הספורטאיות הפראלימפיות – מנפצות מיתוסים בדרך לטוקיו

הן נותנות את הכי טוב שלהן בכל בוקר מחדש ומנפצות מיתוסים סדרתיות - השגרירות הפראלימפיות של כתר פלסטיק, אורזות בימים אלו מזוודה ונוסעות לייצג את כתר, את ישראל אבל לא פחות מזה - את עצמן, בטוקיו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אראל הלוי, סימונה גורן, קרולין טביב ואלהאם מחאמיד-רוזין כבר סופרות את הדקות לקראת הרגע שחיכו לו כל כך הרבה – אולימפיאדת טוקיו 2020. רגעי השיא שלהן אמנם נדחו בשנה בשל משבר הקורונה, אבל מבחינתן גם משבר עולמי לא מהווה מחסום למוטיבציה האדירה שלהן.

"את אף פעם לא תהיי שווה"

את המשפט הזה שמעו כל אחת מהן לאורך החיים, בטח כשסימנו לעצמן למטרה לייצג את ישראל באולימפיאדה, אבל כפי שניתן לראות, התגובות האלו מהסביבה רק נתנו להן דרייב לעבוד קשה יותר ולהוכיח שהלקות או המגבלה הפיזית שלהן אינה מגדירה אותן בשום צורה. אראל הלוי, שהפגיעה שלה בעמוד השדרה אובחנה בגיל 11, הותירה אותה משותקת בפלג הגוף התחתון ולמרות זאת כבר הספיקה לייצג את ישראל בתחרויות שחייה בלונדון וברזיל ולקטוף בגאווה ממש לאחרונה את תואר סגנית אלופת אירופה אומרת: "מבחינתי אין דבר כזה ספורטאית פראלימפית, אני ספורטאית נקודה. לא רק שהנכות שלי לא מגדירה אותי, היא זו שהפכה אותי למי שאני היום".

השגרירות של כתר מנפצות מיתוסים בדרך לטוקיו

את הספורטאיות המצטיינות אימצה בחיבוק מלא חברת כתר לפני יותר משנתיים, כחלק מהעשייה של כתר למען הקהילה ולמען העצמת נשים. דחיית המשחקים האולימפיים בשל הקורונה היוותה לכשעצמה משבר גדול אצל ספורטאים וספורטאיות מסביב לעולם, אשר התכוננו לרגע הזה כל חייהם. נוסף לאכזבה הגדולה, התווסף גם הלחץ הכלכלי אשר נולד כתוצאה מהשינוי הגדול בתכניות, אבל לא עבור השגרירות של כתר.

"בכתר מאמינים ביכולת של נשים לנפץ תקרות זכוכית"

אודי שגיא מנכ"ל כתר ויפתח סחר מנכ"ל כתר (מנכ"לים משותפים): "יותר משנתיים שכתר מלווה ותומכת ב-4 ספורטאיות פראלימפיות מעוררות השראה, מתוך החשיבות הרבה שאנו רואים בתרומה לקהילה ועשייה משנת מציאות למען האחר. מצוינות, כבוד הדדי ועבודת צוות: ערכים אלו מזוקקים בספורט בכלל ובספורט פראלימפי במיוחד, בו הספורטאים והספורטאיות עושים את הבלתי אפשרי, מתמודדים עם אתגרים ומובילים בתחומם – ממש כמו כתר". עוד הוסיפו: "אנחנו מאמינים ביכולת של נשים לנפץ תקרות זכוכית ואנו גאים מאוד בשגרירות שלנו, ושמחים לספר שבזכות תמיכתה של כתר, התאפשר להן להתמסר לאימונים מפרכים בשנתיים האחרונות, שהובילו לכך שכולן עמדו בכל הקריטריונים הנוקשים של האולימפיאדה הפראלימפית, והן ייצגו אותנו בטוקיו בכבוד”.

"המגרש הוא לא מקום לבנות"

גם היום בשנת 2021 ילדות, נערות ונשים מסביב לעולם מתמודדות עם המיתוס החברתי הזה, ולאלהאם מחאמיד רוזין, שחקנית כדור שער ואחת מהשגרירות של כתר אין כוונה לתת לחברה להכתיב ולקבוע איפה ובמה היא יכולה להיות טובה. אלהאם מתמודדת עם אכרומטופסיה, מחלת עיניים הגורמת לעיוורון צבעים, רגישות רבה לאור וראות יום ירודה. למרות לקות הראייה שלה, אלהאם כובשת שערים בעיניים עצומות כבר מגיל 15, כך הפכה השגרירה של כתר על המגרש להיות האישה הראשונה בנבחרת כדור שער לנשים ב-2008. הבחירה של כתר באלהאם, ספורטאית פראלימפית, אישה וערבייה ישראלית להיות שגרירה של כתר מרכזת בתוכה את כל הערכים שכתר פלסטיק דוגלת בהם: שוויון מגדרי, העצמת נשים ודו קיום. בכתר פלסטיק מועסקים בישראל כ-2,500 עובדים ועובדות כתף אל כתף, מכל המגזרים בשותפות וחברות מלאה.

"המגרש הוא לא מקום לבנות". אלהאם מחאמיד-רוזין | צילום: ערן לוי

בצעד חסר תקדים כתר בחרה להמשיך להעניק לשגרירות שלה חסות מלאה גם לאחר ההודעה על דחיית המשחקים בשנה, על מנת לאפשר להן להתמקד במצוינות ובהכנות לקראת התחרות. מלבד לחסות שמקבלות השגרירות של כתר, יעידו ארבעתן, כי במקרה של כתר פלסטיק מדובר בהרבה מעבר להיותה הספונסרית שלהן. כבר מהרגע הראשון היוו השגרירות חלק בלתי נפרד ממשפחת כתר ואף לוקחות חלק באירועי החברה השונים. התמיכה והמימון שמקבלות הספורטאיות של כתר איננה מובנת מאליה, ודאי כשמדובר בספורט לבעלי ובעלות מוגבלויות, אך מצד אודי שגיא מנכ"ל כתר ויפתח סחר מנכ"ל כתר (מנכ"לים משותפים), נאמר כי מבחינתם מדובר בצעד טבעי לחלוטין כיוון שכל אחת מהן מייצגת את הערכים של כתר.

"כל העיניים היו עלי"

קרולין טביב, טניסאית שולחן פראלימפית שכבר ייצגה את ישראל בריו דה ז'נירו לשם הגיעה לאחר שקטפה מדליית זהב באליפות צ'כיה ומדליית כסף באליפות תאילנד הפתוחה אומרת: "אני זוכרת את הניצחון הראשון שלי מול שחקניות ללא מגבלה. כל העיניים היו עלי". טביב אשר נולדה עם פלג גוף תחתון שאינו מתפקד בשל סיבוכי הלידה, הוכיחה מזמן שהניצחון האמיתי מבחינתה הוא היכולת לנצח את המגבלה שלה, דווקא באמצעות הגוף שלה ומאז המבטים נשואים רק אליה ולא אל הכיסא.

"להתגבר על המגבלה שלי באמצעות הגוף שלי – זה הניצחון". קרולין טביב | צילום: ערן לוי

"הפכתי את החולשה לעוצמה, מצאתי דרך לעשות את מה שאני אוהבת"

על אף שרק לפני 6 שנים הפכה סימונה גורן את הספורט למקצוע, היא כבר הספיקה להבטיח לעצמה כרטיס כניסה לאולימפיאדת טוקיו. גורן, המתמודדת עם מחלת ראייה תורשתית בשם RP יודעת ששדה הראייה שלה מצטמצם אט אט עד כדי עיוורון מוחלט, לכן היא בוחרת לקחת את המקסימום מההווה. "להיות ספורטאית פראלימפית זה להתמודד עם אתגרים וקשיים פיזיים נוסף לאתגרים שכל ספורטאית תחרותית מתמודדת איתם", אומרת גורן ומוסיפה: "ובזכות התמיכה של כתר אני יכולה להתמקד באתגרים האלו ולהגשים את המטרות שלי".

בשיתוף כתר




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יובל שגיב הגיב:

    שישדרו את התחרויות הפראלימפיות בפריים טיים. אנשים יעקבו. צריך לפרסם את זה ולהעלות מודעות זה מרתק באותה מידה. הצופים יעודדו את הישראלים ויהיה רייטינג. שמישהו ירים את הכפפה הזו

    1. מייק לבנובסקי, ר"ג הגיב:

      בול

  • שלמה הגיב:

    בהצלחה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג