המאמן הבכיר ג'ו פריאל | האתלט המבוגר: שאלת המפתח

מה קצב הדעיכה בביצועים של אתלטים ככל שהם מזדקנים? האם יש השפעה לאורח החיים ולסוג האימונים על קצב הדעיכה ומה יש למחקר המדעי לומר על כך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מה קצב הדעיכה בביצועים של אתלטים ככל שהם מזדקנים? האם יש השפעה לאורח החיים ולסוג האימונים על קצב הדעיכה ומה יש למחקר המדעי לומר על כך

מאת:ג'ו פריאל; תרגום: תומר גמינדר

• כתבה מתורגמת מהבלוג של ג'ו פריאל – לקריאת המקור: http://www.joefrielsblog.com/
הקוראים של הבלוג הזה תמיד מצליחים להגיע ללבו של העניין. קבלתי את השאלה הזאת במייל לפני כמה ימים. זו שאלה טובה אשר אני בטוח שמעסיקה הרבה אתלטים מזדקנים.


האם אפשר לכמת את מה שמפסידים ככל שמתבגרים? צילום: Thinkstock


השאלה: לא שאלה שתשפיע על האימונים, וכמובן שהתשובה משתנה מאדם לאדם – אבל, כמה  מתחילים לאבד אחרי גיל 30?

הייתה לי ההזדמנות להשתמש ב-SRM בשנת 97, ומדדתי 350W במשך שעה, כאשר שקלתי 73 ק"ג והייתי בן 30. עשיתי 340W במשקל 74 ק"ג בשנת 2010, ולאחר מכן 330W השנה לאחר מנוחה של שמונה חודשים כתוצאה מפציעה בגיד הטיביאליס האחורי (גיד האבוב האחורי) בשנת 2011.

אני בהחלט מתאמן טוב יותר ועקבי יותר כיום מאשר התאמנתי בשנות ה-90 – ייתכן שהייתי מסוגל להגיע ליותר 350W אם היה לי יותר מיקוד על עצימות אז, אבל זו רק ספקולציה, כמובן.
הסקרנות שלי עכשיו היא כמה אני צפוי להפסיד בשנות ה-40 וה-50?

רוברט

התשובה שלי:

היי רוברט,
כן, זו השאלה האולטימטיבית לאתלט המזדקן. המחקר על נבדקים "רגילים" (בעיקר יושבניים, בעיקר בעלי משקל עודף, בעיקר בעלי תזונה גרועה, בעיקר בעלי מוטיבציה נמוכה) מלמד שצריך לצפות לירידה של 1% בשנה בקיבולת האירובית (VO2max) לאחר גיל 35. (סף חומצת חלב ויעילות לא נחקרו היטב בכל הקשור לגיל, ולכן אנחנו תקועים רק עם מדד יחיד מתוך שלושת המדדים שמכתיבים ביצועים). יש מעט מאוד מחקר על נחקרים מבוגרים, אתלטים, בכושר, וכו'. המעט שקיים מרמז שהירידה בקבוצה זו הוא יותר בסדר גודל של 0.5% לשנה לאחר גיל 35 – כמחצית מהירידה "הנורמלית". אני חושד שהירידה עוד קטנה יותר אם האתלט שמר על האימונים שלו ברמה גבוהה, כולל המשך האימונים בעצימות גבוהה בסגנון של אינטרוואלים. למרבה הצער, הרוב לא עושים זאת כאשר הם מזדקנים ולכן המחקר מוטה מעט. ככל שדור הבייבי בום מזדקן יהיו מחקרים נוספים שיעשו על אוכלוסיות מבוגרת שבאמת יותר ממוקדת בביצועים. ואני מאמין שאז נמצא שהירידה פחותה בהרבה מ-0.5%.

ג'ו


27.5.2014

ג’ו פרילג’ו פריאל
מאמן ספורטאים סיבולת מאז 1980. הלקוחות שלו הם האליטה של הספורטאים החובבים והמקצועיים מקרב רוכבי הכביש, רוכבי אופני הרים, הטריאתלטים והדואתלטים. הם מגיעים מכל קצוות תבל וכוללים אלופים לאומיים אמריקאים וזרים, מתחרים באליפויות העולם, וספורטאים אולימפיים.
הוא מחברם של עשרה ספרים על אימון לספורטאים סיבולת כולל הסדרה הפופולארית והנמכרת ביותר בספר "Training Bible". הוא בעל תואר שני במדעי האימון, הוא מאמן מוסמך לרמת עילית לטריאתלון ורכיבה בארה"ב, והוא המייסד והיו"ר לשעבר של נציבות האימון הלאומית בארה"ב.

תומר גמינדרתומר גמינדר – המתרגם
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג