על קציבת קצב

אחד הדברים שחוזרים ועולים שוב ושוב הוא נושא קציבת המאמץ. איך לקצוב את עצמנו נכון? כתבה מתורגמת מהבלוג של ג’ו פריאל- joefrielsblog
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אחד הדברים שחוזרים ועולים שוב ושוב הוא נושא קציבת המאמץ. איך לקצוב את עצמנו נכון? כתבה מתורגמת מהבלוג של ג'ו פריאלjoefrielsblog

מאת:ג'ו פריאל, תרגום: תומר גמינדר


נראה שאני צריך לחזור על נושא זה מספר פעמים בשנה. אני מניח שהסיבה לכך היא שזהו לקח קשה ללמידה ועוד יותר קשה ליישום, אולי בגלל שאנו מאמינים שיארע נס ונצליח לעשות דברים שמעולם לא עשינו קודם לכן.

דברים פלאיים … כמו לרוץ מרוץ 10 ק"מ מתחילתו ועד סופו מהר יותר מאי פעם. או ביצוע אינטרוואלים בסח"ח ב- 30 וואט מעל מה שהצלחנו רק שבוע שעבר. או שחייה של 500 מטר באותו קצב של ה-100 מטר הטוב ביותר שלנו.

כאשר אנו מתחילים מרוץ או אינטרוואל זה קל. נכון?
למשך 20 שניות זה מרגיש כאילו אנחנו לא מתאמצים. אז מה אנחנו עושים? מאיצים. מהר יותר ממה שאנו מסוגלים להחזיק בהתבסס על ניסיון קודם. אבל זה מרגיש כה קל! ואם זה מרוץ או אימון קבוצתי אז ההתרגשות של הריצה עם החברה בכלל משכיחה מאיתנו את הפרטים. גם הם מתקדמים במהירות והם בוודאי יודעים לנהוג באחריות. ההתרגשות גורמת לזה להרגיש אפילו קל יותר  מאשר אם היינו לבד.

אז אנו עושים דברים טיפשיים באמת. וכעבור כמה דקות אנו מתחילים לשלם את המחיר. מה קרה? נוצרת חמצת (Acidosis). בתוך כמה דקות השרירים שלנו טובעים בחומצה. הם צועקים להקלה. הנשימה הופכת להתנשפות מאומצת. אז אנחנו מאטים, כי אין לנו את היכולת להתמיד באותו הקצב . כאשר אנו מתחילים להרגיש מעט טוב יותר אנו מנסים להגביר שוב את המהירות. הפעם נדרשות רק כמה שניות להבין שזה נגמר. אנחנו צולעים חזרה. האינטרוואלים, האימון או המרוץ ניצחו שוב. שוב לא הצלחנו להביא לידי ביטוי את היכולת שלנו.

האם גם אתם עושים זאת? אם לא אז אתם בוודאי במיעוט. כמעט כולם עושים זאת. אבל זה כל כך קל לתיקון.


קימוטאי מקניה הוביל במרתון ג'ילט תל אביב מהק"מ השלישי ועד הק"מ האחרון וסיים שני



בשלב זה אתם מכירים את עצמכם טוב מספיק לדעת למה אתם מסוגלים. לכן פשוט תהיו נחושים לעשות זאת מתחילתו של המרוץ או האימון, תשתמשו בראש שלכם ואל תתנו לרגשות להשתולל ולהרוס את הדברים שוב. רק משום שאחרים מתחילים מהר מדי, לא עושה זאת לנכון. תהיו חזקים מספיק לחשוב ולפעול בעצמכם.

היכולת לקצוב את עצמכם היא קריטית לביצועים בכול ענפי הסיבולת מריצת 800 המטר על המסלול, לאימון קריטריום של 45 דקות באופניים , לטריאתלון איש ברזל ולמרוץ חוצה אמריקה (Race Across America). קציבת המאמץ היא המפתח. תעבדו עליה באימונים. אם אתם לא יכולים לקצוב את עצמכם באימון, בוודאי שלא תצליחו לעשות זאת במרוץ. לימוד המיומנות לקצוב את עצמכם ישתלם לכם בגדול בעונת המרוצים הקרובה.

בהמשך: מתי מותר להתחיל מהר ומדוע מדי דופק מלמדים אותנו לקצוב בצורה גרועה.


מדור המתורגמים של שווג כאן

ג'ו פריל
 מאמן ספורטאים סיבולת מאז 1980. הלקוחות שלו הם האליטה של הספורטאים
החובבים והמקצועיים מקרב רוכבי הכביש, רוכבי אופני הרים, הטריאתלטים
והדואתלטים. הם מגיעים מכל קצוות תבל וכוללים אלופים לאומיים אמריקאים
וזרים, מתחרים באליפויות העולם, וספורטאים אולימפיים.
הוא מחברם של עשרה ספרים על אימון לספורטאים סיבולת כולל הסדרה הפופולארית
והנמכרת ביותר בספר Training Bible. הוא בעל תואר שני במדעי האימון, הוא
מאמן מוסמך לרמת עילית לטריאתלון ורכיבה בארה"ב, והוא המייסד והיו"ר לשעבר
של נציבות האימון הלאומית בארה"ב.
ג'ו מקיים סמינרים ברחבי העולם על אימון ומרוצים לרוכבי אופניים, טריאתלטים ומאמנים, ומספק שירותי ייעוץ עבור חברות בתעשיית הכושר.

תומר גמינדר– המתרגם
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי.



קישורים: אופניים, טריאתלון, ריצ




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג