כל אחד יכול: תכנית "שווים בספורט" מאפשרת לכל אדם עם מוגבלות לעסוק בפעילות גופנית

צליל קרני מספר כיצד החל לאמן בתכנית שהרעיון שלה הוא לאפשר לכל אדם עם מוגבלות לבחור פעילות מתוך מגוון אפשרויות, אשר מונגשות ומותאמות על פי יכולתו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שמי צליל קרני מדריך כושר וריצה ממושב בארותיים בעמק חפר בן 32. מגיל צעיר אני עוסק בספורט, בן למשפחת ספורטאים הישגיים. בתיכון התחריתי בג'ודו והגעתי למקום חמישי באליפות ישראל לנוער. במהלך שירותי הצבאי, נכנסתי לתחום הריצה למרחקים ארוכים ולאחר השירות למדתי קורס מדריכי ריצה במכון וינגייט והתחלתי לעסוק בתחום יחד עם אבי, יאיר קרני, אלוף ישראל ושיאן ישראל לשעבר במרתון. בגיל 23, בהיותי בשיא הכושר ותחילת הקרירה המקצועית, עברתי שבץ מוחי קל כתוצאה ממפרצת בכלי דם במוח, שלאחריו עברתי שלושה ניתוחי מוח ושבעה צנתורים מוחיים.

האימון משלב ריצה והליכה לסירוגין | צילום: כפיר גנדשי

לאחר מכן עברתי שיקום והתחלתי לימודי תעודה בתחום הספורט-תרפיה במכון וינגיט ובהמשך למדתי קורס מדריכי כושר גופני במכללה האקדמית בוינגייט. היום אני עובד כמדריך ריצה וחדר כושר. ביומיום אני מתמודד עם כאבי ראש כרוניים, בעיות זיכרון קלות לטווח קצר, אפילפסיה, חוסר תחושה בפלג גופי השמאלי ופוסט טראומה. הריצה והעבודה כמדריך עוזרות לי להרגיש טוב הן בפן הפיזי והן בפן המנטלי. בנוסף הספורט והעיסוק בו נותנות לי תחושת שייכות למשהו גדול יותר ותחושת מסוגלות וערך קיומי. הספורט והערכים עליהם גדלתי מאפשרים לי להתמודד עם המכשולים היומיומיים ולהתעלות מעליהם.

כששמעתי על התכנית "שווים בספורט" בעמק חפר, הרגשתי שהתכנית קוראת לי לקחת חלק במיזם גדול ומשמעותי שדרכו אוכל לתרום מניסיוני האישי ומהידע המקצועי שרכשתי לאנשים עם מוגבלות מכל סוג. "שווים בספורט" הינה תכנית חדשנית (כרגע כפיילוט) בהפעלת חמש מועצות מקומיות: עמק חפר, נתניה, עכו, אום אל-פאחם ובאר שבע, אשר נועדה לקידום הזדמנויות עבור אנשים עם מוגבלות לעסוק פעילות גופנית מותאמת וקבועה בקרבת מגוריהם.
התכנית מיועדת למבוגרים ובני נוער (מעל גיל 15) עם מוגבלות (פיזית, קוגנטיבית, נפשית, חושית, תקשורתית) הגרים בקהילה.

הרעיון מאחורי התכנית הוא לאפשר לכל אדם עם מוגבלות לבחור פעילות מתוך מגוון אפשרויות, אשר מונגשות ומותאמות על פי יכולתו. כפי שלכל אדם ללא מוגבלות קיימת אפשרות הבחירה. התכנית מקדמת שילובם של אנשים עם מוגבלות יחד עם אנשים ללא מוגבלות ויצירת מערכת שוויונית. לדוגמה קבוצות מעורבות של אנשים עם וללא מוגבלות, שילוב של אדם עם מוגבלות בקבוצה של אנשים ללא מוגבלות.

כל אחד מתאמן לפי יכולתו האישית | צילום: כפיר גנדשי

קבוצת הריצה אותה אני מאמן במסגרת התכנית, מורכבת מצעירים עם מוגבלות שכלית וצעירים עם אוטיזם שרצים יחד עם פרטנרים ללא מוגבלות. כל אחד בקבוצה מתאמן לפי יכולתו האישית בתוך המסגרת הקבוצתית. האימון משלב ריצה והליכה לסירוגין, תרגילי חיזוק, זריזות וגמישות. הקבוצה תשתתף במרוץ עמק חפר על שם רז גוטרמן והמטרה היא שכל מתאמן ירכוש כלים לאימון עצמאי או בליווי פרטנר, ישפר את כושרו הגופני ויכולתו המוטורית, ובנוסף ירגיש שייכות, מסוגלות ויצור קשרים חברתיים עם קבוצת השווים וגם עם אנשים ללא מוגבלות בחברה. עצם האימון המשותף עם הפרטנרים יוצר שינוי עמדות חיובי של החברה, קיום פעילויות עבור אנשים עם מוגבלות מקדם גם את נושא הנגישות של הספורט והמתקנים ופועל לקידום חברה שיוונית.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג