מה המאמנים חייבים לדעת על הווסת שלכן?

מדוע ספורטאיות מתביישות לשתף את המאמנים שלהן בדבר הכל כך טבעי שמתרחש בגופן כל חודש? ומדוע מאמנים לא חוקרים ומנסים להבין כיצד המחזור הנשי משפיע על ביצועיהן? ראיון עם פרופ' דרור שגיא שמפענח את החידה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מסתבר שאפילו בשנת 2019, המחזור החודשי עדיין נחשב כמשהו שלא מדברים עליו, לפחות לא מדברים עליו מספיק, בטח לא כשמדובר על יחסי מתאמנת ומאמן, הפתיחות, האמון והשקיפות שאמורה ללוות את המתאמנת לכל אורך הדרך, נבלמת כאשר מדובר במחזור החודשי שלה. בראיון שערכנו עם פרופ' דרור שגיא, פיזיולוג של המאמץ וראש התחום לפיזיולוגיה במכללה הישראלית לספורט, שפך לנו אור על הנושא.

"לא יתכן שתהיה בושה ממשהו שהוא חלק מהאימון" | צילום: pixabay

"לא מדברים מספיק על המחזור הנשי"

"על פי הממוצע העולמי של המחקרים העוסקים בספורט", מסביר פרופ' שגיא, "רק 4 אחוז עוסק בנשים בלבד". בשנים האחרונות הוא מתגורר באיסלנד אך מספר כי גם שם וגם כשעבד באנגליה, נושא המחזור החודשי הוא דבר שלא מדברים עליו מספיק, "לא מדברים על טמפונים, תחבושות היגייניות, כמה דם הולך לאיבוד, כאבי בטן של אמצע מחזור. אין מספיק דו שיח פתוח בין מאמנת או מאמן לספורטאית שתמיד נתפס כקשה יותר. חשוב שמאמנים יכירו מהם חמשת השלבים והפוטנציאל השפעה שלהם, גם אם הם אינם מפריעים".

פרופ' שגיא משתף אותנו בראיון על הניסיונות שלו להבהיר כל העת למאמנים על חשיבות הפתיחות בינם לבין המתאמנות שלהם, "מאמנים עוסקים במדעי גוף האדם, לא יתכן שתהיה בושה ממשהו שהוא חלק מהאימון". ישנם ענפי ספורט בהם המחזור החודשי עלול להוות בעיה, לדוגמה ענפי ספורט בהם חייבים ללבוש בגדים לבנים, "בטניס לדוגמה יש הפסקת שירותים אחת וישנן ספורטאיות שצריכות יותר והן מנסות לשנות את זה".

כולכם מכירים את הווסת החודשית, מסתבר שהיא רק השלב הראשון מבין חמישה, כאשר לכל שלב יש את המאפיינים השונים והשפעות על גוף האישה, "כיוון שהשינויים ההורמונליים גדולים כל כך, הם עשויים להתבטא בתחומים הקשורים ליכולת הישגית, יכול להיות שאשה תרגיש אותו הדבר בכל החודש אך גם יתכן שלא ולכן חשוב להכיר את הנושא". המחזור הממוצע נע סביב 28 יום, מהם מחסירים כ-3 עד 7 ימים בהם מתרחש הדימום עצמו.

שלב 1: וסת

רבים טועים וחושבים שזהו השלב האחרון אולם בחישוב זהו היום הראשון בו ביצית חדשה מתחילה להבשיל ומתבצע ניקוי של המחזור הקודם. שלב זה יכול להמשך בין 3-7 ימים כאשר כמות הדימום משתנה, "הדימום עלול להוביל לירידה זמנית ביכולת האירובית, כי למעשה מאבדים המוגלובין וכדוריות דם אדומות. דם מתחדש תוך שישה שבועות בעוד מחזור חודשי מתרחש בכל חודש ולא מותיר מספיק זמן מה שאומר שנשים נוטות להיות אנמיות יותר מגברים. כאשר תורמים דם לדוגמה, צריך להמתין שלושה חודשים בין תרומה לתרומה. אנמיה מפריעה לביצועים אירוביים וכוח. השלב הראשון מלווה לעתים בכאבים כמו כאבי בטן, בכל זאת מדובר על רקמה שעוזבת את הגוף ויוצאת מהרחם ועושה דרכה החוצה.

"יש ספורטאיות שמשתמשות במשככי כאב בימים אלו" | צילום: pixabay

אולם, חשוב לציין כי ישנן נשים שמרגישות דווקא בשיאן בימים אלו ואם קיים אמון ופתיחות בין מתאמנת למאמניה, אפשר יהיה לכוון לתאריכים אלו תחרויות חשובות לדוגמה, "אם כבר יש לי 'כלי נשק' ואני יודע שהיא בשיאה ביום השני של הוסת, אז ננסה לכוון את התחרות או האימון הקשה לזמנים אלו, רק חשוב לדעת".

שלב 2: אחר וסת

לאחר הווסת מסביר פרופ' שגיא כי מגיעים להם ימים יחסית שקטים, "זו נחשבת תקופה מצוינת לאימונים ולתחרויות כיוון שהגוף נמצא בהמתנה. הווסת הסתיימה והביצית עדיין אינה בשלה ולא קורה שום דבר משמעותי, אין דיווחים על כאבים, דווקא מדווחות על עלייה בכוח וביכולות האירוביות".



שלב 3: ביוץ

שלב זה מגיע מספר ימים לאחר תום הווסת וספורטאיות רבות מדווחות בו על כאבים, "יש ספורטאיות שמדווחות על כאבים מאוד קשים בימים אלו ואנשים בדרך כלל לא קושרים כאבים באמצע מחזור חודשי. מאמן אם רק יידע את שתי העובדות הללו שלספורטאית יכולה לכאוב הבטן בזמן הביוץ, הוא יבין טוב יותר. יש ספורטאיות שמשתמשות במשככי כאב בימים אלו".

שלב 4: אחר ביוץ

הביוץ נמשך כיומיים עד שלושה ימים שלאחריו מגיע שלב רגוע נוסף בו הגוף בהמתנה האם הביצית תפגוש בזרע או לא, "בימים אלו הגוף בציפייה להריון ויש עליה משמעותית של אסטרוגן ופרוגסטרון בגוף. הפרוגסטרון הוא ההורמון העיקרי של הריון והוא עולה מאוד לאחר הביוץ במטרה שאולי תתבצע הפריה. הורמונים אלו גורמים להעלאת משקל. לפעמים רואים 2 עד 2.5 ק"ג של עלייה אחרי הביוץ. למי שמתחרה בענפים נושאי משקל דוגמת ריצה זו עלולה להיות בעיה. קשה להיפטר מאותם נוזלים כי זו השפעה הורמונלית שיוצרת אגירה של נוזלים אלו".

אשה צועדת בפארק

"לפעמים רואים 2 עד 2.5 ק"ג של עלייה אחרי הביוץ" | צילום: pixabay

פרופ' שגיא מסביר כי הורמונים אלו מייצרים חום, כחצי מעלה, בדיוק בזמן זה. תופעה זו מכונה "חום השחר" ולכן הוא מציין כי יכולת ויסות החום אצל ספורטאיות עלולה להיפגע מעט ובמדינה חמה כמו ישראל זוהי תופעה שחשוב להכיר.

שלב 5: קדם וסת

"10 ימים לא היתה הפריה והבין שאין כיוון שביצית חיה 24 שעות וזרע חי 48 שעות והגוף צריך להתכונן למחזור החודשי הבא. אנחנו נמצאים ביום ה-24 לערך בספירה שלנו ורמת ההורמונים בגוף האישה צונחת פלאים", מתאר פרופ' שגיא את התהליך שמתרחש, "אם זה היה טסטוסטרון גברים היו מטפסים על הקירות. זה נקרא 'תסמונת קדם וסתית', ירידה אדירה בהורמוני המין. ישנן כ-70 תחושות שונות הקשורות לתופעת ה-PMS שכולל בתוכו כאבים קשים, מצבי רוח וכדומה".

מה לגבי שימוש בגלולות למניעת הריון?
"גלולות זהו סוג של 'פתרון קסמים'. כל התופעות שדיברנו עליהן עד עכשיו ממותנות כאשר לוקחים גלולות. הגלולה יוצרת מצב שבו אין ביוץ, אין הבשלת ביצית. הווסת הרבה יותר מתונה, יש פחות דימום, רמת הכאב יורדת. עלייה במשקל או שלא תהיה כלל או שתהיה ברמה נמוכה, יש אגירת חום ברמה נמוכה. קיימת טענה כי רמת ההורמונים בגלולות נמוכה הרבה יותר מהרמה הטבעית בגוף".

למה שלא כל הספורטאיות ישתמשו בגלולות?
"לא יודע. אולי ישנן כאלו שהגינקולוגית שלהן המליצה להן לא לקחת מסיבות רפואיות".





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דנה רחלין הגיב:

    כמה הערות בנוגע לכתבה-
    1. סוף סוף יש התייחסות למחזוריות האישה בכלל והספורטאית בפרט ועל כך שאפו.
    2. לווסת לא קוראים מחזור או מחזור חודשי. קוראים לה ווסת. היא מווסתת בין החודש הקודם לחודש החדש.
    3. מחזור חודשי נע בין 28 ל- 35 ימים.
    4. רוב הנשים לא מרגישות שזמן הווסת הוא זמן טוב לאימונים חזקים, לתחרויות ולאתגרים ספורטיבים. גופה של אישה בווסת במצב פגיע. הרחם נמוך, צוואר הרחם פתוח. האישה תעדיף לרוב להתכנס ולהיות עם עצמה בשקט ובשלווה. זהו זמן מצויין להגות בדברים, לתכנן תוכניות, לחלום על תחרויות ועל דברים אחרים.
    5. הזמן האופטימלי לאימונים ותחרויות הוא הזמן בו רמות האסטרוגן עולות וזה קורה לאחר הווסת ולקראת הביוץ. אסטרוגן הוא הורמון ממריץ, מחזק, שמאפשר התמודדויות עם אתגרים רגשיים ופיזיים.האישה במיטבה כשהיא אסטרוגנית!
    6. אחרי הביוץ כשרמות הפרוגסטרון עולות האישה תרגיש כבדות, תנודות במצב הרוח, קושי להתמודד עם אתגרים. זהו זמן שאינו מומלץ לתחרויות.
    .7. גלולות הוא אמצעי מניעה שמוריד את האסטרוגן. זה דבר לא טוב! האסטרוגן הוא ההורמון הכי משמעותי אצל האישה. שימוש בגלולות גובה מחיר יקר ויש לחשוב כמה פעמים לפני שמחליטות להשתמש בהן.
    8. מאמן טוב ינחה את המתאמנת שלו לנהל יומן מעקב של המחזור החודשי שלה כדי ללמוד מקרוב מהן התחושות הפיזיות והרגשיות לאורך המחזור כולו ולפי זה להתאים לה תוכנית אימון אישית. ניתן לקרוא וללמוד עוד בספר היוגה הנשית מאת מירה ארצי פדן

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג