אליפות העולם בטריאתלון: כל מה שרציתם לדעת על ה"גרנד פיינל" בלוזאן

האם נראה בשבת אלוף עולם חדש? האם שחר שגיב ימשיך לככב בתחרויות גדולות ואחיו יעשה זאת בקטגוריית הגיל עד 23? רון לוינסון מתכונן לסופ"ש עמוס של טריאתלון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
זינוק לגרנד פיינל בטריאתלון באדמונטון

שבועיים בלבד עברו מאז שראינו את הטריאתלטים הבכירים בעולם מתחרים על המסלול האולימפי בטוקיו, וכבר מחר (שישי) ולאורך סוף השבוע כולל יום ראשון יזנקו שוב לטריאתלון למרחק האולימפי בתחרות ה"גרנד פיינל" המתקיימת השנה בלוזאן שבשוויץ, מקום מושבו של הוועד האולימפי הבינלאומי.

אלופי עולם חדשים? כנראה שכן | צילום: IQRemix

עוד כתבות בנושא 
שחר שגיב: "אם אחליט ללכת עם הראשונים, זה יכול להיגמר במדליה" 
רן שגיב סיים במקום הרביעי בתחרות בצ'כיה 
טיילר מיסלווצ'וק ניצח בתחרות המבחן האולימפית בטוקיו 

בתום ימי התחרות נדע מי הם אלופי העולם בטריאתלון לשנת 2019 לבוגרים, עד גיל 23, נוער, פאראטריאתלון וקבוצות גיל. בדומה לתחרות הקדם אולימפית שהתקיימה בטוקיו, תחרות הבוגרים תחלק ניקוד אולימפי מוגבר, 1,250 נקודות משמעותיות למנצח התחרות.

אז מה היא תחרות ה"גרנד פיינל"? עד שנת 2008 הונהגה השיטה הקלסית שבה מתקיימת תחרות אחת בשנה שהיתה אליפות העולם בטריאתלון והמנצח בה הוכתר לאלוף העולם, בדומה לענפי ספורט רבים. ב-2009 החליטו קברניטי איגוד הטריאתלון העולמי לשנות ולהנהיג שיטה של סבב תחרויות שנתי שכל תחרות מזכה את המתחרים בניקוד. זה נקרא סבב הטריאתלון העולמי (World Triathlon Series ובקיצור – WTS). התחרות האחרונה בסבב היא תחרות הגמר הגדול, ה-Grand final, המזכה בניקוד גבוה מתחרות סבב רגילה, והספורטאי בעל הניקוד הגבוה ביותר בתום תחרות הגמר הגדול הוא המנצח בסבב ומוכתר לאלוף העולם בטריאתלון.

מסלול אליפות העולם בלוזאן

השיטה החדשה גרמה לכך שהברקה בתחרות אחת אינה מספיקה יותר על מנת להיות אלוף העולם ויש צורך להוכיח יציבות לאורך השנה. כמו כן, שיטה זו הונהגה בתחרות הבוגרים בלבד, בשאר הקטגוריות התחרות בסוף השבוע מוגדרת כאליפות העולם בקטגוריה.

כדי להגיע לקו הסיום של התחרות, הטריאתלטים ישחו 1,500 מטר בשתי הקפות באגם ז'נבה, משם ימשיכו ל-40 קילומטרים קשוחים של רכיבה המורכבים מ-7 הקפות כאשר בכל הקפה יטפסו כ-100 מטרים במצטבר ב-2 עליות תלולות, בסיום הרכיבה ירוצו 10 קילומטרים מהירים באזור השטוח בעיר, רוב הריצה היא לאורך אגם ז'נבה. ומה תחזית מזג האוויר בימי התחרות? בימים שישי ושבת צפוי להיות מזג אוויר טוב, בתחרויות הנוער צפוי להיות נעים ובתחרויות הבוגרים ועד גיל 23 צפוי להיות חם עם טמפרטורות שיעברו את רף ה-25 מעלות. ביום ראשון צפוי להתרחש מהפך עם גשמים שיגיעו לאזור ויאתגרו את תחרויות הפאראטריאתלון והשליחים מיקס נוער ועד גיל 23.

תחרות הגברים תוזנק בשבת ב-15:20, המוביל בדירוג הסבב הוא וינסנט לואי הצרפתי שצבר 4,180 נקודות. לואי הוא המנצח בשתי מהדורות ה"גרנד פיינל" האחרונות וניצח השנה בתחרות הסבב ביוקוהמה. כל מקום בחמישייה הראשונה יבטיח לו את התואר העולמי לראשונה בקריירה. מי שירצה למנוע מלואי את התואר הוא מריו מולה הספרדי. אלוף העולם ב-3 שנים האחרונות והמדורג השני בסבב ניצח השנה בתחרות הפתיחה באבו דאבי אך בתחרויות שלאחר מכן התקשה לשמור על יציבות שהרחיקה אותו מתואר רביעי ברציפות. אם מולה ינצח בלוזאן ולואי יסיים מחוץ לחמישייה, הספרדי יזכה שוב בתואר אלוף העולם. בן ארצו של מולה, חאבייר גומז, חזר השנה לסבב לאחר שנה שבה התרכז באיש ברזל ואף התחרה באליפות העולם בקונה וכעת הוא המדורג השלישי בסבב. גומז היה אלוף העולם 5 פעמים (2008, 2010, 2013, 2014, 2015) ואם ירצה לעשות היסטוריה ולזכות בתואר שישי הוא יצטרך לנצח בשבת כאשר מולה לא יסיים במקום השני ולואי לא יסיים בשביעייה הראשונה.

מקום בחמישייה הראשונה יבטיח לו את התואר העולמי. וינסנט לואי | צילום: Claude Guiard

אחד המאפיינים הבולטים של תחרויות הגברים בסבב העולמי בשנה האחרונה הוא שאין תחרויות צפויות. לא פחות מ-15 טריאתלטים עמדו השנה על דוכן המנצחים ב-7 תחרויות סבב, כאשר עבור ששה מהם זו הייתה הפעם הראשונה בקריירה שרשמו הישג כזה. מכאן ניתן להבין כי הטופ העולמי בגברים כיום צפוף ביותר ובכל יום נתון תמונת הפודיום והעשירייה הראשונה יכולה להיות שונה לחלוטין, אין ספק שנתון זה גורם לספורטאים רבים לראות עצמם מועמדים למדליה אולימפית בשנה הבאה וכל טעות קטנה ביותר יכולה לעלות לספורטאי בתואר הנכסף של מדליסט אולימפי.

בתחרות הגברים יזנק גם שחר שגיב, המדורג במקום ה-26 בדירוג האולימפי ו-36 בדירוג הסבב. שגיב הוכיח בשנה האחרונה כי הוא ספורטאי של תחרויות גדולות, כאשר התחרויות הטובות ביותר שלו היו התחרויות החשובות ביותר בעונה. מהישגיו הבולטים, מקום 14 בתחרות ה"גרנד פיינל" ב-2018 ומקום 13 לפני שבועיים בטוקיו. שגיב ינסה לקבוע הישג טוב בתחרות שיקפיץ אותו קדימה ברשימה האולימפית.

תחרות הנשים תצא לדרך בשבת ב-18:20 והמועמדת הבולטת לזכייה בתואר העולמי היא קייטי זפרס האמריקאית, המובילה את הסבב עם 4,925 נקודות. זפרס כבר שנים רבות בסביבת הטופ העולמי אבל לא היתה כוכבת שמנצחת תחרויות. בשנים 2015-2018 עמדה על הפודיום 16 פעמים בתחרויות הסבב העולמי עם ניצחון אחד בלבד בהמבורג 2016. נראה שהשנה היא הצליחה לשבור את תקרת הזכוכית, לנצח ב-4 תחרויות סבב ולסיים שנייה בתחרות נוספת. למרות היציבות של זפרס, היא מגיעה לתחרות אחרי התרסקות שחוותה לפני שבועיים בטוקיו, שכנראה מנעה ממנה להגיע ללוזאן בצורה המיטבית.

בשנה שעברה הוא סיים במקום ה-14 בגרנד פיינל. שחר שגיב | צילום: מיטל חיימוביץ'

הבריטיות ג'סיקה לירמונת' וג'ורג'יה טיילור בראון, הזכורות לכולם לאחר שחצו יחדיו ראשונות את קו הסיום בטוקיו ונפסלו כי לא ניסו למנוע תיקו, הן המדורגות השנייה והשלישית בסבב בהתאמה. הפעם הן ילחמו אחת בשנייה מכיוון שהמנצחת ביניהן תהיה גם המובילה בסבב בעקבות הפער הקטן בניקוד ביניהן. אם לירמונת' תרצה לזכות בתואר העולמי היא תצטרך לנצח את התחרות ולקוות שזפרס תסיים מחוץ ל-12 הראשונות, עבור טיילור בראון דרוש ניצחון וסיום של זפרס מחוץ ל-14 הראשונות כדי להיות אלופת העולם. גם טיילור ספייבי האמריקאית המדורגת במקום הרביעי יכולה לאיים על מיקום בפודיום הכללי, כשהיא מפגרת ב-140 נקודות מאחורי טיילור בראון. ניקולה ספיריג השוויצרית, האלופה האולימפית מלונדון ומדליסטית הכסף מריו, לא מאיימת על הפודיום הכללי אבל תיעזר בקהל הביתי כדי לנסות ולנצח את התחרות.

ביום שישי, יום לפני תחרויות הבוגרים, יתקיימו תחרויות הנוער ועד גיל 23. ראשונה לזנק ב-9:00 תהיה הגר כהן כליף במקצה הנערות שתנסה לשפר את הישגה מהתחרות אשתקד בה סיימה במקום ה-15, מיד אחריה ב-11:00 יזנקו איליי כאסקי, איתמר אשד ואיתמר לבנון לתחרות הנוער. הנערים סיימו באליפות אירופה האחרונה במקומות ה-8, ה-14 וה-18 בהתאמה וינסו לקבוע תוצאות איכותיות גם באליפות העולמית. ב-13:00 תזנק רז פורדוסו לתחרות הנשים עד גיל 23, לפורדוסו זוהי השנה הראשונה בבוגרות כשמוקדם יותר השנה הספיקה לנצח לראשונה באליפות ישראל.

מיד אחריה יזנקו ב-16:00 רן שגיב ועידן אפסימון למקצה המקביל לגברים, שגיב הצעיר מגיע לאליפות עם רזומה מרשים שכולל מקום רביעי באליפות אירופה באילת בשנה שעברה ומקום רביעי בגביע העולם בצ'כיה לפני ימים בודדים, עבור אפסימון זו תהיה ההופעה הראשונה באליפות העולם לאחר שרשם התקדמות יפה בשנה האחרונה.

ביום ראשון ב-19:00 יתקיים מקצה השליחים המעורבב לנוער ולעד גיל 23 שלראשונה נבחרת ישראלית תיקח חלק בתחרות, כהן כליף ופורדוסו הן הישראליות היחידות במשלחת ולכן יהיו באופן ודאי בנבחרת, זהות 2 הגברים בנבחרת תוחלט לאחר המקצים האישיים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג