מהם הכאבים השכיחים של אצנים ואיך אפשר לטפל?

פציעות ספורט וכאבים שנגרמים כתוצאה מתהליך האימון האינטנסיבי אינם נדירים בקרב ספורטאים רבים ובמיוחד אצנים. במאמר זה אספנו עבורכם את השכיחים שבהם ואת דרכי הטיפול המומלצות בכל אחד מהכאבים הללו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעות ספורט וכאבים שנגרמים כתוצאה מתהליך האימון האינטנסיבי אינם נדירים בקרב ספורטאים רבים ובמיוחד אצנים. במאמר אספנו עבורכם את השכיחים שבהם ואת דרכי הטיפול המומלצות בכול אחד מהכאבים הללו.

ברך אצנים – תסמונת כאב פטלו־פמורלי (פיקה־ירך)

בזמן הריצה פועלים בגוף שלושה מפרקים עיקריים: מפרק הירך, הברך והקרסול. בסיום הריצה ספורטאים רבים מתלוננים על כאב חד באזור הברך הנובע מגירוי יתר של המפרק וחיכוך של עצם הפיקה עם עצם הירך. היות ומדובר בתנועה חוזרת ונשנית בקרב אצנים[1], היא עשויה לגרום לפגיעת טראומה לברך[2]. דרכי הטיפול משתנות בהתאם לחומרת הפגיעה, ובינן ניתן למנות: טיפול תרופתי לכאב עצמו (פותר את הסימפטום בלבד), פיזיותרפיה לחיזוק שרירי הברך, חבישה של הברך והתאמה של מדרסים, המפחיתים את הזעזועים בעת מגע כף הרגל בקרקע.

צילום: pexels

כאבי בטן

לצד הפגיעה ברגליים אצנים רבים סובלים גם מבעיות במערכת העיכול, צרבות ובחילות[3]. במקרים רבים גם ניתן לאתר דם סמוי לאחר ריצות ארוכות. מחקר שבוצע לאחר מרתון שיקגו 1988 בחן את הדפוסים אלה, וגילה את הקשר בין הריצה לדימום.[4] כדי למנוע את התופעות הללו קיימת תזונת ספורט מיוחדת לפני הריצה, השונה מעט מזו שמומלצת לספורטאים אחרים המפתחים שריר. קיימים מחקרים הקושרים זאת לעליית הטמפרטורה של ליבת הגוף, ואחרים שקושרים זאת דווקא לאיבוד נוזלים[5]. ההמלצה היא לאכול פחות חלבון, פחות סיבים ופחות שומן.

תסמונת "הרגל הבוערת"

תופעה נפוצה נוספת מכונה "הרגל הבוערת" ומתבטאת בתחושה של כאב חד בכריות כף הרגל. התחושה הזו שכיחה מאוד הן בקרב אצנים והן בקרב רוכבי אופניים והיא נגרמת בשל לחץ של עצמות המסרק על העצב בכף הרגל. הדרך הטובה ביותר לטיפול במקרה זה היא פיזיותרפיה, שבאמצעותה אפשר לנסות ולשחרר את הרקמות הרכות סביב העצם[6]. במקרים חמורים יותר ייתכן ויומלץ על טיפול בגלי אולטרסאונד או הזרקה של תמיסה סטרואידית.

בעיות גב

השפעה נוספת שיש לריצה על הגוף היא הופעה של כאבי גב, במיוחד באזור הגב התחתון[7]. כאבים אלה נובעים ממתיחה של השרירים (בפרט אם לא בוצע חימום כראוי לפני האימון) ועשויים לנבוע גם מתנועה של החוליות ופגיעה בדיסק הגב בעקבות זעזועים במהלך הריצה עצמה. דרכי הטיפול במקרה זה הם טיפולים פיזיותרפיים, טיפול באמצעות תרופות משככות כאבים ובמקרים חמורים יותר גם זריקות וניתוחים בהתאם למיקום הפגיעה ועוצמתה.

לסיכום, ריצה מעניקה מגוון רחב של יתרונות בריאותיים לגוף, אך עשויה לגרום גם למספר פגיעות פיזיולוגיות. חשוב לבצע אותה בצורה נכונה, עם נעליים ומדרסים מתאימים, לבצע חימום מקדים ולשים לב לכאב כבר בשלבים הראשונים כדי למנוע החמרה במקרה של פגיעה.

מקורות

  • Maselli, F., Storari, L., Barbari, V., Colombi, A., Turolla, A., Gianola, S., … & Testa, M. (2020). Prevalence and incidence of low back pain among runners: a systematic review. BMC musculoskeletal disorders21, 1-25.
  • McCrory, P., Bell, S., & Bradshaw, C. (2002). Nerve entrapments of the lower leg, ankle and foot in sport. Sports Medicine32(6), 371-391.
  • Rehrer, N. J., Janssen, G. M. E., Brouns, F., & Sa, W. H. M. (1989). Fluid Intake and Gastrointestinal Problems in Runners Competingin a 25-km Race and a Marathon.  J. Sports Med10, S22-S25.
  • Schwartz, A. E., Vanagunas, A., & Kamel, P. L. (1990). Endoscopy to evaluate gastrointestinal bleeding in marathon runners. Annals of Internal Medicine113(8), 632-633.
  • Tschopp, M., & Brunner, F. (2017). Diseases and overuse injuries of the lower extremities in long distance runners. Zeitschrift fur Rheumatologie76(5), 443-450.

[1] McCrory, P., Bell, S., & Bradshaw, C. (2002). Nerve entrapments of the lower leg, ankle and foot in sport. Sports Medicine32(6), 371-391.

[2] Tschopp, M., & Brunner, F. (2017). Diseases and overuse injuries of the lower extremities in long distance runners. Zeitschrift fur Rheumatologie76(5), 443-450.

[3] Rehrer, N. J., Janssen, G. M. E., Brouns, F., & Sa, W. H. M. (1989). Fluid Intake and Gastrointestinal Problems in Runners Competingin a 25-km Race and a Marathon. Int. J. Sports Med10, S22-S25.

[4] Schwartz, A. E., Vanagunas, A., & Kamel, P. L. (1990). Endoscopy to evaluate gastrointestinal bleeding in marathon runners. Annals of Internal Medicine113(8), 632-633.

[5] Rehrer, N. J., Janssen, G. M. E., Brouns, F., & Sa, W. H. M. (1989). Fluid Intake and Gastrointestinal Problems in Runners Competingin a 25-km Race and a Marathon. Int. J. Sports Med10, S22-S25.

[6] McCrory, P., Bell, S., & Bradshaw, C. (2002). Nerve entrapments of the lower leg, ankle and foot in sport. Sports Medicine32(6), 371-391.

[7] Maselli, F., Storari, L., Barbari, V., Colombi, A., Turolla, A., Gianola, S., … & Testa, M. (2020). Prevalence and incidence of low back pain among runners: a systematic review. BMC musculoskeletal disorders21, 1-25.

תוכן שיווקי




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג