיו מיום שבת ליום אחר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ביטי דויטש מנצחת בחצי מרתון סמסונג תל אביב
ביטי דויטש מנצחת בחצי מרתון סמסונג תל אביב

הידיעה על פנייתה של ביטי דויטש לוועד האולימפי הבינלאומי

בשבוע הגישה אלופת ישראל במרתון, ביטי דויטש, בקשה לוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) שיתחשב בה ויעביר את התחרות מיום שבת בו הוא אמור להתקיים ליום חלופי אחר במהלך השבוע, על מנת שהיא תוכל להשתתף בו. דויטש טענה בפנייתה כי בשל שמירת השבת נבצר ממנה מלהתחרות בתאריך המקורי אשר נקבע ל-7 באוגוסט על ידי המארגנים. בעקבות פרסום הכתבה באמצעי התקשורת השונים בהם היא התראיינה בנושא, התפרסמו תגובות ברשתות החברתיות ודויטש החליטה לענות על כך בפוסט בפייסבוק – להן הדברים שכתבה.

מדוע ביקשתי להעביר את מרתון הנשים מיום שבת?

אני רוצה לענות על חלק מהשאלות שעלו בתגובה לכתבה שנכתבה עליי ולספר מדוע בחרתי לפרסם לציבור את הבקשה שלי במקום לספוג את זה ולקבל את זה שאם אבחר לשמור שבת אז לא אוכל לרוץ. אני לא מתכוונת להגיב לתגובות כאן בפוסט הזה, כיוון שאיני לוקחת את הדברים באופן אישי או לפתוח בוויכוחים.

1. הכותרת של הכתבה היתה מטעה ולא מדויקת. לא שכרתי עורך דין ואני לא דורשת שום דבר מה-IOC (הוועד האולימפי העולמי). אני גם לא מתכננת לתבוע אותם. ניגשו אליי כמה עורכי דין שחשו שעל סמך העקרונות שנקבעו באמנה האולימפית והמושג ה"התאמה הסבירה", יש לי סיבה לבקש.

חשבתי הרבה לפני שהחלטתי לפרסם זאת ובפרט אמרתי להם שאני מאוד זהירה לגבי יצירת פרסום שלילי ויצירת תגובות שליליות. אבל בגלל העובדות הבאות החלטתי שכדאי לנסות לבקש בקשה מכבדת ונכונה בתקווה שיהיה לי סיכוי ושספורטאים עתידיים (ובאמת בכל תחום) ירגישו בנוח לבקש מגורים אם ייתקלו בקונפליקטים דתיים.

ביטי דויטש | צילום: Artur 1980

2. איני מבקשת לקבוע מועד חדש למרוצים בשל שמירת השבת שלי. פספסתי הרבה מרוצים בעבר כולל את אליפות העולם במרתון בדוחא בשנה האחרונה וגם את אליפות בפולין בחצי מרתון שנקבעו מחדש לשבת בגלל הקורונה.

המשחקים האולימפיים מתקיימים רק פעם בארבע שנים. בנוסף, מאז קיומו נקבע מרתון הנשים תמיד ליום ראשון (למעט ברצלונה 1992) ואפילו בטוקיו 2020 המרתון היה אמור להתקיים במקור ביום ראשון. כשהמארגנים העבירו את המרתון לעיר ספורו (בירת מחוז הוקאידו והעיר החמישית בגודלה ביפן) והיא נקבעה מחדש ליום שבת, יחד עם זאת תחרות ההליכה למרחק 20 ק"מ נקבעה ליום שישי ונראה שאפשר להחליף אותן בקלות, כיוון ששני האירועים לא מוכרים כרטיסים והם אינם מצריכים אצטדיונים.

3. ברגע שדחו את המשחקים האולימפיים יצרתי קשר עם נציגת הוועדה הטכנית ושאלתי על האפשרות לקבוע את מרתון הנשים בתאריך שאינו יום שבת, מכיוון שלכל האירועים עכשיו היו צריכים לקבוע למועד חדש. התגובה שלו היתה ש"ברגע שמוסכמים המועדים ושעות התחרויות, אין אפשרות לשנותם מסיבות דתיות, בהתחשב במגוון השיקולים הדתיים שנצטרך לקחת בחשבון על פני 2,000 הספורטאים שמתחרים באתלטיקה". בתגובה זו, היתה התעלמות מהעובדה שהתאריכים ושעות מרתון הנשים 2021 עדיין לא הוכרזו כששלחתי את המייל שלי.

בשנת 2012, כאשר התאריכים האולימפיים עלו בקנה אחד עם הרמדאן וספורטאים מוסלמים רבים נאבקו עם הנושא הזה, ה-IOC הקים קבוצת עבודה בנושא, נעשו סידורים מיוחדים לשעות ארוחה חלופיות לספורטאים מוסלמים ואירועים נקבעו מוקדם היום. ובכל זאת, בבקשה שלי לא היה כל דיון. בהתחשב בכל העובדות האלה, הרגשתי שזה ראוי ומכבד לנסות ולפחות לנסות לבקש. וגם אם יסרבו, אני חושבת שהיה שווה לבקש זאת, כי אני מאמינה שזה ייתן תקווה לספורטאים דתיים אחרים להמשיך "לרדוף אחרי החלומות שלהם".

המכתב ששלחתי באמצעות עורך הדין היה מכובד להפליא והוא מבוסס על המושג "ההתאמה הסבירה" לאמונות והשקפות דתיות. זהו עיקרון המבוסס על פי חוקי ארה"ב, המספק מסגרת לאיזון זכויות הפרט כנגד שיקולים מנוגדים. על פי חוקי ארה"ב, אמונות דתיות זכאיות להתאמות סבירות, אלא אם כן הן גורמות לקשיים מיותרים על הגוף ממנו נדרש הדבר.

ביטי דויטש מנצחת בחצי מרתון סמסונג תל אביב

ביטי דויטש מנצחת בחצי מרתון סמסונג תל אביב | צילום: דני בורשבסקי

במיוחד כאשר, כמו במקרה זה, מרתון הנשים התרחש היסטורית בימי ראשון, ולא מתבצעת מכירת כרטיסים לאירוע, קביעתו ליום שאינו שבת מהווה התאמה סבירה במיוחד, שאינה צפויה לגרום קושי מופרז. בנוסף, כיוון שעקרון ההתאמה הסבירה מספק גמישות בשקילת אינטרסים מתחרים בהקשר של הבקשה הספציפית, ה-IOC יוכל לבחון כל בקשה עתידית של אתלט להתאמה דתית על פי העובדות הספציפיות הרלוונטיות לאותה בקשה, ולא תמנע ממנו האפשרות לקבוע אירועים לימי שבת, ראשון, או מועדים דתיים, גם אם הוגשה בקשת התאמה, במידה ולא יהיה זה סביר לקבוע אותם למועד אחר.

בתגובה לטענות שאני מקבלת על כך שהגשתי את הבקשה לפני שהשגתי את הקריטריון – חלון הקריטריון למרתון עוד לא נפתח בגלל קורונה. לפני הקורונה דורגתי מספר 76 (הקריטריונים של טוקיו מקבלים את 80 הנשים המובילות ברחבי העולם) ואני תכננתי ללכת על הקריטריון במרתון ברוטרדם אך המרתון הזה בוטל. בשלב זה אני אצטרך לחכות עד שיהיה מרתון שאני אוכל להתחרות בו, יחד עם זאת לא רציתי לחכות יותר מדי זמן כי אז ה-IOC יכול להגיד שזה כבר מאוחר מדי. כמו במקרה של אליסון פליקס, הגשת הבקשה שלה בוצעה טרם קביעת מקומה של האתלטית בנבחרת האמריקאית. תומאס באך אמר בזמנו "התכנית האולימפית הוגדרה באופן עקרוני, אבל אם יש לנו מקרה מיוחד שבו נוכל לעזור לספורטאי אנחנו עדיין צריכים להיות מוכנים לדון בזה".

אני יודעת שלא כולם מעריכים את הדת ואולי רואים אותה כהעדפה האישית שלי, אבל אני מאמין שהמשחקים האולימפיים יכולים להכיל התאמות בין דת לספורט בצורה שמועילה לכל הספורטאים וכשאנחנו עושים את זה אנחנו מרחיבים את הכללת המשחקים לעוד ספורטאים מרקעים מגוונים יותר להשתתף.

צר לי שהבקשה שלי נראתה לך מלאה בחוצפה ילדותית או נרקיסיסטית זאת אף פעם לא היתה הכוונה שלי והמטרה שלי עם כל מה שאני עושה היא רק להגדיל את החיוביות, האהבה והכבוד בעולם הזה. אם לא יצא לכם, אתם יכולים לקרוא את הפוסט בדף הפייסבוק שלי כדי להבין יותר מאיפה אני באה. אני מסיימת עם הבקשה הפשוטה הזו – שכל אחד מאיתנו ימשיך להיות השינוי שהעולם זקוק נואשות ולהפיץ אהבה, קבלה והערכה לכל פרט לא משנה כמה אנחנו שונים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אלי הגיב:

    פשוט להתפעל ממה שכתבת
    אנחנו גאים בך

  • אביעד הגיב:

    בקשה ראויה ומכובדת. יתכבדו המבקרים ויבחנו את הדילמה למול עולם הערכים שלהם, יהיו ערכים אלו אשר יהיו.

    1. אריק עדן הגיב:

      תענוג לקרוא את דברייך. דברים הוגנים והגונים הנכתבים מתוך ענווה וכבוד. הלוואי וכולנו נשכיל ללמוד ממך זאת. בהצלחה.

  • חיליק הגיב:

    קראתי את תגובתה של האתלטית הדתיה, פשוט תענוג.
    צנועה, מפרטת בבהירות את הסיבות בצורה משכנעת ביותר ובכבוד רב.
    בשבילי היא כבר אלופת העולם ומגיע לה גביע זהב

  • עודד מודריק הגיב:

    אני מביע תמיכה מלאה בפנייתך, מתרשם מאד מן היכולת שלך לשלב את עולם הערכים שלך עם פעילות ספורטיבית מצטיינת שמנחילה כבוד לך, למדינת ישראל ולעם היהודי.
    פרופ' עודד מודריק שופט בדימוס

  • איתן הגיב:

    בהצלחה, הסבר פשוט, מנומק והגיוני.
    אני תקווה שאכן תתקבל הבקשה ותיענה בחיוב.
    בהצלחה

  • שי הגיב:

    מדהימה. ראויה בהחלט לייצג אותנו. הלוואי ונזכה שתתחרה שם.
    וגם אם תחליטי להישאר בבית אם לא יזיזו את המרתון- אתמוך בך@

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג