"בזכות הדפיברילטור אנחנו מצילים חיים של ספורטאים"

הדפיברילטור מציל חיים והימצאותו חשובה במסגרת של קבוצות ריצה, רכיבה וטריאתלון. אריאל הקר, מאמן ריצות ארוכות, המכיר וחי את התחום מסביר כיצד המכשיר הקטן הזה הציל עד כה אלפי אנשים וכיצד תבחרו את המכשיר המתאים לקבוצה שלכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

נראה כאילו הדפיברילטורים הקומפקטיים היו כאן מאז ומתמיד אך עד לפני כמה שנים, בישראל, לא הייתם יכולים למצוא מכשירים כאלו זמינים בכל קניון, חדר כושר או פארק. למעשה, רק בשנת 2008 נחקק חוק הדפיברילטורים אשר מחייב להציב מכשיר מציל חיים זה במקומות הומי אדם בהם ישנם כ-500 איש ויותר.

לפני שהדפיברילטור הפך להיות נגיש, לכל אדם, גם ללא הכשרה רפואית, היה מדובר במכשיר גדול ומסורבל שהיה קיים בעיקר בבתי חולים. רק רופא או פרמדיק היה רשאי לאבחן ולהחליט האם האיש אשר מוטל לפניו מחוסר הכרה, זקוק כרגע לשוק חשמלי או לא. עם התפתחות הטכנולוגיה, המכשיר הענק ובו צג המוניטור ושתי כפות שהיה רק בבתי חולים, היה ניתן לשימוש גם בניידות טיפול נמרץ. עדיין היה מדובר במזוודה גדולה ובה המוניטור והכפות. אך כיום, מכשיר הדפיברילטור הוא בגודל 20 ס"מ על 20 ס"מ" בלבד, כך מספר לנו אריאל הקר, מנכ"ל חברת אריאל מדיק, הדרכות וציוד רפואי. "מכשיר הדפיברילטור כיום הוא כל כך קטן ועדיין הוא  מסוגל לזהות, לאבחן, להמליץ וגם לתת שוק חשמלי אותו יוכל לבצע גם עובר אורח שאינו מיומן. המכשיר מיועד למשתמשי קצה שאינם מיומנים".

"זו שליחות להציל חיים"

את דרכו בעולם הרפואה החל אריאל הקר כבר לפני כעשרים וחמש שנים כמתנדב, לאחר מכן שימש במספר תפקידים בחיל הרפואה ובכוחות הביטחון. לפני כ-15 שנה פתח חברה העוסקת בהדרכות עזרה ראשונה וציוד רפואי, וכיום הוא מנכ"ל חברתARIEL MEDIC  העוסקת בציוד רפואי, "אני רואה בזה שליחות להציל חיים בזכות הידע שיש לי. השליחות שלנו היא להציל חיים בזכות הידע והכלים שברשותנו".

מדי שנה ניצלים מאות אנשים בזכות שימוש בדפיברילטור בזמן אמת, "בגלל חיוניותו של המכשיר והיכולת שלו להציל חיים, בדומה למטף כיבוי שבעבר היה רק למכבי האש", מוסיף הקר, "כיום יש חוק המחייב להציב מכשיר החייאה חשמלי בכל מקום ציבורי מעל 500 איש. לא מעט מהלקוחות שלנו הם אנשים אשר אינם עונים על הקריטריון של החוק, אלא אנשים שקונים את המכשיר באופן פרטי, לבית, לקבוצה, לבריכה קטנה, לאולם ספורט קטן. כל זאת בזכות ההבנה והמודעות כי מכשיר זה יכול להציל חיים".

מקומות רבים מבינים את החשיבות של הצבת דפיברילטור ככלי אשר יכול להציל חיים ובוחרים להחזיק ברשותם מכשיר כזה, "לפני שבוע", אומר הקר, "התרחשה החייאה בבריכת שחיה ובה רק ארבעים מתרחצים, אך המזל היה שהותקן בבריכה מכשיר החייאה איכותי והמכשיר הציל חיים. הרבה אנשים קונים את המכשיר לא בגלל שהם חייבים אלא כי הם מבינים את החשיבות של הצלת החיים".

מה תפקידו של הדפיברילטור?
"תפקידו של הדפיברילטור היא לסייע ללב לחזור לפעילות סדירה. במצב של דום לב הלב מפסיק לעבוד והוא מפרפר וזקוק לאנרגיה גבוהה באמצעות מכת חשמל הניתנת על ידי מדבקות דפיברילציה, על מנת להשתיק את אותם הפרפורים ולאפשר ללב לבצע אתחול מחדש. בעיני המתבונן מהצד אי אפשר לאבחן ולדעת מה מצבו של הלב. אנחנו רואים אדם שהתמוטט ולא יודעים האם התמוטט על רקע דום לב או סיבה אחרת. היחיד שיכול לאבחן דום לב ושוק חשמלי הוא דפיברילטור. תפקיד המדבקות שמדביקים על המטופל הוא כפול, הן גם משמשות כחיישנים (סנסורים) וגם למתן שוק חשמלי. מחברים את המדבקות בהתאם למיקום הנכון שמופיע על גבי המדבקה ואז המכשיר מבצע בעצמו, באמצעות אלקטרודות, אבחון לדעת מה מצבו של הלב. בהתאם לאבחון המכשיר מחליט האם יש צורך לתת שוק חשמלי או לא".

"בכל שנייה שעון החול פועל לרעתנו" | צילום: באדיבות אריאל מדיק

מהרגע שאנו מזהים כי האדם לפנינו לקה בדום לב, כמה זמן יש לנו כדי להציל אותו?
"דקות ספורות. בכל שנייה שעון החול פועל לרעתנו. ישנו פרק זמן של 10 דקות, שבמהלכם המטופל נמצא במוות קליני הפיך, סיכויי ההישרדות צונחים בקצב של 7-10 אחוז לכל דקה, ולאחר 6 דקות מתחיל להיווצר נזק מוחי בלתי הפיך, באותן הדקות אנחנו צריכים להפעיל את מערכות הלב והנשימה באופן מלאכותי בכדי להזרים חמצן למוח".

האם מספיק עיסוי לב עד הבאת הדפיברילטור?
"נכון ולא נכון. עיסוי הלב הוא הדבר המיידי אותו אני יכול לבצע אבל שום דבר לא יעזור אם אין דפיברילטור. ברגע התמוטטות מדום לב, חשוב להזרים דם למוח על מנת לשמר ולהזרים חמצן הקיים בדם. כאשר הלב מפסיק לפעום ולא מבצע פעולה של כיווץ והרפיה אלא מבצע פעולות פרפור, כלומר רטט. הלב לא מבצע את מה שהוא אמור, כלומר לספק חמצן לגוף ולמוח ואז תאי מוח מתחילים להינזק ולמות. הסטטיסטיקה אומרת שכל דקה מורידה 7%-10% סיכויי ההישרדות. כל דקה כזו מגדירה וקובעת את הנזק המוחי הנוצר מהדקה השישית ולכן ישנה חשיבות מכרעת לתת שוק חשמלי כמה שיותר מהר בכדי לאפשר ללב לחזור לפעילות סדירה. בהתאם לעדכונים האחרונים של איגוד הלב האמריקאי, מתן שוק חשמלי בהקדם האפשרי מעלה משמעותית את סיכויי ההישרדות. בזכות ההמלצות הללו נחקק חוק הדפיברילטורים ובנוסף, קבוצות ספורט רבות הצטיידו כבר במכשיר החייאה".

האם קיים הבדל בין מכשיר למבוגר למכשיר עבור ילדים?
"לא, המכשירים הם אותם מכשירים. עבור ילדים יש אלקטרודות המתאימות לילדים ואביזר נוסף בו משתמשים בילדים עד גיל 8".

במידה ורוצים לקנות מכשיר החייאה, מה חשוב לשים אליו לב ולדעת?
"קודם כל חשוב שיהיה מכשיר החייאה בכל מקום, המכשיר מציל חיים בכל מקום ובכל קבוצה והוא חובה ערכית ומוסרית. יש לוודא כי למכשיר קיים אישור של אמ"ר (אביזרים ומכשירים רפואיים, ד.מ) ישראלי, חובה שיהיה לו תקן אמריקאי FDA, שהוא דובר עברית, בעל אחריות לכמה שיותר שנים, קל משקל וקל להפעלה, אבחון מהיר ושוק מהיר ככל הניתן. מומלץ שיהיה עמיד מחום, לחות, נפילה מגובה וכדומה".


תוכן שיווקי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מידע הגיב:

    צריך רק לציין כי מכשיר דפיברילטור יעיל רק במקרים שדום לב הינו משני לפרפור חדרים (VF). במקרים שיש "קו ישר" במוניטור או פעילות חשמלית אחרת ללא דופק מרכזי, הדפיברילטור לא יעזור.
    כמו כן – לצערנו לא בכל המקרים שימוש בדפיברילטור יספיק בכדי להציל המטופל – למשל כאשר יש חסימה פתאומית של העורק הראשי המספק דם ללב, לרוב לא ניתן יהיה להגיע לחדר צנתורים בזמן.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג